האם ישראל השתמשה בבינה מלאכותית בתקיפה באיראן?

הטכנולוגיה הצבאית המתקדמת של ישראל הוצגה במלואה במהלך התקיפה באיראן, כך דיווחה רשת פוקס ניוז. "כיפת ברזל משתמשת כעת ב"בינה מלאכותית כדי לשפר את דיוק המערכת"

יענקי פרבר | חרבות ברזל 22.4.2024 | 09:30

שיגור טיל. אילוסטרציה | צילום: unsplash

חלק מהטכנולוגיות הצבאיות המתקדמות ביותר של ישראל נחשפו בסוף השבוע האחרון כאשר מערך ההגנה האווירית של ישראל בסיוע של מספר מדינות, יירט 99% מתוך יותר מ-350 מל"טים, רקטות וטילים שנורו על ידי איראן במתקפה חסרת תקדים על ישראל כנקמה על תקיפת הקונסוליה האיראנית בדמשק ב-1 באפריל.

טל מימרן, מהמרכז לחקר אבטחת סייבר בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, אמר לרשת פוקס ניוז, כי ככל הנראה נעשה שימוש בשיטות סייבר נרחבות, ואפילו בטכנולוגיית AI (בינה מלאכותית) במבצע ההגנה המוצלח.

"אלגוריתמים המונעים עם בינה מלאכותית ניתחו נתוני מכ"ם וחיישנים כדי לעקוב אחר הטילים הנכנסים, ולחשב את הזמן הטוב ביותר ליירט אותם בצורה יעילה יותר ולתעדף מטרות", אמר. "AI הופך את המערכת ליעילה יותר נגד מגוון רחב יותר של איומים, כמו מל"טים וחפצים קטנים אחרים שעפים נמוך".

מימרן אמר כי כיפת ברזל, שישראל משתמשת בה כבר יותר מעשור כדי לסכל התקפות טילים ורקטות מעזה ולבנון, משתמשת כעת ב"בינה מלאכותית כדי לשפר את דיוק המערכת".

"שימוש בבינה מלאכותית מגדיל את שיעור ההצלחה של כיפת ברזל ליותר מ-90% ומפחית את עלויות התפעול", אמר. "זה חשוב מכיוון שהאיומים הללו הופכים נפוצים יותר ויותר ומהווים אתגר למערכות ההגנה האוויריות, כפי שאנו רואים במלחמת רוסיה-אוקראינה".

מימרן גם ציין כי במהלך החודשים האחרונים "גורמים בצה"ל הודו בשימוש בבינה מלאכותית לכמה מטרות, כולל ניתוח מודיעיני, ויעילות פיקוד ובקרה".

מנגד, דובר צה"ל לתקשורת הזרה לשעבר יונתן קונריקוס, עמית בכיר בקרן להגנה על דמוקרטיות בוושינגטון הבירה, המעיט התפקיד הבינה המלאכותית במבצע בסוף השבועבאיראן, ואמר לפוקס ניוז, כי אמנם הטכנולוגיה משולבת בכמה מערכות של חיל האוויר, אך "אירוע חי עם 300 טילים לא ניתן להשאיר לבינה המלאכותית, צריך להיות אדם אחראי במעגל שמקבל החלטות בזמן אמת".

"אני יודע שאנשי חיל האוויר הבכירים היו מעורבים בשליטה בכל ההיבט הזה", אמר קונריקוס, "קשה לי להאמין שחלק משמעותי שנעשה בסוף השבוע נעשה עם בינה מלאכותית". הוא אמר כי במהלך ששת החודשים האחרונים מאז ה-7 באוקטובר, ישראל נאלצה להשתמש בטכנולוגיה החדשנית שלה להגנה מפני טילים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום