תחקיר ראשוני: כמה חרדים מרוויחים ביחס לממוצע ומהן הסיבות לכך

הנתונים המפתיעים: כמה מרוויח חרדי ממוצע לעומת אדם חילוני? // ההתלבטות שעומדת לפתחם של רבים: האם להתפשר חלילה על העקרונות או לוותר על האפשרות להתפרנס בכבוד // 'מלאכתם' מציגים את הפתרון שכבר הוכיח את עצמו: לא מתפשרים על כלום! // סקירה מרתקת

כתבה מקודמת | שיווק ופרסום | תוכן שיווקי 20.5.2024 | 09:25

אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

ישראלי מהמגזר הכללי מרוויח בממוצע יותר מפי שניים ממקבילו החרדי, כך קובעים נתוני המחקר של המכון החרדי למחקרי מדיניות.

בעוד השכר הממוצע שמרוויח יהודי שאינו חרדי עומד על למעלה מ-19,300 ש"ח, חרדי ממוצע מרוויח 9,500 ש"ח בלבד, פער של למעלה ממאה אחוזים.

לא מעט מבני הציבור החרדי מוצאים את עצמם בשוק העבודה מתוך רצון לפרנס את משפחתם בכבוד, והם עומדים בפני התלבטות אידיאולוגית כבדת משקל.

מצד אחד, החיים בארץ הולכים ומתייקרים. יוקר המחיה מכביד מאוד והסכום הנדרש בכדי לחיות ברווחה כלכלית הוא גבוה במיוחד. על מנת לעמוד בהחזרי המשכנתא, לדאוג שיהיה מספיק אוכל בבית, לרכוש ביגוד ולאפשר לילדים הזקוקים להוראה פרטנית את העזרה הדרושה, צריך להביא הביתה שכר ראוי מידי חודש, שלא לדבר על הרצון  להחזיק רכב, לצאת לנופש או לשפץ את הדירה.

מצד שני, הגברים החרדים יוצאים אל שוק העבודה כאשר הם חסרים כישורים בסיסיים ואינם מחזיקים בידע ובניסיון בשביל לזכות במקצוע מכובד שמאפשר להם לטפס בדרגות השכר ולהגיע למשכורת שמאפשרת לחיות ברווחה כלכלית.

לימודים אקדמיים אינם באים בחשבון

גדולי ישראל מזהירים ומוכיחים נגד לימודי האקדמיה שנפסלו עבור הציבור החרדי, "כל באיה לא ישובון" אמרו ראשי הישיבות.

"מצאתי את עצמי עומד על פרשת דרכים לא פשוטה", מספר לנו יהודה (32) מבני ברק. "לימודי תואר במוסד אקדמי זה לא דבר שבא בחשבון, כי מבחינתי זה אומר להתפשר על הערכים שלי, וזה הדבר האחרון שאני מוכן להתפשר עליו".

"אבל מנגד, אני עובד במשרה מלאה ועדיין לא מרוויח מספיק בשביל לחיות… איך אני יכול להסתכל לילד שלי בעיניים כשהוא מבקש לקנות ספר חדש ולהסביר לו שאין לי מספיק כסף, למרות שאני מגיע הביתה אחרי יום עבודה עייף ומותש".

הנתונים מוכחים ומדברים בעד עצמם, כשבעל מקצוע עם תעודה מתאימה המעידה על מקצועיותו וכישוריו מרוויח יותר מפי שניים (!) מעובד שאינו מחזיק ברשותו את התעודה והניסיון המתאימים.

העובדה שאברכים חרדיים אינם מוכנים, ובצדק, להתפשר על הערכים שלהם, ומנגד הם חסרי הכשרה מקצועית וכישורים הנדרשים על מנת להתקדם בשוק העבודה, הינה אחת הסיבות המרכזיות המובילות לפער העצום של למעלה מפי שניים, בין השכר הממוצע בקרב המגזר החרדי לבין הציבור היהודי שאינו חרדי.

לא להתפשר על כלום

"הגיע הזמן להפסיק להתפשר!", אומר הרב יחזקאל קליין, יו"ר 'מלאכתם'. "הפתרון שלנו מוכיח שאפשר גם וגם. גם לחיות חיי רווחה כלכלית, וגם לא להתפשר אפילו על קוצו של יו"ד, בערכים, בעקרונות ובאווירה החרדית השמרנית. קרוב לאלף בוגרי מרכזי הלימודים וההכשרה המקצועית שלנו, הם אלו שיעידו על כך".

כבר חמש שנים פועלת 'מלאכתם' להכשיר אברכים מסלתה ושמנה של הציבור החרדי למקצועות מכובדים, כאשר בוגרי הלימודים נהנים מהשמה גבוהה והכנסה מכובדת, ומלימודים מקצועיים ברמה הגבוהה ביותר, ובאווירה חרדית מלאה.

מרכזי הלימודים של 'מלאכתם' פרוסים בחמישה מוקדים ברחבי הארץ, בערים ירושלים, בני ברק, בית שמש, טבריה ועפולה, על מנת לאפשר גישה נוחה מכל הריכוזים החרדיים בארץ.

לאיתור מסלול הלימוד המותאם עבורכם לחצו כאן>>

"כשהגעתי למלאכתם לא האמנתי למה שמתרחש כאן", מספר יהודה, שסיים לפני תקופה הכשרה כמנהל עבודה בבניה. "מדובר על אברכים מהקהילות החרדיות הכי איכותיות, יש כאן את האווירה הכי חרדית שיש עם הקפדה מלאה על כל הניואנסים. גם השיחות בין התלמידים בזמני ההפסקות הינם ברמה רוחנית מתאימה ולא מתפשרים על כלום!".

כיום יהודה עובד כמנהל עבודה באתר בניה של אחת מחברות הבניה הגדולות בישראל, "אני מרוויח סכום של יותר מ-10,000 ש"ח, וזה רק בגלל שאני עדיין בסטאז'. ברגע שאסיים את ההכשרה המעשית ואקבל תעודה רשמית, השכר שלי יקפוץ הרבה יותר", מסביר יהודה בסיפוק.

כחלק מהמטרה להגיע לרמות הגבוהות של השכר בישראל, פועלים ב'מלאכתם' לאתר את המקצועות המבוקשים ביותר, בהם אפשר להתקדם במהירות לשכר גבוה. כך הוכשרו בוגרים רבים כהנדסאי תוכנה, מנהלי רשתות בענן ותפקידים בכירים ובעלי ביקוש גבוה בענף ההייטק, זאת בנוסף להנדסאי בניין, חשמלאים מוסמכים, מנהלי חשבונות, חשבי שכר ומקצועות נוספים בהם פועלים הבוגרים ומרוויחים שכר גבוה.

על מנת להתאים את מסלולי הלימוד לאורח החיים החרדי, מעניקה 'מלאכתם' את האפשרות לבחור במסלול לימודי ערב, כאשר במקביל ישנם מסלולי הכשרה של יום לימודים מלא ואף הכשרות קצרות, בהן יוצאים לשוק העבודה עם מקצוע מבוקש ביד בתוך פחות מחצי שנה.

למגוון מסלולי ההכשרה ותחומי המקצוע לחצו כאן>>

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום