בשווי מיליארד דולר: הנשיא ביידן מקדם חבילת נשק חדשה לישראל

העסקה הגדולה הראשונה מאז שהנשיא ביידן איים שהוא יעצור מכירות נשק התקפי לישראל, הכוללת תחמושת לטנקים, פצצות מרגמה וכלי רכב טקטיים - יוצאת לדרך. ארה"ב שולחת לישראל מיליארד דולר כסיוע צבאי

יענקי פרבר | מדיני 15.5.2024 | 08:14

נתניהו / ביידן | צילום: צלמי פלאש 90 / בחדרי חרדים

ממשל ביידן הודיע לקונגרס שהוא שולח חבילה חדשה של יותר ממיליארד דולר של תחמושת לישראל, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'. ההעברה היא חלק מתוכנית הסיוע הרגילה לישראל וההודעה לקונגרס נדרשת על פי חוק אמריקאי.

זהו משלוח הנשק הראשון לישראל שעליו הכריז הממשל מאז שמנע העברת 3,500 פצצות מוקדם יותר החודש בגלל פעולה ישראלית ברפיח. הממשל אמר שהוא עצר את ההעברה הקודמת כדי למנוע מישראל להשתמש בפצצות בעיר רפיח הצפופה שבדרום עזה.

החבילה כוללת כ-700 מיליון דולר עבור תחמושת לטנקים, 500 מיליון דולר כלי רכב טקטיים ו-60 מיליון דולר פצצות מרגמה. לא דווח מתי יישלח הנשק.

העיתון דיווח כי ההחלטה הדגישה את חוסר הרצון של ממשל ביידן להעמיק את הקרע עם ראש הממשלה נתניהו שהודיע כי יהיה מבצע ברפיח בניגוד לדעתו של הנשיא ביידן.

למרות שייתכן שיקח שנים עד שהנשק יסופק, ישראל יכולה לפרש את החלטת הממשל כסימן לכך שהתחמושת שהשתמשו במלחמה בעזה תחזור למלאי, למרות אי ההסכמה החריפה על רפיח. הנשק החדש ימלא את המחסנים של ישראל שהתרוקנו במהלך יותר מחצי שנה של מלחמה בעזה.

ארה"ב שלחה לישראל עשרות אלפי פצצות, תחמושת טנקים וארטילריה, נשק מדויק וציוד הגנה אווירית מאז תחילת המלחמה.

בתוך כך, הבית הלבן הודיע שהנשיא ביידן יטיל וטו על הצעת חוק של הרפובליקנים שנועדה לחייב את הבית הלבן להעביר לישראל סיוע צבאי ללא עיכוב. להצעה אין סיכוי לעבור כי בסנאט יש רוב דמוקרטי, אך עשרות מחוקקים דמוקרטים הביעו תמיכה פומבית בחוק, והנשיא הודיע כי יטיל וטו אם יאושר. בארה"ב דווח כי זהו רמז שהבית הלבן מתכוון להמשיך להשתמש בעיכוב העברת נשק ספציפי כמנוף לחץ לשינוי מדיניות ישראל.

היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן אמר שארצות הברית משגרת כמויות עצומות של סיוע צבאי לישראל. "אנו מוסיפים לשגר סיוע צבאי ונדאג לכך שכל מה שאושר בחוק הסיוע יועבר. עיכבנו משלוח של פצצות כבדות כי אנו סבורים שזו תהיה טעות לפלוש לרפיח. הנשיא הבהיר שלא יספק ציוד מסוים אם תהיה פלישה לרפיח אבל זה עוד לא קרה", אמר.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום