בג"ץ הורה על השהיית חקירת מבקר המדינה את צה"ל ושב"כ

בג"ץ הוציא צו ביניים בעתירה שדרשה את השהיית חקירת המבקר את צה"ל ושב"כ: "לנוכח המציאות המורכבת והיקף הביקורת המתוכנן שיפגעו בלחימה - יש להשהות את הליכי הביקורת בשלב זה"

שלו שינברג | חדשות בארץ 16.6.2024 | 15:31

הרצי הלוי /מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט העליון קיבל את עמדת העותרים מטעם התנועה לאיכות השלטון ופורום חומת מגן לישראל והורה על עצירה מיידית של הליכי הביקורת של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן על צה"ל ושב"כ במהלך מלחמת חרבות ברזל. 

לאחר עיון בתגובות המשיבים ובחוות הדעת החסויות שהוגשו על ידי גורמי הביטחון, קבעה השופטת כנפי-שטייניץ כי "בשלב זה ועד לדיון בעתירה, לנוכח המציאות הביטחונית המורכבת, היקפה המתוכנן של הביקורת העתידה לעסוק בין היתר במערך התמיכה בלחימה ובנושאי ליבה מבצעיים, וההיערכות הנדרשת כדי ליתן לה מענה בעיתוי הנוכחי - תוך מתן משקל משמעותי לחוות הדעת החסויות של גורמי הביטחון שהוגשו לעיוני, אני מורה על השהיית הליכי הביקורת בכל המתייחס לצה"ל ולשב"כ".

העתירה והבקשות לצווי ביניים יידונו בפני הרכב של שלושה שופטים במהלך חודש יולי 2024. בית המשפט הורה למשיבים להגיש את תשובתם המשלימה לעתירה עד שבעה ימים לפני מועד הדיון.

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "בג"ץ קיבל את עמדתנו במלואה וקבע באופן חד משמעי שאין לאפשר למבקר להמשיך ולשבש את פעילות הצבא והשב"כ בשעה גורלית זו. מדובר בהחלטה אמיצה ונכונה שתאפשר לכוחות הביטחון להתמקד אך ורק בהכרעת האויב. אנו מברכים על האחריות שגילה בית המשפט וקוראים למבקר לכבד את ההחלטה, לחדול לאלתר מכל חקירה ולתת לצה"ל לנצח בשדה הקרב".

לפני מספר ימים היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הביעה ספק בפני בג"ץ ביחס לשאלה אם מבקר המדינה מוסמך לקיים את הביקורת שהוא מבקש. 

"מתעוררת שאלה על סמכותו לבקר במהלך הביקורת שאלות רחבות היקף על תפיסות אסטרטגיות", כתבה בהרב מיארה.

עוד קודם לכן משרד מבקר המדינה הגיב לעתירה שדורשת עיכוב בהמשך בדיקת מחדל ה-7 באוקטובר, וטען כי "העותרים מבקשים לאפשר לממשלה מתג השתקה של ביקורת המדינה". 

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום