אבל באירופה: הגאון הישיש רבי אליעזר פרייפלד זצ"ל נפטר בחג השבועות

הגאון רבי אליעזר פרייפלד זצ"ל שהיה מקברניטי העיר אנטוורפן ומראשי ישיבת 'עץ חיים' ויליריק בעל ה'אמרי אליעזר' הסתלק לבית עולמו בעיצומו של חג השבועות והוא בן 93 בפטירתו. הלוויתו תתקיים היום באנטוורפן

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 14.6.2024 | 10:20

הגאון רבי אליעזר פרייפלד זצ"ל | צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: אבל גדול בחג השבועות באירופה החרדית בכלל ובאנטוורפן שבבלגיה בפרט עם הסתלקותו לשמי רום של הגאון רבי אליעזר פרייפלד זצ"ל שהיה מקברנטי העיר אנטוורפן ומראשי ישיבת 'עץ חיים' ויליריק ובעל ה'אמרי אליעזר' והוא בן 93 בפטירתו. 

המנוח זצ"ל עבר את השואה ונולד בלייפציג שבגרמניה בכ"ד חשון תרצ"ב לאביו הרב יעקב פרייפלד הי"ד.

בעת עליית הצר הצורר ימ"ש לשלטון החלו להצר את צעדי היהודים עד שבשנת תרצ"ז גברה ההסתה הפרועה ברחוב והעסק של אביו הי"ד, נסגר על ידי המשטרה הגרמנית, ובית הספר היהודי  בלייפציג, הועלה כמה פעמים באש. אביו הי"ד שהיה יליד ואזרח פולין נעצר ונשלח למחנה ריכוז "דכאו", עם יהודים רבים אחרים יוצאי פולין.

המצב החמיר והלך, ובשנת תרצ"ח עבר את "ליל הבדולח", כל חנויות היהודים סומנו מראש עם מדבקה צהובה, כדי להראות שזה שייך ליהודים ואין לאף אחד להיכנס ולקנות שם, ובאותו לילה נפרצו החנויות ונהרסו. כל בתי הכנסת הועלו באש, ויהודים רבים שנמצאו ברחובות הוכו למוות. אחד מהשכנים שהתגורר בקומה אחת עם משפחת פרייפלד הוכה מכות נמרצות על ידי הנאצים בדרכו לבית הכנסת, והוחזר לביתו מת. מפני הסכנה והפחד הם לא יצאו מהבית במשך כמה ימים, ואילולי השומר לבית שעדיין נהג בהם באופן מנומס, וקנה להם מעט אוכל כדי שיוכלו לשרוד, היו מתים מרעב.

בחסדי שמים סודרו אישורים למנוח ולשני אחיו ע"י בת דודם הנשואה שהתגוררה באמסטרדם, שיוכלו לעזוב לאנגליה עם תחבורה מסודרת, בתוך קבוצת ילדים שיצאו מגרמניה לאנגליה ע"י ארגון "בני ברית", וכך זכה לעזוב את ארץ הדמים ברגע האחרון ביום ג' אב תרצ"ט.

ביציאה לא זכה אפילו להיפרד מהוריו הי"ד, מכיוון שאביו היה בשלב זה במחנה "דכאו", ואימו שהתה בבית החולים. אביו נספה עקה"ש בבוכנוואלד.

 

עם הרבי מסאטמר | צילום: באדיבות המצלם

הימים הראשונים באנגליה היו קשים מאוד, ר' אלעזר למד בבית ספר כללי במנצ'סטר, עד שזכה לקירוב מהר"ר יהושע מאיר פרישואסר זצ"ל, ומהרב שמואל קאהן זצ"ל, בהשפעתם ועל ידם זכה להכנס לישיבה ולגדול בדרך התורה, והם עודדו לישב באהלה של תורה בישיבת גייטסהד.

בישיבה למד אצל ראש ישיבת גייטסהד הגאון ר' נחמן דוד לאנדינסקי זצ"ל שקרבו בצורה מיוחדת והיה מתלמידיו המובהקים של המשגיח הגאון הצדיק רבי אליהו אליעזר דסלר זצ"ל בעל ה'מכתב מאליהו'.

כשר' אלעזר נכנס לישיבה היה זה בגיל 16.5. הוא לא ידע כלום! אף אחד לא רצה ללמוד איתו כמובן. ולכן ניגש לתלמיד אחד ושאל ממנו את פירוש המילה הראשונה. לאחר מכן הלך לשני וביקש פירוש מילה שניה וכו'. כך עשה, ואחרי 6 שעות הצליח להבין את המשנה. ככה נכנס לעולם התורה. 

יחד עם רעייתו הקים את ביתו באנטוורפן שבבלגיה שם שימש כאחד מקרבניטי העיר וכרב בית המדרש אייזנמן. 

 

עם האדמו"ר מאלכסנדר | צילום: מרדכי זאב שוומנפלד

ביום מן הימים העיד עליו המרא דאתרא של אנטוורפן הגר"ח קרייזוירט זצ"ל שהתבטא שמי שרוצה לדעת ללמוד נכון דף גמרא רשי ותוס עם ראשונים שילך ללמוד אצל הרב פרייפלד. 

במשך עשרות שנים הרביץ תורה בישיבת 'עץ חיים' ויליריק בבלגיה, וכל שניה הייתה מדויקת אצלו. תלמידי הישיבה סיפרו שאפשר היה לכוון את השעון לפי השניה שהרב פרייפלד היה נכנס כל יום לבית המדרש.

 

לומד עם בחור בישיבה | צילום: באדיבות המצלם

אחד התלמידים מספר: "הייתה לו "חולשה" לתלמידים חלשים והיה קובע איתם חברותא כאשר בכך היה מחזק אותם. בימי שישי תלמידי הישיבה היו חוזרים לביתם להחליף בגדים היה קובע חברותא עם תלמידים שבאו מחו"ל ומכבד אותם במשהו לאכול ולשתות ונותן להם צומת לב על מנת שגם הם ירגישו קצת בבית". 

"רק לאחרונה למדו איתו תלמידים בביתו את מסכת בבא קמא והוא היה קורא ומסביר, באיזה שהוא שלב תלמיד אמר לו למה הוא לומד בעל פה ולא מתוך הספר, הרב כעס ושאל מי אמר לך שאני לומד בעל פה ועל כן אמר התלמיד, רבי כבר מזמן הפכנו לעמוד ב' והרבי ממשיך להגיד מילה במילה כאילו קורא מבפנים".

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ובנות חתנים וצאצאים הממשיכים את דרכו לצד אלפי תלמידים המבכים מרה את הסתלקותו.

בניו: הרב יעקב מלונדון, הרב אהרן מגיד שיעור באנטוורפן. חתניו: הנגיד הרב אלעזר רוקח מלונדון, הרב רויד מחשובי תלמידי חכמים בלונדון ןהרב זילבר מאנטוורפן ומג"ש בפריז.

הלוויתו תתקיים היום (שישי, ערב שבת קודש פרשת נשא), בשעה 12:30 בצהריים מבית הקהילה 'מחזיקי הדת' באנטוורפן דרך ישיבת 'עץ חיים' ויליריק לבית החיים פיטע בהולנד שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

 

עם רבה של אנטוורפן הגר"א שיף | צילום: באדיבות המצלם

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום