מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 33°c
אשדוד 24°c
כ"ח אלול התשפ"ד | 01.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 24°c
בית שמש 24°c
בני ברק 33°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הסוד האפל: השכנים חושפים פרטים על המשפחות שהסתירו את החטופים

הסוד של משפחה עזתית בולטת שהסתירה את החטופים מהעולם החיצון נשמר בקנאות: האבא שימש כרופא, הבן כעיתונאי, ואיש לא חשד שהדירה שלהם הפכה לכלא בו הוחזקו שלושה גברים ישראלים חטופים

הסוד האפל: השכנים חושפים פרטים על המשפחות שהסתירו את החטופים
עבדאללה אל-ג'מאל ואביו אחמד אל-ג'מאל צילום: רשתות חברתיות

אחמד אל-ג'מאל, רופא בן 73, ובנו העיתונאי עבדאללה אל-ג'מאל בן 36 הסתירו את שלושת החטופים אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו, עד שחולצו במבצע הירואי לפני יותר משבוע.

הרופא עבד בבקרים במרפאה ציבורית במחנה הפליטים נוסייראת ברצועת עזה ואחר הצהריים במרפאה פרטית קטנה משלו, שם פנו אליו התושבים לצורך הליכים רפואיים שכללו ברית מילה מוסלמית. הוא בנוסף גם שימש כאימאם במסגד מקומי.

אבל בחודשים האחרונים, כשסיים את תפקידו בכל יום, הוא היה חוזר הביתה לדירה בה חי עם בנו, כלתו וילדיהם ו-שלושת החטופים הישראלים שהסתיר שם עבור חמאס.

המשפחה נחשבת פופולרית בנוסייראת, מחנה פליטים שהוקם ב-1948, והפך לאזור עירוני צפוף. האל-ג'מאלים הגיעו במקור מרמלה כשנמלטו לעזה ב-1948.

"אחמד, ראש המשפחה, היה עסוק לאורך כל המלחמה במרפאה שלו ובמסגד או בקניית מצרכים כרגיל", סיפר שכן. "בנו עבדאללה נראה לעתים רחוקות", אמר השכן.

ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח כי היה ידוע בנוסייראת שמשפחת אל-ג'מאל מקורבת לחמאס, אך תושבים מקומיים ששוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל' אמרו כי מעטים האנשים שידעו על הסוד הנעול בחדר הקטן והחשוך בדירת המשפחה.

עלי בחית, שכן מקומי אמר שהוא היה המום לגלות שהאל-ג'מאלים החזיקו חטופים בביתם, משום שהוא לא ציפה שהמשפחה תהיה מעורבת בצורה כזו במלחמת חמאס עם ישראל.

החטופים סיפרו כי מהחדר הנעול והשמור שלהם, הם יכלו לשמוע את עבדאללה ואשתו, פאטמה, רופאה במרפאה מקומית, ואת ילדיהם חיים את היום יום שלהם בדירה.

הבניין ברחוב ביסאן אינו עומד יותר. תקיפה אווירית ישראלית הרסה אותו, זמן קצר לאחר חילוץ החטופים, כך לדברי תושבים מקומיים. עבדאללה ואביו נהרגו בפעולה יחד עם אשתו של עבדאללה. השכנים סיפרו כי ילדיהם של משפחת אל-ג'מאל שרדו את המבצע.

כמה רחובות מהבית של אל-ג'מאל, משפחה אחרת עם קשרים לחמאס בשם אבו נאר, החזיקה את נועה ארגמני, כך לפי תושבים מקומיים וגורם ישראלי. חטיפתה של ארגמני תועדה בווידאו, מה שהפך אותה לאחת המוכרות בעולם מבין כ-250 החטופים ב-7 באוקטובר.

משפחת אבו נאר חוסלה גם היא, והבניין שלה נהרס, כך אמרו תושבים מקומיים. הם היו פחות בולטים בשכונה מאשר אל-ג'מאל, אמרו תושבים לעיתון.

ההריסות של משפחת אל-ג'מאל הפכו לאתר עליה לרגל של צופים שהיו להוטים לראות את המקום שבו נכלאו החטופים, כך אמרו שכנים.

מבצע החילוץ ב-8 ביוני לווה בתקיפות אוויריות כבדות והפך לקרב עז מול חמאס ברחובות, מה שהותיר אחריו מוות והרס. בימים שחלפו מאז, תושבים דנו באיוולת של חמאס להחזיק חטופים ישראלים מעל הקרקע באזור מגורים ליד שוק שוקק חיים.

מספר תושבים אמרו שהם הופתעו מהגילוי, כי קשה לשמור סוד בשכונה הבנויה בצפיפות. "אפילו שיעול יכול להישמע מבעד לקירות בנייני הדירות הבטון והבלוקים", אמרו.

אחרים זעמו על כך שחמאס שם אזרחים בסכנה. כל פעולה צבאית ישראלית ברחובות הצרים של נוסייראת עלולה להביא לכמות גדולה של הרוגים ופצועים, אמרו כמה עזתיים.

יש שאמרו שחמאס היה צריך להחזיק את החטופים במנהרות. אחרים טענו שהיה צריך להחזירם לישראל כחלק מעסקה לסיום המלחמה. הכישלון בהפסקת האש למרות חודשים של משא ומתן גורם לתסכול גובר בעזה, כך אומרים אנשים ברחבי הרצועה שסועת המלחמה.

מוסטפא מוחמד, בן 36, נמלט מהעיר עזה לנוסייראת מוקדם יותר במלחמה עם אשתו ובתו התינוקת. כשהמבצע יצא לדרך, מוחמד ומשפחתו מצאו את עצמם לכודים ללא שום מקום בטוח ללכת אליו. "חמאס צריך לתת לנו מפה של האזורים הבטוחים שבהם אנחנו יכולים להישאר, כי אם היינו יודעים שיש חטופים בשכונה, היינו מחפשים מקום אחר", אמר

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום