הוארכה החלטה המסדירה את סמכויות צה"ל ושב"כ לביצוע חדירה לחומר מחשב

ועדת החוץ והביטחון אישרה לקריאה שנייה ושלישית להאריך עד לסוף שנת 2024 את הוראת השעה המסדירה את סמכויות צה"ל ושב"כ לביצוע חדירה לחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת

אביחי חבר | פוליטי 4.6.2024 | 13:30

ח"כ יולי אדלשטיין | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הסמכת צבא הגנה לישראל ושירות הביטחון הכללי לביצוע חדירה לחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת ופעולה בו (הוראת שעה - חרבות ברזל) (תיקון), התשפ"ד-2024.

סקירת הייעוץ המשפטי לוועדה מזכירה כי בעקבות מתקפת הטרור של חמאס ב7- באוקטובר, התקינה הממשלה ביום כ"ט בתשרי התשפ"ד (14 באוקטובר 2023)  תקנות שעת חירום המסמיכות את צה"ל לבצע חדירה לחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמות נייחות, ולבצע בו פעולות. זאת, נוכח החשש הממשי מפני גישה של האויב למידע המופק במצלמות הפזורות ברחבי המדינה, ומהסכנה הגלומה בכך לביטחון המדינה ולרציפות התפקוד המבצעי של צה"ל. שלושה ימים לאחר מכן הותקנו תקנות שעות חירום שהקנו סמכויות דומות גם לשב"כ. 

ביום 20.11.23 הונחה על שולחן הוועדה הצעת חוק ממשלתית אשר נועדה להחליף את תקנות שעת החירום בחקיקה ראשית של הכנסת, כהוראת שעה לתקופה של שישה חודשים, עם אופציה להארכה. ביום 6.12.23 הוראת השעה עברה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, וב- 7.12.23 פורסמה ברשומות. הוראה שעה זו צפויה לפקוע ביום כ"ט באייר התשפ"ד, 6 ביוני 2024. 

הצעת החוק הממשלתית המונחת בפני הוועדה מבקשת להאריך את תוקף הוראת השעה עד ליום ל' בכסלו התשפ"ה, 31 בדצמבר 2024. בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי הארכת תוקפה של הוראת השעה, נדרשת בשל הלחימה והפעולות הצבאיות המשמעותיות ובשל הצורך המתמשך במתן הסמכות האמורה בחוק לצה"ל ולשב"כ, בשים לב להערכת גורמי המקצוע.

לפי הוראת השעה, ראש חטיבת ההגנה בסייבר בצה"ל, או קצין אחר בדרגת אלוף משנה מחטיבת ההגנה בסייבר, יהיה רשאי לאשר רשימת מחשבים המשמשים להפעלת מצלמות נייחות, שניתן יהיה לבצע חדירה לחומר מחשב הנמצא בהם ולבצע בו פעולה, המוגדרת כ"מחיקה, שינוי או שיבוש של חומר מחשב או הפרעה לשימוש בו. 

בסמכותו של ראש החטיבה לעשות כן רק אם החדירה והפעולה חיוניות לצורך סיכול או מניעה של גישה למידע חזותי המופק ממצלמה נייחת, שיש בה כדי לסכן באופן ממשי את ביטחון המדינה או את רציפות התפקוד המבצעי של צה"ל בקשר לפעולות במסגרת "חרבות ברזל" , אם החדירה נדרשת באופן מידי ודחוף, ואם לא ניתן להשיג את אותה המטרה בדרך אחרת שפגיעתה בזכויות פחותה.

חלקו הראשון של הדיון היה חסוי ובו שמעו חברי הוועדה ארגונים מהחברה האזרחית שהצביעו על חסרונות החוק הנוגעות לחדירה לפרטיות. חלקו השני של הדיון התקיים במתכונת חסויה ובו הרחיבו גופי הביטחון על האיומים הנשקפים ולאורם על נחיצות הארכת הוראת השעה. לאחר מיכן אישרה הוועדה לקריאה שנייה ושלישית את הארכת הוראת השעה עד לתאריך 31 בדצמבר 2024. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום