אבחון מוקדם של סרטן ריאה יכול להציל חיים - שיעור המעשנים גבוה יחסית

ההתפתחות בתחום הטיפול במחלה מאפשרת לנו לשלב טיפולים מתקדמים בשלבים מוקדמים של המחלה ולהביא לריפוי מלא של הרבה יותר חולים מבעבר. אבל האבחון המוקדם הוא עדיין מחסום משמעותי, והקושי להשיג אותו מתגבר עוד יותר בתקופות משבר - כמו זו הנוכחית

אלי קליין | בריאות 2.6.2024 | 12:06

אילוסטרציה | צילום: unsplash

לפני מספר ימים ציינו ברחבי העולם ובישראל את היום הבינלאומי ללא עישון. עישון גורם לשלל מחלות, כשהקשה ביניהן היא סרטן הריאות. סרטן ריאות הוא גורם התמותה הראשון בגברים והשני בנשים בישראל, על פי נתונים עדכניים של משרד הבריאות. בכל שנה מאובחנים בישראל כ-3,000 חולים חדשים בסרטן הריאות, לפי הסטטיסטיקה העולמית והישראלית, סרטן ריאות מתגלה אצל 60% מהחולים כאשר הוא כבר במצב גרורתי, מפושט וקשה לטיפול.

פרופ' ניר פלד, מנהל האגף האונקולוגי ומרכז הלמסלי לסרטן במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, יו"ר העמותה הישראלית לסרטן ריאות הרחחיב על כך.

הקושי באבחון מוקדם של סרטן ריאות גבוה בימים כתיקונם, אבל מתגבר בתקופות משבריות - כמו זו הנוכחית. ההשפעות של מלחמת "חרבות ברזל" על מערכת הבריאות כולה רחבות ועדיין קשה להעריכן, אבל ניתן להגיד כבר עכשיו כי קיים קושי רב להעניק לאנשים את הטיפול המיטבי, ממגוון סיבות - זמינות המשאבים (שחלקם מופנים באופן טבעי לטובת טיפול בפצועים ובפצועות מהלחימה או שורדי ה-7 באוקטובר), כמו גם חוסר תשומת לב והזנחה מצד המטופלים עצמם.

במהלך מגפת הקורונה נוכחנו כי אנשים נטו להזניח את בריאותם, התעלמו מתסמינים רפואיים שונים וכשכבר הגיעו לטיפול - הם הגיעו עם מחלות במצב הרבה יותר קשה מאשר בימי שגרה. וזה נכון על אחת כמה וכמה בימי מלחמה - אנשים פחות שמים לב לתסמינים שונים שעלולים להצביע על מחלות, במקרה של סרטן ריאה אלו שיעול שלא עובר, קוצר נשימה, עייפות ממושכת, צרידות, ירידה במשקל. וגם כאשר הם כבר שמים לב - רבים מתביישים ומרגישים לא נוח "להתלונן" על בעיות רפואיות כעת. אחרים מפונים מבתיהם ולא נמצאים במסגרת הרפואית הקהילתית הרגילה - דבר המונע מהם לפנות לטיפול. לצד כל זה - אין ספק כי מדובר בתקופה שמייצרת מתח רב. במצבים כאלו, לצערי, אנשים לא מעטים שנגמלו מעישון, ביניהם אפילו אנשים שאובחנו עם סרטן ריאה - חוזרים לעשן.

הקושי באבחון מוקדם של סרטן ריאה משמעותי בעיקר במדינות בהן שיעור המעשנים הוא גבוה יחסית. ישראל, לצערנו, נמנית עם מדינות אלו. על פי נתוני משרד הבריאות, שיעור המעשנים בישראל בקרב בני 21 ומעלה, נכון לשנת 2020, עמד על כ-20.1%. שיעור העישון בקרב גברים עמד על 25.6% בהשוואה לממוצע של 22.5% במדינות האיחוד האירופי. שיעור המעשנות בישראל הוא 14.8% - לעומת ממוצע של 13.9% באיחוד האירופי.

עוד חשוב להזכיר כי בישראל אין תוכניות שמטרתן גילוי מוקדם של סרטן הריאה. תוכניות אלו מופעלות כבר שנים במדינות רבות ברחבי העולם והוכחו כיעילות ומצילות חיים. לפני כשלוש שנים (2021) החל משרד הבריאות בהפעלת תוכנית פיילוט, תוכנית תיג"ר, של ביצוע בדיקות סקר (בדיקת CT במינון נמוך) לאוכלוסייה בסיכון - אנשים מעל גיל 50 שעישנו/מעשנים מעל 30 שנה לפחות חפיסת סיגריות ביום. תוכנית מבורכת זו, כאמור, היא תוכנית פיילוט ולא כזו הבודקת את כלל אוכלוסיית הסיכון.

היעדר בדיקות סקר לאבחון מוקדם, לצד הדחקה של תסמינים שונים - הגוברת בעיקר בתקופות משבריות - עלולות להיות בעלות השלכות שליליות משמעותיות עבור חולים רבים.

ההתפתחות המדהימה בתחום הטיפול בסרטן הריאה מאפשרת לנו היום להעניק טיפולים מצילי חיים שמעלים משמעותית את הסיכוי לריפוי – גם כאשר החולים מתגלים בשלבים מוקדמים יחסית או מאוחרים של המחלה. בשנים האחרונות הצטרפו לארגז הכלים שלנו, המטפלים בחולי סרטן ריאה, טיפולים ביולוגיים ואימונותרפיים. הטיפולים הביולוגיים מתמקדים בחסימת מסלול מאוד מדויק של רקמת הגידול בחולים שהגידול שלהם ממוקד, עם תוצאות מאוד מהירות וטובות. הטיפולים האימונותרפיים "מלמדים" את מערכת החיסון לזהות את התאים הסרטניים ולפעול כנגד הגידול עד לחיסולו.

הטיפולים האימונותרפיים עשויים להוביל לריפוי מוחלט בשיעורים משמעותיים, כאשר המחלה מתגלה בשלב מוקדם וכאשר הם ניתנים טרם ההתערבות הניתוחית. היתרון הגדול במתן האימונותרפיה בשלב הטרום ניתוחי הוא היכולת של התרופה להביא לתגובה חיסונית מהירה כנגד הגידול (שעדיין לא הוסר) עוד בשלב שהגידול נמצא בגוף, ובנוסף לזהות ולטפל מוקדם ככל האפשר בגרורות הקטנות.

מחקרים שונים מהשנתיים האחרונות הראו, כי כאשר מאמצים את עקרונות הטיפול המיועדים לטיפול במחלה גרורתית על מחלה בשלבים המוקדמים שלה, מצליחים להכפיל פי 6 עד פי 9 את מספר החולים שיירפאו.

ההתפתחויות בתחום הטיפולים האימונותרפיים בסרטן הריאה מדהימות ומעוררות תקווה בקרב חולים רבים שבעבר לרפואה לא היה עבורם מענה. למרות כל זאת חשוב לזכור כי מניעה - הימנעות מעישון - היא התרופה הטובה ביותר, וזאת מבלי להתעלם מתסמינים מעוררי חשש שיכולים לעזור באבחון מוקדם של המחלה - כן, גם כעת.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום