ארה"ב שואפת לסיים את המלחמה בעזה - כך זה ייראה

גורמים רשמיים בארה"ב רואים את חמאס מוחלש באופן משמעותי בעזה, ושואפים לדחוק אותו לשוליים עם רשות הפלסטינית ששולטת ונתמכת על ידי מדינות ערב ויכולה לשלוט בארגון הטרור

יענקי פרבר | מדיני 14.5.2024 | 08:25

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

יותר משבעה חודשים לתוך מלחמת ישראל-חמאס, העדיפות העליונה של ממשל ביידן היא לנסות להביא להפסקת אש. התכנית להפסקה בת מספר שבועות, אבל המטרה של וושינגטון היא שההפסקה הזו תהפוך לצמיתות.

"אם נוכל להשיג הפסקת אש, נוכל להשיג משהו מתמשך יותר ואז אולי לסיים את הסכסוך", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי.

עם זאת, מה שנראה פחות ברור הוא כיצד הפסקת האש תחסל את האיום של חמאס.

ממשל ביידן לא התייחס ישירות לכך, אבל שני בכירים אמריקאים ושני מקורות נוספים שמכירים את הנושא ששוחחו עם ג'ייקוב מגיד ב"טיימס אוף ישראל" סיפקו יותר מידע.

"המטרה היא שהחמאס ייחלש בצורה כזאת שהוא לא יהיה מסוגל לבצע מתקפה נוספת כמו זו ב-7 באוקטובר", אמר בכיר אמריקני. "אבל אנחנו צריכים להיות כנים לגבי העובדה שחמאס יישאר בעזה בצורה כלשהי לאחר סיום המלחמה. ששת החודשים האחרונים הוכיחו ששום לחימה לא תשנה את זה", הוסיף.

"מה שאנחנו מנסים לעשות הוא לקדם חזון שבו חמאס יידחק לשוליים, בעוד שישראל תהיה חזקה יותר באמצעות שיפור היחסים עם שכנותיה הערביות", הסביר הבכיר. "על ידי כך אנו מסוגלים לחסל את האיום של חמאס מבלי שנצטרך להמשיך במלחמה ללא הגבלת זמן".

"זה תהליך שיימשך שנים, וזה ידרוש מחיר מישראל, אבל האלטרנטיבה היא מעגל בלתי נגמר של אלימות שהישראלים יישארו לבד להתמודד איתו", בהתייחס לסכנה של חוסר תמיכה בינלאומית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בשבוע שעבר כי חמש מדינות ערביות "מוכנות לעזור לבנות מחדש את עזה, ומוכנות לסייע במעבר לפתרון שתי מדינות עם רשות פלסטינית אמיתית ולא מושחתת".

ביידן אמר שהוא לא רוצה לנקוב בשמות של חמש המדינות "כי אני לא רוצה להכניס אותן לצרות", אבל זה היה די ברור שהוא מתכוון לאיחוד האמירויות, סעודיה, ירדן, מצרים וקטאר.

בכיר ישראלי בכיר טען כי מערכת הביטחון הישראלית מתקדמת אט אט לעבר עמדת ארה"ב בנוגע ליום שאחרי בעזה, מתוך הכרה שלא ניתן להביס את חמאס לחלוטין באמצעות לוחמה.

"הדרך הטובה ביותר קדימה היא ליצור עסקה עם ארגון הטרור שתציל את החטופים שעדיין בחיים, גם אם זה אומר לסיים את המלחמה", אמר הבכיר. "עדיין נוכל לרדוף אחרי חמאס מבחינה צבאית, אבל נוכל גם להתחיל במלאכת הקמת אלטרנטיבה מדינית לארגון הטרור כדי שלא יקום מחדש בעזה".

עם זאת, הבכיר הודה שהדרג המדיני השתכנע פחות מהגישה האמריקנית.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום