כשר, וללא אנטישמיות: היעד המפתיע שמושך אליו את התייר החרדי

המדינה הקווקזית מושכת לאחרונה תיירים חרדים רבים, הן בגלל הנופים המרהיבים והן בשל התיירות הכשרה שהולכת ומתפתחת | "יש גידול דרמטי במספר התיירים שומרי המצוות", אומר יו"ר התאחדות בתי המלון של גאורגיה שלווה אלברדהשווילי

אבי גדלוביץ' | חדשות בעולם 29.5.2024 | 15:22

טביליסי בירת גאורגיה | צילום: שאטרסטוק

גאורגיה הפכה בשנים האחרונות ליעד תיירותי פופולרי עבור הקהל הישראלי. המדינה הקווקזית בכלל ובירתה טביליסי בפרט, מושכות לאחרונה גם תיירים חרדים רבים, הן בגלל הנופים המרהיבים והן בשל התיירות הכשרה שהולכת ומתפתחת. גאורגיה היא מדינה עם היסטוריה ותרבות עשירה, והיא ידועה בתושביה החמים ומסבירי הפנים. בנוסף, גאורגיה היא מדינה בטוחה יחסית, מה שחשוב עבור התייר היהודי בתקופה רגישה זו. סיבה נוספת לכך שתיירים חרדים בוחרים בגאורגיה היא המחירים הנוחים: גאורגיה היא מדינה יחסית זולה, מה שמאפשר לתיירים ליהנות מחופשה נעימה במחיר סביר. 

טביליסי, בירת גאורגיה, היא עיר ידידותית במיוחד לתיירים חרדים. בעיר ישנם מספר בתי כנסת, מקוואות, מסעדות ומלונות כשרים - מה שמקל על התייר לשמור על אורח חייו במהלך החופשה. אחד המלונות הכשרים המפורסמים בעיר הוא 'גאלרי פאלאס', מלון מפואר ארבעה כוכבים כשר למהדרין. את יזם התיירות שי כהן, בעלי חברת "אסי גלובל טורס", פגשנו במסעדת המלון. כהן סיפר כי הפעיל מלון כשר בדובאי במשך שלוש שנים, אך אחרי ה-7 באוקטובר הבין שהתיירות הישראלית במקום לא תחזור להיות כמו שהייתה, וצריך לחפש אלטרנטיבה אחרת.

נוף בגאורגיה | צילום: בחדרי חרדים

"כשמחפשים מקום כשר צריך להתחשב בכמה מרכיבים", אומר כהן. "התייר שומר המצוות 'מנוטרל' במהלך השבת ולכן המלון צריך להיות במיקום מרכזי. בנוסף, המלון צריך להיות נגיש לשומרי שבת – מנעולים מכניים, בית כנסת, מטבח, מסעדה ואפשרות למעליות שבת. שומרי מצוות חוששים משבתות בחו"ל, ולכן מעדיפים חופשות מראשון עד חמישי. רציתי לפתור את הבעיה הזו, וגאורגיה הייתה היעד היחיד מבין אלה שבדקתי שענתה לי לכל הדברים האלה".

במלון 'גאלרי פאלאס' פגשנו גם את מייסד פדרציית המלונות של גיאורגיה, מר שלווה אלברדהשווילי שאמר כי "יש גידול דרמטי במספר התיירים הישראלים ושומרי המצוות המגיעים לגיאורגיה. במפגש עם עיתונאים חרדים סיפר אלברדהשווילי: "יש לנו מסורת ארוכה של שותפות בין גיאורגיה לישראל. בעבר בחורף, הייתה פחות תיירות ישראלית, ואולם, כיום גם בחורף יש תיירות סקי משמעותית, שמתפתחת כל הזמן. מר שי כהן, כבית מלון כשר למהדרין בלב טביליסי, זוכה מאיתנו לשיתוף פעולה מלא בכל מה שהוא צריך. יש לנו אינטרס לסייע על מנת שהתיירות הישראלית תמשיך לפרוח כאן. אנחנו גם בקשר הדוק עם הממשלה הישראלית".

שי כהן ושלווה אלברדהשווילי | צילום: באדיבות המצלם

באשר לחשש מאנטישמיות נגד יהודים, ולשאלה האם הממשל פועל נגד אנטישמיות במדינה, הבהיר שלווה נחרצות: "למה שהממשלה תפעל? אין פה בכלל אנטישמיות, אנחנו בדיוק כמוכם הישראלים. לא היה מקרה אחד של אנטישמיות כאן מול תיירים ישראלים. העם הגיאורגי חש שותפות גורל עם הישראלים".

במהלך המפגש סיפר אלברדהשווילי עד כמה השלטונות בגיאורגיה מעודדים משקיעים ישראלים להשקיע במיזמים ובעסקים מקומיים. זו הסיבה שישראלים רבים הקימו עסקים בטביליסי ובערים נוספות בגיאורגיה. כאמור, המפגש נערך במסגרת ביקור של משלחת עיתונאים חרדים בטיביליסי, בירת גאורגיה, בבית המלון 'גאלרי פאלאס', כאורחיו של בעל המלון איש העסקים שי כהן, שאך לפני שלושה חודשים השיק את המלון. כהן אירח את חברי המשלחת במשך חמישה ימים לאירוח מלא ועשיר במפגשים וסיורים בטביליסי וסביבותיה, ובכלל זה אתרי מורשת יהודית בעיר.

'גאלרי פאלאס' הוא מלון מפואר השוכן במיקום אסטרטגי במרכז העיר, מול בניין הפרלמנט הגיאורגי, קרוב למרכזי הקניות, לאתרי מורשת, הכיכר המרכזית והעיר העתיקה. במלון 70 חדרים מעוצבים וחדישים במגוון רחב של גדלים וסגנונות, בית כנסת פעיל עם ספר תורה וספא מאובזר. אך גולת הכותרת הוא האוכל הכשר ומסעדת המהדרין בניהולו של השף איציק דהן.

המלון נמצא תחת כשרות מהודרת של הרה"ג אהרון הכהן, מנהל מערך הכשרות של שדות נגב, המפקח על כשרות מפעלי עלית, אוסם וכל אולמות האירועים באזור. הכשרות היא מהדרין בשר חלק בית יוסף, חלב ישראל, ובישול ישראל לפי שיטת מרן.

בשל הביקוש הנרחב לנופש מהדרים בכל ימות השנה בטביליסי, חברות התעופה הישראליות מפעילות קווים ישירים מישראל לבירת גיאורגיה בכל ימות השבוע. חברת ארקיע שהטיסה את המשלחת היא אחת מחברות התעופה הישראליות הפועלת בקו ת"א-טבליסי ומפעילה לפחות שלוש טיסות שבועיות מישראל לטביליסי ובחזרה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום