כ-2,000 עובדים זרים חדשים הגיעו אל ענף הבנייה: כך נשמור על ביטחונם

קריסה של עגורנים, התמוטטות מבנים ארעיים, יצירת בורות באתר וסכנת התחשמלות. כ-2,000 עובדים זרים חדשים הגיעו לענף הבניה בשבוע שעבר, כניסת העובדים החדשים מחייבת את המעסיקים לבצע הערכת סיכונים ולהעניק להם הדרכות בטיחות בכדי למנוע תאונות באתר הבנייה

יענקי פרבר | חדשות בארץ 30.5.2024 | 12:20

אילוסטרציה | צילום: pixabay

רשות האוכלוסין וההגירה הודיעה כי בשבוע שעבר נחתו כ-2,000 עובדים זרים לענף הבנייה, רובם המכריע מהודו, וכ-50 מסרי לנקה. זאת, במסגרת מאמצים עקביים להבאת עובדים זרים לענף הבנייה בישראל, שמתמודד עם מחסור חמור בידיים עובדות מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל.

כזכור, הממשלה אישרה החודש הצעת החלטה מתוקנת שגיבש משרד ראש הממשלה, המבקשת להגדיל את מספר העובדים הזרים בישראל בעוד 290 אלף איש, כך שמספרם יעמוד על 330 אלף עובדים. לראשונה תצמיד הממשלה יעד זה לגודל האוכלוסייה, כך שכ-3.3% מהאוכלוסייה בישראל יהוו עובדים זרים.

על פי החוק, דין זכויות נפגעי תאונות העבודה הזרים הינו כדין זכויות נפגעי תאונות העבודה הישראלים. באחריות המעסיק או הארגון להיות מעורב בבחינת שיעורי הפגיעות ובקביעת יעדים, שמטרתם למנוע נזקים פיזיים ארוכי טווח לעובדים הזרים שנמצאים תחת חסותו. הפעילות להפחתת הסיכונים כוללת תהליך של זיהוי, הערכת הסיכונים וניהולם, ותהליכי משוב ובקרה לתהליכי העבודה.

בכדי לפתור את פערי השפה ולהגביר את פעילות הדרכת הבטיחות באתרי בנייה, המוסד לבטיחות ולגהות, בסיוע במימון של קרן מנוף מהביטוח הלאומי, פיתחו ובנו ניידות הדרכה המגיעות לאתרי הבנייה ולמקומות העבודה.

בניידת המוס"ל מותקנת מערכת למידה בטכנולוגיה מתקדמת המאפשרת לבצע הדרכות לעובדים במגוון נושאי בטיחות בעבודה ובריאות תעסוקתית ב-8 שפות במקום העבודה, העובד עוצר את עבודתו למשך 30-45 דקות בלבד, מבצע את ההדרכה הדיגיטלית ובסיום חוזר להמשיך בעבודתו.
המוסד לבטיחות ולגיהות מציג: כך נשמור על בטיחות העובדים הזרים המגיעים כעת לישראל.

לפני תחילת העבודה יש סיבוב ולסרוק את סביבת העבודה ולוודא שהחפירות, פיגומים, טפסות, מתקני הרמה יציבים ומחוזקים כנדרש למניעת התמוטטות.

יש להשתמש בציוד מגן אישי המתאים למזעור הסיכונים בסביבת העבודה, ובכלל זה הגנת הראש (קסדה), שמיעה (אוזניות) פנים ועיניים (משקף ומשקפיים), דרכי נשימה (מסכת פנים), כפות ידיים (כפפות), רגליים (נעליים), עור (קרם הגנה וביגוד מתאים), ברכיים (בירכיות), הגנת הגוף מפני פגיעת כלי רכב תפעוליים (ביגוד מחזיר אור).

יש לנעול נעלי בטיחות עם כיפת מגן וסוליות מיוחדות כנגד החלקה וחדירת עצם זר.

יש לגדר את הבורות והחפירות למניעת נפילה לתוכם ויש לוודא הצבה בטוחה של סולמות למניעת החלקתם או התקפלותם.

יש לוודא שאין ציוד בקומות גבוהות אשר יכול לעוף ברוח וליפול מטה על העובדים או עוברי אורח ברחוב בזמן רוחות חזקות.

יש לסמן בורות אשר עלולים להיות מוצפים ולהוות מכשול.

יש לסדר מצעים וריבוד מצעים בדרכי הגישה ובמקומות הצבת הכלים, במעברים ובשטחי פריקה ואחסנת ציוד.

יש להקפיד על מעקב שוטף של אמצעי גידור ושילוט כולל סימון סכנת נפילה.

בכדי למנוע התחשמלות, יש לוודא שאין על הרצפה בקרבת מים כבלי חשמל, שארונות החשמל מוגנים מפני מים, שלא נשארים ללא השגחה מכשירי חשמל המחוברים למתח חשמלי וכלי עבודה הפולטים חום.

יש לוודא כי באתר הבנייה קיים גנרטור כשיר שעבר ביקורת מהנדס בודק, תאורת חרום ותאורת התמצאות תקינה.

בטרם התחלת עבודה בגובה יש לבצע זיהוי והערכת סיכונים בהתאם לתנאי העבודה, עוצמת הרוחות ולהימנע מעבודה על גגות שבירים תלולים או חלקלקים או טיפוס על סולמות וככלל עבודה בגובה תופסק כאשר נושבות רוחות חזקות.

בכדי להימנע ממקרי התחשמלות יש לוודא שחיבורי ההארקה והחשמל תקינים.

אין להפעיל עגורן צריח או להרכיב, או לפרק עגורן צריח בתנאי רוח חזקה.

יש לנקות במשנה זהירות בעת טיפוס או ירידה בסולם כאשר שלבי הסולם לחים או רטובים.

על מפעיל העגורן לבצע בדיקה יומית לבדיקת תקינותם של הבלמים השונים, גובלי העומס (על ידי שימוש במשקולת מבחן), התקני אזעקה למניעת עומס יתר והמתגים הגובלים. נוסף על כך, תבוצע בדיקה שבועית, הכוללת בדיקה ויזואלית של כל כבל בעגורן.

עבודות הנפה לא יבוצעו כאשר הרוחות חזקות ועלולות לסכן את יציבות המטען.

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר: "העובדים הזרים בישראל משמשים חלק אינטגרלי מענף הבנייה ואנו מברכים על החלטת הממשלה להאיץ את הליך הבאתם, שתועיל לשיפור קצב הבנייה ותסייע לכלל האזרחים בישראל. זה הרגע שבו כל המנהלים באתרי הבנייה צריכים להיערך ולשלוח את העובדים החדשים להדרכות בטיחות שמטרתם למזער ולמנוע כל פגיעה שלהם בזמן העבודה. אני מזמין את המעסיקים להסתייע בניידות ההדרכה של המוס"ל המונגשות לעובדים הזרים בשפתם".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום