מבקר המדינה: "ההחלטה של נתניהו הצילה חיים"

מבקר המדינה מציין בדוח כי ההחלטה של ראש הממשלה נתניהו מנעה תחלואה קשה, אך הוא לא עדכן את קבינט הקורונה במתן בלעדיות לחברת פייזר • המבקר גם מטיח אשמה בנפתלי בנט על החלטות שלא דווחו לקבינט • המבקר: "אין זו החלטה שנכון לקבלה ע"י גורם אחד"

ישראל לפקוביץ | חדשות בארץ 28.5.2024 | 18:10

נתניהו מקבל חיסון נגד קורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

מבקר המדינה מתייחס בדוח שפורסם הצהריים (שלישי) לסוגיית נגיף הקורונה וטוען כי ההתקשרות הבלעדית עם חברת פייזר שבוצעה ע"י ראש הממשלה בנימין נתניהו מנעה תחלואה והצילה רבים אך למעשה לא דווחה לקבינט הקורונה.

בדוח מציין המבקר כי, הממשלה ה-35 בראשות בנימין נתניהו החליטה כי קבינט הקורונה ישמש מסגרת תיאום עליונה בין כלל הגורמים הממשלתיים העוסקים בטיפול במשבר הקורונה וכן ירכז את אסטרטגיית היציאה של מדינת ישראל מהמשבר בהיבטים השונים.

בהמשך להצעת פייזר, התקיימו כמה שיחות טלפון בין רה"ם ה-35 לבין מנכ"ל פייזר. בשיחתם  המסכמת ולאחר שנועץ רה"ם ה-35 עם מנכ"ל משרד הבריאות דאז, שגריר ישראל בארה"ב דאז, ראש המל"ל דאז וגורמים נוספים, נענה רה"ם ה-35 בשיחה בחיוב להצעת מנכ"ל פייזר לפיה עד סוף מרץ 2021 תספק החברה חיסונים לכמחצית מאוכלוסיית ישראל הבוגרת וכן ציין שהוא מוכן לתת בתקופה זו בלעדיות לחברה. יצוין כי באותה העת אף חברה אחרת לא הייתה מסוגלת לתת מענה נרחב ומהיר כמו פייזר.
 
בביקורת עלו הליקויים הבאים - במבחן התוצאה, ההחלטה שקיבל רה"ם להיענות בחיוב להצעת פייזר למתן בלעדיות לחברה עד מרץ 2021 תרמה למניעת תחלואה קשה ואף מנעה מוות של ישראלים רבים. עם זאת, המבקר מצא כי למעט שני עדכונים כלליים לגבי המגעים שהתקיימו עם חברות התרופות ולגבי הצורך להמתין לאישור ה-FDA את החיסון, ההחלטה וכן העובדה שהנושא כבר סוכם טלפונית עם מנכ"ל החברה, לא דווחו ע"י רה"ם או כל גורם אחר לקבינט הקורונה; משכך קבינט הקורונה לא אישר אותן.
 
בשיחת היוועצות שקיים רה"ם ב-3.12.20 עם שר הבריאות דאז, ראש המל"ל דאז ובעלי תפקידים בכירים במשרד הבריאות, הועלתה האפשרות לדיון בקבינט הקורונה וסוגיית הדלפות המידע ממנו ונדונה שאלת הצורך בהצגת הדברים לקבינט. כמו כן הוזכרה חובת הסודיות המסחרית כלפי חברות התרופות (כל אחת בנפרד) והעובדה כי בשל ההגבלות החוזיות בינן ובין ישראל הקבינט יעודכן רק בעניין קיום המגעים עמן. החשש מפני הדלפה לא רצויה אינו יכול להצדיק את הדרך שבה התקבלה ההחלטה, ולהפך, יש להתמודד עם תרבות קלוקלת של הדלפות מפורומים בכירים, כמו גם לקבוע לשם קבלת ההחלטות, פורום מצומצם ומוסמך שיאפשר קבלת החלטה מהירה, באופן יעיל ומיטבי ותוך הקפדה על סודיות.
 
המבקר מציין כי לצד התועלות למדינת ישראל, מדובר בהחלטה שהייתה כרוכה באותה העת בסיכונים לבריאות הציבור, גם אם אלו סיכונים מחושבים. אין זו החלטה רגילה או פעוטה שנכון לקבלה על ידי גורם אחד, בכיר ככל שיהיה - ראש הממשלה, ללא הסמכה ע"י הממשלה. נוכח כובד משקלה, ובהתאם להחלטת הממשלה, מתחייב היה להעביר את הנושא לדיון והחלטה של קבינט הקורונה המוסמך מטעם הממשלה לרכז את האסטרטגיה ליציאת ישראל ממשבר הקורונה; ואולם, ההחלטה לא נדונה בקבינט הקורונה, והממשלה לא קיבלה החלטה להסמיך את רה"ם לקבל החלטות אלו במקומה.

מבקר המדינה מר מתניהו אנגלמן אמר כי, "ראש הממשלה נתניהו קיבל החלטה אסטרטגית שתוצאתה הייתה מתן בלעדיות לחברת "פייזר" על אספקת חיסונים לקורונה עד סוף מרץ 2021. הוא סיכם על כך טלפונית עם מנכ"ל החברה. אך קבינט הקורונה, הגוף שהוסמך על ידי הממשלה לנהל את הטיפול במשבר, לא עודכן על המהלך האסטרטגי".
 
"לצד התועלות למדינת ישראל, מדובר בהחלטה שהייתה כרוכה באותה העת בסיכונים לבריאות הציבור, גם אם אלו סיכונים מחושבים. אין זו החלטה רגילה או פעוטה שנכון לקבלה על ידי גורם אחד, ללא הסמכה ע"י הממשלה. החשש מפני הדלפה לא רצויה אינו יכול להצדיק את הדרך שבה התקבלה ההחלטה. להפך - יש להתמודד עם תרבות קלוקלת של הדלפות מפורומים בכירים, ולקבוע פורום מצומצם ומוסמך שיאפשר קבלת החלטה מהירה, באופן יעיל ומיטבי ותוך הקפדה על סודיות. הדברים נכונים ביתר שאת בעת הזו, במלחמת 'חרבות ברזל'. גם קבינט הקורונה בממשלתו של ראש הממשלה לשעבר בנט, לא עודכן בשתי החלטות משמעותיות שהתקבלו: תכנית בעלות של 170 מיליון ש"ח לניהול שגרת הקורונה ולקחים מיכולת משרדי הממשלה להתמודד עם תרחישי הגל החמישי".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום