ביקורת בלבנון נגד חיזבאללה והתנגדות למלחמה עם ישראל

על רקע הלחימה הנמשכת בגבול ישראל-לבנון, נמשכים גילויי ביקורת בקרב גורמים שונים נגד חזבאללה. בדברי הביקורת עולות מספר טענות נגד חיזבאללה, ביניהן הטענה שהארגון גרר את לבנון למלחמה מיותרת, שאינה משרתת את האינטרסים הלאומיים של המדינה אשר מכבידה על מצבה הקשה ממילא של לבנון

יענקי פרבר | מדיני 13.5.2024 | 16:32

מלחמת חרבות ברזל | צילום: דוד כהן, פלאש 90

מקרב גורמים מדיניים בלבנון מושמעת הביקורת בעיקר מהצד הנוצרי של המפה הפוליטית המהווה אופוזיציה לחיזבאללה.

המבקרים ממשיכים להאשים את חיזבאללה בגרירת לבנון למלחמה אשר אינה מועילה כלל ורק פוגעת בתושבים. הם מותחים ביקורת על מעורבות איראן בלבנון, וקוראים ליישום החלטות מועצת הביטחון של האו”ם בגבול לבנון-ישראל.

כמו כן, חלקם הלינו על בזבוז והפסד הכספים הנגרם למדינה. הודעת נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, כי ממשלתו מתחייבת לפצות כל אזרח שנפגע מתקיפות צה”ל, גררה גם היא ביקורת קשה מצד המפלגות הנוצריות, על כך שחיזבאללה גורר את המדינה, הנמצאת במשבר כלכלי חמור, להוצאות מיותרות.

כינוס האופוזיציה לחיזבאללה | צילום: צילום מסך

וליד ג’נבלאט, שעמד עד לאחרונה בראש המפלגה הסוציאליסטית הפרוגרסיבית, ובנו תימור, שהחליף אותו, מאמצים גישה המתנגדת להיגררות לבנון למלחמה עם ישראל, אך יחד עם זאת הם נמנעים לפי שעה להפנות ביקורת ישירה כלפי חיזבאללה.

על עמדה זו שהם נוקטים נמתחה ביקורת בקרב הציבור בלבנון בטענה כי הם פועלים מתוך אינטרסים אישיים צרים. ג’וזיף אבו פאצ’ל, עיתונאי, עורך-דין ופרשן פוליטי, ציין כי ג’נבלאט הוא פוליטיקאי, שפועל למען האינטרס האישי שלו ולכן הוא נוטה “ליישר קו” עם חיזבאללה.

באשר לביקורת מצד גורמים שיעיים, נראה כי לפי שעה מצליח חיזבאללה לדכא כל גורם שיעי המתנגד לו. גם תנועת תחרר (שחרור), תנועת אופוזיציה שיעית המתנגדת לחיזבאללה שהוקמה לאחרונה, עדיין לא מגובשת דיה כדי להוות אופוזיציה שיעית לחזבאללה והיא ככל הנראה דוכאה על-ידי הארגון, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

ג’בראן באסיל, יו”ר הזרם הלאומי החופשי בפרלמנט הלבנוני, ציין בנאום שנשא בג׳ביל, כי הוא איננו יודע כיצד ניתן לנצח את ישראל כשלבנון מתמוטטת, המצב הכלכלי גרוע, מוסדות השלטון מתפוררים והאחדות הלאומית מאוימת.

 

שלטים נגד חיזבאללה | צילום: צילום מסך

הוא ציין כי כל תושבי לבנון אינם מעוניינים במלחמה וגם ארה”ב ואיראן אינן מעוניינות בה, וכי מי שמעוניינת במלחמה היא ממשלת ישראל ואין סיבה לאפשר לה להרוג ולהרוס. הוא הדגיש כי הוא לא יכול להבין מצב של ניהול מלחמות שלא לטובת לבנון.

נדים אלג’מיל, חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם מפלגת הפלנגות, הביע תרעומת על כך שהמדינה נאלצת לשלם פיצויים לתושבים בשל ההרס שחיזבאללה מביא על המדינה בעקבות הצטרפותו למלחמה נגד ישראל.

בהתבטאות נוספת בהקשר זה, ציין אלג’מיל כי המדינה לא אמורה לפצות על נזקים שנגרמו מהרפתקאות אליהן גרר חיזבאללה את לבנון וכי המדינה לא חייבת לפצות על הרס שגרם חיזבאללה.

גם מפלגת הכוחות הלבנונים של סמיר ג’עג’ע פרסמה הודעה בה ציינה, כי מאחר שחיזבאללה הכריז על מלחמה, הוא זה שצריך לשאת באחריות מול משפחות הקורבנות ומול מי שבתיהם נהרסו וכי אין לממשלה זכות לשלם מכיסם של הלבנונים את “החשבונית של מלחמות איראן והזרוע שלה בלבנון".

ברשתות החברתיות נשמעת ביקורת קצת יותר נוקבת מאשר התבטאויות בעל פה ובכלי התקשורת. רבים מעלים כרזות וקריקטורות בגנות חיזבאללה. יצוין כי ברשתות החברתיות גם הובעה ביקורת חריפה על כוונות ממשל לבנון לפצות את הנפגעים באירועים בדרום לבנון.

 

התפרעות אנשי חזבאללה נגד נוצרים באזור אלכרנתינא בצפון-מזרח בירות | צילום: חשבון X של תנט’ים ת’ואר לבנאן

על-פי אתר האינטרנט הלבנוני, אלג’נוביה, בעקבות המלחמה, החמירו היחסים בין חיזבאללה לתושבים בכפרים ובעיירות בדרום לבנון, בעיקר אלה שאינם מזוהים עם חזבאללה ואמל (הכפרים והעיירות הנוצריים), זאת לאור הרס הבתים ועקירת התושבים מהאזור.

התושבים מאשימים את חיזבאללה על כך שהוא תוקף את ישראל ממרחבי יישוביהם וחושף אותם למתקפות נגד. מקור שעוקב אחר הנושא מסר לאתר, כי הדאגה של תושבי הכפרים והעיירות מתרחבת וגוברת על רקע המצב, וכי הם זקוקים להבטחה כי יקבלו פיצויים על הנזקים שנגרמו להם, אחרת המתיחות תגבר והיא עלולה להוביל לעימות גלוי בשטח או בזירה התקשורתית.

אחת הדוגמאות לכך היא העיירה הנוצרית רמיש, שבדרום לבנון, שם בולטים גילויי הביקורת נגד חיזבאללה, אשר פעיליו עושים שימוש בשטחי הכפר לתקיפות נגד ישראל. אחד התושבים שהתראיין ציין: "ישראל היא האויבת שלנו, אך איננו מעוניינים שבתינו ייהרסו וילדינו ייהרגו בשל פעולות חסרות אחריות".

תושב נוסף אמר: "אנו, ברמיש, איננו מעוניינים שאף אחד יחשוף אותנו לסכנה. יש לי עשרה פועלים סורים שעובדים בחקלאות והם ברחו. מי יפצה אותי על כך? מה שמעניין אותם [את חיזבאללה] זה להילחם בישראל, אבל לא אכפת להם מהשלכות המלחמה. עזבתי למשך חודש, אבל אין לנו כסף והמדינה או חזבאללה לא דואגים לשום דבר עבור המפונים”.

תושב נוסף ציין כי החיים ברמיש בלתי אפשריים בצל המלחמה. תושבת העיירה הדגישה כי הם מצפים שהמדינה וצבא לבנון יספקו להם הגנה.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום