נחשף: מנהיג חמאס פיקח במשך שנים על משטרה חשאית בעזה

מהמסמכים שהתגלו עולה כי מנהיגי חמאס לא סבלו אפילו שמץ של התנגדות מצד אזרחיהם והפעילו לצורך כך משטרה חשאית שעקבה באדיקות אחרי אזרחים, ניתרה פוסטים ברשת ודיכאה פעילות פוליטית שמתנגדת לשלטון חמאס

יענקי פרבר | חרבות ברזל 13.5.2024 | 15:40

יחיא סינוואר | צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

מנהיג חמאס יחיא סינוואר פיקח במשך שנים על כוח משטרה חשאי בעזה שניהל מעקבים אחר אזרחים פלסטינים רגילים ובנה תיקים על צעירים, עיתונאים ואלה שביקרו את הממשלה, כך על פי גורמי מודיעין מסמכים פנימיים שנסקרו על ידי העיתון ה'ניו יורק טיימס".

היחידה, המכונה "שירות הביטחון הכללי" בעזה, הסתמכה על רשת של מודיעים, שחלקם דיווחו למשטרה על שכניהם, עקבו אחר אנשים שהשתתפו בהפגנות או העבירו ביקורת פומבית על חמאס. במקרים מסוימים הרשויות עקבו אחר אנשים כדי לקבוע אם הם מסתירים דברים ממשפחתם.

חמאס מנהל מזה זמן רב מערכת דיכוי אזרחית בעזה, ופלסטינים רבים שם יודעים שגורמי ביטחון עוקבים אחריהם מקרוב. מצגת בת 62 שקופיות על פעילות "שירות הביטחון הכללי" בעזה, התגלתה שבועות ספורים לפני הפיגועים ב-7 באוקטובר על ישראל, וחושפת את המידה שבה היחידה האלמונית ברובה חדרה לחייהם של פלסטינים.

מהמסמכים עולה כי מנהיגי חמאס, למרות שהם טוענים שהם מייצגים את תושבי עזה, לא סבלו אפילו שמץ של התנגדות. גורמי ביטחון עקבו אחרי עיתונאים ואנשים שהם חשדו בהתנהגות לא מוסרית. סוכנים דנו בדרכים להשמיץ יריבים פוליטיים. מחאות פוליטיות נתפסו כאיומים שיש לטפל בהם.

"אנו עומדים בפני הפצצה מצד הכיבוש ובריונות מצד הרשויות המקומיות", אמר אהב פאספוס, עיתונאי ברצועת עזה שהיה תחת מעקב של המשטרה החשאית, בראיון טלפוני מעזה לניו יורק טיימס.

פאספוס, בן 51, מתויג בדו"ח כאחד "השונאים הגדולים של תנועת חמאס". אנשי ביטחון עצרו את פאספוס בדרכו להפגנה נגד חמאס באוגוסט האחרון, החרימו את הטלפון שלו והורו לו לעזוב. פאספוס אישר ששני שוטרים בלבוש אזרחי פנו אליו. השלטונות ערכו חיפוש בשיחותיו האחרונות, וכתבו כי הוא מתקשר עם "אנשים חשודים" בישראל.

"הוא אדם שלילי שכולו שנאה, ורק מפרסם את החסרונות של הרצועה", נכתב במסמך של חמאס.

הוא הודה בתמיכה בהפגנות ובביקורת על חמאס באינטרנט, אך אמר שהאנשים איתם היה בקשר בישראל הם פלסטינים שבבעלותם חברות מזון וביגוד. הוא אמר שהוא עזר לנהל את חשבונות המדיה החברתית שלהם.

המטרות של "שירות הביטחון הכללי" בעזה דומות לאלו של שירותי הביטחון במדינות כמו סוריה כדי לדכא התנגדות. עם זאת, בתיקי שירות הביטחון הכללי מזכירים טקטיקות כמו צנזורה, הפחדה ומעקב אך לא אלימות פיזית.

המסמכים שנתפסו ע"י גורמי מודיעין ישראלים במהלך פשיטות ברצועה, נמסרו ל"ניו יורק טיימס". המסמכים שנבדקו על ידי העיתון כוללים שבעה תיקי מודיעין החל מאוקטובר 2016 ועד אוגוסט 2023. מהמודיעין הצבאי נמסר לעיתון כי הם מודעים לתיקים המכילים מידע על לפחות 10,000 פלסטינים בעזה.

ההוצאות החודשיות של היחידה היתה 120,000 דולר לפני המלחמה עם ישראל, היחידה כללה 856 אנשים, כך עולה מהרישומים. מתוכם, יותר מ-160 הפיצו תעמולה של חמאס ותקפו ברשתות יריבים מבית ומחוץ. מעמדה של היחידה כיום אינו ידוע מכיוון שישראל פגעה משמעותית ביכולות הצבאיות והממשלתיות של חמאס.

בישראל סבורים כי סינוואר פיקח ישירות על שירות הביטחון הכללי בעזה, כך לפי שלושה גורמי מודיעין ישראלים, הם אמרו שהצגת השקופיות שנתפסה הוכנה עבור סינוואר באופן אישי, למרות שהם לא אמרו איך הם יודעים זאת.

גורמי ביטחון בחמאס עקבו גם אחר פעילים מהג'יהאד האסלאמי,  אחרים דנו בדרכים לבטל הפגנות, כולל הפגנות בשנה שעברה נגד מחסור בחשמל ויוקר המחיה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום