בברכת גדולי הדור: מחזור חדש של לימוד מוסר יומי ע"י 'ארחות יושר'

כינוס מיוחד נערך במעונו של ראש הישיבה הגר"ד לנדו, וכן ביקור ראשי "ארחות יושר" בבית ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן וראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי תחילת לימוד ספר 'חוסן יהושע' בארגון 'ארחות יושר'. ומדוע המליץ מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצ"ל ללמוד בספר "חוסן יהושע"?

משה ויסברג | גלריות 28.5.2024 | 20:59

תחילת לימוד ספר 'חוסן יהושע' ב'ארחות יושר' | צילום: באדיבות המצלם

מעמד מיוחד ומלא הוד ורגשי קודש התקיים במעונו של ראש הישיבה הגאון רבי דב לנדו לרגל תחילת מחזור לימוד חדש במסגרת לימוד המוסר היומי שע"י ארגון "ארחות יושר" – בספר הנפלא "חוסן יהושע".

 

תחילת לימוד חוסן יהושע בבתי גדולי ישראל צילום: באדיבות המצלם

בחדרו של ראש הישיבה התכנסו גדולי תורה ומוסר המלווים את "ארחות יושר" שנים רבות, ראש הישיבה הגאון רבי שרגא שטיינמן ראש ישיבות ארחות תורה, הגאון רבי אברהם ישעיהו קנייבסקי  ראש כולל ונשיא ארחות יושר, והגאון הצדיק רבי חזקיהו יוסף מישקובסקי משגיח ישיבת ארחות תורה.

את המעמד פתח הרה"ג רבי אריה קנייבסקי יו"ר "ארחות יושר" שסקר בקצרה את סידרי הלימוד לאורך השנים, וכעת עם סיום הלימוד בספר "מעלות התורה" לרבי אברהם אחי הגר"א ז"ל, לימוד שהתקבל בהיכלי התורה בהתלהבות רבה ביותר והביקוש להצטרפות ללימוד היומי שבר שיאים, לאחר הכרעת גדולי ישראל החל הלימוד בספר החדש "חוסן יהושע".

ראש הישיבה הגאון רבי שרגא שטיינמן עורר בדבריו על החשיבות בלימוד מוסר בקביעות, ואמר כי מעבר לתועלת הגדולה והידועה בלימוד בספרי מוסר, יש מעלה גדולה לקביעות יומית ורצופה, אשר משפיעה על כל הליכות הלומדים לטובה.

הגאון רבי אברהם ישעיהו קנייבסקי הביא מדברי אביו מרן שר התורה הגר"ח זצ"ל, שהפליא לדבר במעלת הספר הנפלא "חוסן יהושע", וגודל התועלת לחיזוק בלימוד התורה מהעיון בספר זה, וסיפר כי מרן זצ"ל היה מרבה להביא מדברי ה"חוסן יהושע" את תיאוריו הציוריים על תחבולות היצר הרע כיצד מפתה להתבטל מלימוד התורה, והיה מרן זצ"ל ממליץ ללמוד בספר ולחזור עליו שוב ושוב באומרו שלו עצמו היה תועלת רבה מספר זה.

המשגיח הגאון הצדיק רבי חזקיהו יוסף מישקובסקי נשא דברים נרגשים בגודל מעלת לימוד המוסר בכל יום, ובגודל מעלת הלימוד בספר חוסן יהושע בפרט.  בדבריו הזכיר את ששמע ממרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצ"ל שאמר כי מרבית קניני התורה - שאנו עומדים כעת בימי ספירת העומר שזה הזמן הראוי לקנות את קניני התורה – מרביתם עוסקים במידות טובות. וכן שיציאת בני ישראל ממצרים, היינו טומאת מצרים שהיא המידות הרעות.

לאחר מכן נשמעו דבריו של ראש הישיבה הגר"ד לנדו שאמר: "מאוד מאוד חשוב הענין של לימוד בספרי המוסר והיראה, הברכה היא ללומדים שיהיה להם הצלחה רבה וסייעתא דשמיא בכל הענינים, שיתעלו, ונתעלה כולנו, במעלות התורה ויראת שמים שזו הדרך הסלולה לנו מאז ומקדם, תמשיכו הלאה והלאה לדבוק בתורה וביראת שמים 'כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה'. הברכה היא גם לכל העוסקים בזה וטורחים שהדבר החשוב הזה יתקיים, אשרם ואשרי חלקם של כל העושים והמעשים שע"י פעולתם מתרבה לימוד תורה וקידוש ה'".

דברי חיזוק מיוחדים נשמעו מראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן זקן חברי מועצגה"ת שאמר לראשי "ארחות יושר" שעלו למעונו לרגל תחילת הלימוד בספר "חוסן יהושע": "בלי לימוד מוסר יומי לא שייך להצליח! בלי מוסר יומי 'זה לא הולך', מוכרחים לקבוע עת ללימוד המוסר, כמו שכבר כתב מרן החזון איש זצ"ל באמונה וביטחון". ראש הישיבההוסיף "המחבר רבי יהושע העליר היה גאון גדול, זה ספר נפלא, ודבר טוב אתם עושים. הקב"ה יצליח דרככם שתצליחו בכל מעשי ידיכם".

ראש הישיבה הגאון רבי ברוך דב פוברסקי קיבל במאור פנים ובחביבות רבה את ראשי "ארחות יושר", ושמח מאוד למראה ה"חוסן יהושע" במהדורה החדשה המפוארת והמבוארת. ראש הישיבה אמר כי מה שעושים למען חיזוק לימוד המוסר בכלל ובספר חוסן יהושע בפרט, הוא דבר גדול מאוד, וזה מה שאמרו חז"ל "בראתי יצר הרע בראיתי לו תורה תבלין", ולולי זה אי אפשר לעמוד כי היצר הרע הוא חזק וקשה, והתבלין הוא אגרות מוסר של מאמרי חז"ל, רק כך אפשר להחזיק מעמד כנגד היצה"ר. הגרב"ד הוסיף דברי ברכה לכל הלומדים והמסיעים שיתמלאו משאלות לבם לטובה.

לאור דברי גדולי ישראל נענו ב"ארחות יושר" לקריאתם והודיעו על האפשרות להצטרף ללומדי המוסר היומי וקבלת חוברות הלימוד החודשיות, בהם מודפס חומר הלימוד החודשי מספר "חוסן יהושע" עם תוספת ביאורים ועיונים נפלאים שנכתבו במיוחד ע"י צוות רבני "ארחות יושר" בראשות הרה"ג רבי ליפא פלמן.

לקראת חג הפסח הסתיים מחזור הלימוד העשירי של לימוד המוסר היומי שע"י ארחות יושר בספר "מעלות התורה", בו הגו מידי יום רבבות הלומדים והתעלו ביראה ובעבודת ה', ובימים אלו החל המחזור האחד – עשר בלימוד בספר "חוסן יהושע". עד היום נלמדו במסגרת הלימוד היומי כל ספרי המוסר המקובלים בישיבות: שערי תשובה, מסילת ישרים, חובות הלבבות, ארחות צדיקים, וכן ספר ארחות יושר וספר מעלות התורה. ספרים אלו יצאו לאור במהדורה מהודרת עם פירוש מיוחד השווה לכל נפש ובתוספת עיונים והרחבות מגדולי הדורות על הענינים המובאים בספרים.

בימים אלה נשלמו ההכנות להדפסת הכרך החדש בסדרת ספרי המוסר שבהוצאת "ארחות יושר" – ספר "מעלות התורה" מהדורת הרב אברהם מויאל, שעתיד לראות אור בקרוב אי"ה אודות לנדיבת ליבו של מזכה הרבים ומרביץ תורה בארה"ב הרה"ג רבי אברהם מויאל.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום