ליל סדר ציבורי בחבל הבדלני הפרו רוסי - טרנסניסטריה

במשך השנים, חגגו רבים מיהודי טרנסניסטריה את חג הפסח יחד עם הקהילה היהודית בקישינב. השנה, על רקע התדרדרות היחסים עם מולדובה, החליטו בקהילה היהודית לערוך לראשונה ליל סדר ציבורי ברפובליקה הבדלנית

יענקי פרבר | חדשות בעולם 22.4.2024 | 11:15

ההכנות לליל סדר ציבורי בחבל הבדלני הפרו רוסי - טרנסניסטריה | צילום: הקהילה היהודית במולדובה

80 שנה אחרי השמדת הקהילות היהודיות באזור, יתקיים לראשונה ליל סדר ציבורי כהלכתו. הקהילה היהודית בטרנסניסטריה מונה כמה אלפי יהודים, והיא מתרכזת רובה בבירת הרפובליקה, טירספול. גם בערים נוספת כמו דובסרי, ריבניצא, בנדרי ועוד מתפתחים החיים היהודיים בשנים האחרונות. 

רפובליקת טרנסניסטריה היא חבל ארץ קטן, בחלקה המזרחי של מולדובה, הגובל באוקראינה. מתגוררים בו קצת יותר מחצי מיליון בני אדם, מהם כ-220 אלף בעלי אזרחות רוסית. הרפובליקה הכריזה על עצמאותה ממולדובה ב-1992 בתמיכת מוסקבה, לאחר מלחמת אזרחים שפרצה בעקבות התפרקות ברית המועצות. עם זאת, היא לא זכתה להכרה של אף ישות מדינית. 

במשך השנים, חגגו רבים מיהודי טרנסניסטריה את חג הפסח יחד עם הקהילה היהודית בקישינב בראשות רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן. השנה, על רקע התדרדרות היחסים עם מולדובה, החליטו בקהילה היהודית לערוך לראשונה ליל סדר ציבורי ברפובליקה הבדלנית. בחודש האחרון אף ררא הפרלמנט המקומי לרוסיה שיעזרו להם מול המצור הכלכלי שמבצעת לטענתם מולדובה.

ההכנות לליל סדר ציבורי בחבל הבדלני הפרו רוסי - טרנסניסטריה | צילום: הקהילה היהודית במולדובה

בסיוע רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן, נשלחו כמויות גדולות של בשר, יין, מצות ומזון כשר לפסח. לכבוד החג, הגיעו מספר משפחות מישראל כדי להכשיר את המטבחים לפסח ולערוך את הסדר הציבורי הראשון של טרנסניסטריה, שיתקיים בבית הכנסת בטירספול. גם יהודים מערים נוספות בחבל הבדלני, צפויים להשתתף בליל הסדר ההיסטורי. 

"אנחנו מאוד מתרגשים מהאירוע", אומר יורי קרייצ'מן נשיא הקהילה היהודית בטרנסניסטריה. "הסבים והסבתות שלנו עוד זכו לראות ליל סדר אמיתית כאן בטירספול ועכשיו אנחנו מחדשים את המסורת. אנחנו מרגישים סוג של יציאה לחירות מקומית שלנו. יש לנו עזרה ותמיכה גדולה מהקהילה בקישינב והרב זלצמן מדריך אותנו כדי לחגוג בפעם הראשונה ליל סדר ציבורי כהלכתו".

"זוהי נקודת ציון משמעותית בהתפתחות הקהילה היהודית כאן", מדגיש רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן. "בשנים האחרונות היהדות במולדובה חווה פריחה חסרת תקדים. למרות המאמצים שעשו הקומוניסטים עשרות שנים, כיום גם בטרנסניסטריה מתקיימים מידי שבוע שיעורי תורה ופעילות יהודית הכוללת אירועי תרבות וחגים ועכשיו הגענו לרגע שלא היה כמותו כבר 80 שנה".

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום