השבוי היחיד במבצע קדש הלך לעולמו

טייס חיל האוויר ואל על לשעבר, יונתן אטקס, הלך לעולמו בגיל 88. אטקס הוחזק בשבי המצרי במשך שלושה חודשים, והוחזר לישראל במסגרת החלפת שבויים

שלו שינברג | חדשות בארץ 15.5.2024 | 07:50

יונתן אטקס ז"ל | צילום: אתר חיל האוויר

טייס חיל האוויר ואל על לשעבר, יונתן אטקס, הלך לעולמו בגיל 88. אטקס היה השבוי היחיד במבצע קדש - זאת בעודו בן 21 בלבד. אטקס נפל לידי המצרים לאחר נחיתת חירום שנאלץ לבצע. 

אטקס סיפר בריאיון לאתר חיל האוויר בשנה שעברה על נפילתו בשבי ועל שוביו: "היה ביניהם סגן מצרי שהגן על החיים שלי. הוא עמד מעליי וגירש אותם. אילולא הוא, הם היו הורגים אותי". יונתן שיחזר כי החיילים המצריים לקחו אותו לשארם-א-שייח' במכונית, ומשם באוניה לחוף הנילוס, ומשם ברכבת לקהיר.

 "הסגן המצרי אמר לי בדרך, 'אתה יודע, אני מרחם עלייך'. שאלתי אותו למה. הוא ענה, 'כי כשנגיע לקהיר, אני אצטרך למסור אותך לאנשי המודיעין, והם אנשים רעים מאוד'", סיפר. 

על התקופה שהעביר בשבי המצרי סיפר: "חמישה השבועות הראשונים היו עינויים. עד היום אין לי חוש ריח. נתנו לי מכות, הראש שלי היה מאוד נפוח. אבל אני אמרתי שאני לא פותח את הפה כמה שאני יכול, כמה ששרפו או היכו אותי. אמרתי רק שם, מספר אישי וטייסת. חוץ מזה כלום. אחר כך הביאו אותי לבית חולים פעם אחת, וחשבתי שאני סוף סוף הולך לקבל טיפול רפואי עבור הרגל שלי, אבל הביאו אותי כדי לקבל מכות חשמל".

אחרי חזרתו המשיך אטקס לשרת כטייס בחיל האוויר. בשנת 1977 נבחר אטקס להיות הקברניט בטיסה הראשונה של אל על לבירה המצרית קהיר.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום