המפכ"ל משיב לבן גביר: "המשטרה חייבת להיות נקייה"

"המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות חפה ונקייה מכל סממן פוליטי", אמר שבתאי, יממה אחרי שזומן לשימוע ע"י השר | בג"ץ: על המדינה להגיב עד היום בשעה 18:00

צביקה סגל | חדשות בארץ 28.5.2024 | 15:16

המפכ"ל ובן גביר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי, התייחס היום (שלישי) לזימונו לשימוע ע"י השר ביטחון לאומי איתמר בן גביר. "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות חפה ונקייה מכל סממן פוליטי", אמר שבתאי בכנס לשכת עורכי הדין באילת. "משטרת ישראל אינה פוליטית ולא הייתה. אני מתחייב בפניכם כאן היום, שאמשיך לעמוד כחומה בצורה בכל הניסיונות להכניס שיקולים כאלו למשטרת ישראל!

"אני עומד על בימה זו ומצהיר בקול ברור - משטרת ישראל חייבת להישאר אוטונומית! עצמאית! נטולת פניות ומנותקת מכל גחמה פוליטית, כזו או אחרת", הוסיף שבתאי.

בתוך כך, בית המשפט העליון החליט כי על המדינה להגיב עד היום בשעה 18:00, לבקשת התנועה לאיכות השלטון להוצאת צו ארעי נגד השימוע למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, עליו החליט השר בן גביר. מדובר בהחלטה חריגה במהירותה - משום שעל המדינה להגיב בתוך ארבע שעות מרגע ההחלטה.

הבוקר הודיעה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לשר לבטחון לאומי איתמר בן גביר כי הזמנת המפכ"ל לשימוע אינה חוקית. במכתב ששיגרה מיארה לבן גביר כתבה כי אין לקיים את השימוע, אליו הוזמן המפכ"ל על רקע העימות שפרץ בין השניים.

"השבוע הודיע המפכ"ל, כי פנה אליי ודיווח כי אתה שב וחורג מסמכותך כלפי משטרת ישראל. סמוך לאחר מכן הודעת למפכ"ל, כי אתה מזמנו לשימוע", כתבה מיארה לבן גביר. "סמיכות הזמנים מעוררת חשש כבד, כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה ״להענישו״ על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלט ה מפורשת של בג״ץ . כן מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".

מיארה הוסיפה במכתבה כי "הדברים מתחברים לכך שזימון מפכ"ל לשימוע היא החלטה מינהלית כבדת משקל. בהתאם, נדרשת הנחת תשתית עובדתית מספקת המצדיקה את הצעד החריג. זאת, ביתר שאת שעה שכהונת המפכ״ל, שאתה יזמת את הארכתה אך לפני חודשים ספורים, צפויה להסתיים בתוך פחות מחודשיים, ושעה שמדינת ישראל נמצאת במלחמה".

"מכתבך שבסמך אינו מציג תשתית כאמור. זהו פגם משמעותי בפני עצמו והוא מעצים את החשש לפיו שיקולים זרים הנחו אותך בפעולתך. על כן, כאמור, יש מניעה משפטית לקיום השימוע", נכתב.

אתמול הודיע השר בן גביר כי זימן את מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לשימוע ביום רביעי הקרוב, בטרם ימליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו. השר בן גביר מציין במכתב ששלח למפכ"ל את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי שבעה באוקטובר, "ואולם, בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט", כותב בן גביר.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום