בעיצומה של תפילת החג: החזן הוותיק התמוטט ונפטר

טרגדיה בחג: החזן הוותיק והמפורסם ר' צבי שור ז"ל מהארץ שנסע לשמש כחזן בבית הכנסת 'ספרא' בצרפת הלך לעולמו באופן פתאומי באמצע החג. מאמצים להבאת ארונו ארצה לקבורה

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 13.6.2024 | 11:36

ר' צבי שור ז"ל | צילום: מ.ש

טרגדיה בעיצומו של החג: החזן המפורסם ר' צבי שור ז"ל שנסע לשמש כחזן בבית הכנסת 'ספרא' בצרפת הלך לעולמו באופן פתאומי באמצע החג. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי באמצע התפילה הרגיש ר' צבי כי אין לו אוויר לנשימה הוא יצא החוצה שם התמוטט לפתע ולמגינת לב מאמצי ההחייאה לא צלחו והוא נפטר לבית עולמו. היה בן 73 בפטירתו. 

מאמצים להבאת ארונו לארץ הקודש, העסקן ר' מיכאל גוטויין מזק"א מטפל בהבאת ארונו לארץ הקודש לאחר שבני המשפחה קיבלו את הבשורה הקשה. 

ר' צבי שור ז"ל נולד בירושלים למשפחת חזנים ענפה, וקרוביו הם המשפחות - מנדלנסון, איילנסון, ברגר, אייזנבך, הורביץ ופישמן. הוא היה מוכר בעיקר לחובבי החזנות הוותיקים בישראל, זאת משום שלפני לפני כחמישים שנה העתיק את מקום מגוריו לארה"ב, שם הופיע בלא מעט קונצרטים, כמו גם באיטליה ומקומות נוספים בעולם. הוא אף עבר לפני התיבה במספר בתי כנסיות נחשבים בארה"ב, ביניהן בבית הכנסת שלום 'מייל בייסון' בברוקלין, בבית הכנסת 'פייר לון' בני ג'רזי ובמקומות נוספים.

צבי שור | צילום: ארכיון

שור גם הספיק לשמש כנשיא ארגון החזנים העולמי jmca, בו היו חברים בעבר גדולי השמות בעולם החזנות, כדוגמת יוסל'ה רונבלט ומשה ודוד קוסוביצקי. לפני כ-8 חודשים הוא חזר לארץ, ובימים אלו נמצא במגעים עם גורמים בכירים בתעשיית החזנות הישראלית.

 

 

קשר מיוחד היה לו בשנים האחרונות לברסלב, ואף שימש כחזן בבית הכנסת 'שיינר' באומן, במניין המתחיל בשעת נץ החמה.

בראיון שהעניק אז החזן הוותיק ל'בחדרי חרדים' לפני שבע שנים הוא מספר כי "התפילה באומן היא אדירה. למיטב ידיעתי לא היו באומן מניינים בהם עבר לפני התיבה חזן אשכנזי. במניין ישנם כ-2500 מתפללים, ששרים ביחד עם החזן בשירה אדירה, ושותפים לאורך כל התפילה. זו אנרגיה אדירה, ובפעם הראשונה שלי פשוט לא הצלחתי להמשיך לאחר שהסתיימה השירה. מעודי לא הייתי שותף לכמות מתפללים שכזו".

"צריך לזכור שאין מקום לתפילה שכולה מורכבת רק מיצירות חזנות כי אז אני אאבד את הקהל", אומר שור. "הנוסח תמיד יהיה של ברסלב, ואני משלב יצירות חזנות כמו 'ועלי ידי עבדיך' של זבולון קווארטין, 'בראש השנה' שמבצע החזן ישראל רנד, ועוד. בנוסף אני במצע שירים עם אינטרפרטציה חזנית, כמו 'ונתנה תוקף' של מרדכי בן דוד. גם שירים חסידיים ימצאו את מקומם, כמו 'רצה של אברהם פריד, 'ובכן צדיקים' בלחן עממי ושירים נוספים".

בחייו שיכל את בנו שנפטר מהמחלה ל"ע. השאיר אחריו את משפחתו, בנו ר' שלמה שור המתגורר בארה"ב ובתו המתגוררת בארץ, אחיו ואחיותיו. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום