ועדת הכנסת אישרה פטור מחובת הנחה להצ"ח העלאת גיל הפטור

ועדת הכנסת אישרה את בקשת הממשלה להעניק פטור מחובת הנחה להצ"ח העלאת גיל הפטור. היועמ"שית לכנסת על עיתוי הבקשה סמוך לפקיעת תוקף הוראת השעה: "הבקשה מקוממת. מגיעה ברגע האחרון ומשאירה יומיים לכנסת ולוועדה. זלזול בכנסת ובמעמדה"

אברהם פריינד | פוליטי 24.6.2024 | 12:06

אופיר כץ | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכנסת אישרה היום (שני) את בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק שירות ביטחון (העלאת גיל הפטור חרבות ברזל- הארכת הוראת שעה), לפני הקריאה הראשונה.

ההצעה מבקשת להאריך את הוראת שעה בשלושה חודשים נוספים ועד ל-30.9.24, ולהעלות בשנה את הגיל שבו יינתן הפטור מחמת גיל בכל קטגוריות הגילים הנקובים בחוק שירות הביטחון, כך שחייל מילואים שאינו קצין ישרת עד גיל 41 (במקום 40). יוצא צבא קצין ישרת עד גיל 46 (במקום 45) והמשרתים בתפקידים מיוחדים, שאותם קבע שר הביטחון,  ישרתו במילואים עד גיל 50 במקום 49.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "הארכת הוראת השעה נובעת מצורך מיידי, מהיקף המשימות ומהעדר האפשרות לענות על צורך מבצעי זה באמצעים אחרים, שכן גריעה של אותם משרתי מילואים תוך כדי הלחימה עלולה לגרום לפגיעה בכשירות וברציפות התפקוד של היחידות, בייחוד לגבי היחידות הלוחמות. כמו כן, ההארכה נדרשת בשל הצורך למלא את השורות ולהרחיב מסגרות לוחמות".

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק מתחה ביקורת על בקשות הפטור של הממשלה: "האינפלציה בבקשות פטור לא מקובלת והוצאתי על כך מכתב למזכיר הממשלה.  יש לשבח את יו"ר הוועדה שמסנן את הבקשות מבעוד מועד. עם זאת הבקשה הזו מקוממת במיוחד משום שמגיעה ברגע האחרון, ומשאירה יומיים עבודה לכנסת ולוועדה. זה זלזול בכנסת ובמעמדה וביכולתה לעבוד, ובפרט אחרי שבוועדת חוץ ובטחון לא הסכימו לתת את ההארכה לשנה בעבר. אין מקום לתת פטורים מכל הקריאות בהצעה הזו. ככל שיינתן פטור מקריאה ראשונה, על מערכת הביטחון והצבא לתת בוועדת חו"ב בעצמם את כל הנתונים על הקבוצה, על הצרכים, על חלופות שנשקלו בהליך הממשלתי- בלי אלה מבחינתי יהיה הליך חקיקה  לא תקין".

ח"כ בועז טופורובסקי אמר: בממשלת ישראל יושבת קבוצה של מנותקים. ההצעה אומרת שמי שמשרת, ישרת עכשיו יותר, בעוד שיש קבוצה גדולה של אנשים שחייהם ממשיכים כמעט כרגיל. במקום לבקש מאנשים לבוא ולתרום למדינה, היא גורמת להגדלת הנטל על המשרתים שיקרסו. זה דבר בלתי מתקבל על הדעת. 

ח"כ שמחה רוטמן אמר: צריך להפסיק את השיח הפופוליסטי הזה. לכולם ברור שגם אם מחר בבוקר יגויסו כל החרדים והערבים, החוק הזה עדיין נדרש כרגע כי לא יספיקו להכשיר אותם.  

ח"כ משה טור-פז אמר:  החוק הזה מיותר. מפקדים בשטח אמרו לי שהארכת החוק לא תוסיף חייל אחד לצה"ל. כי מי שמשרת בגילאים האלה עושה את זה בטובתו, לא כי הוא חייב ובלי קשר לחוק.

בקשת ההמשלה אושרה ברוב של 7 חברים בעד, ו-3 נגד

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום