פסח תשפ"ד; 'עד שתחטפנו שינה'

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: טור מיוחד לכבוד חג הפסח

שרגא גבהרד | יין ואלכוהול 21.4.2024 | 21:00

צילום: באדיבות המצלם

פסח תשפ"ד

חייבים לספר ביציאת מצרים 'עד שתחטפנו שינה' (או"ח תפא/ב).

השיעור הזה הוא תמוה, מה הפירוש? האם גם לנהג בלילה בכביש, אומרים 'תיסע עד שהשינה תשתלט עליך'? לא ולא! חס ושלום! אומרים לו: צא מהמכונית, עשה קצת התעמלות, שתה כוס קפה חזק, תפצח גרעינים, שמע מוזיקה, תושיב מישהו לידך שידבר איתך, או שתעצור בצד ותישן על ההגה שעה קלה. השיעור 'תחטפנו שינה' הוא תמוה.  תגיד: 'עד הבוקר', 'עד חצות', 'עד שתגמור את כל ההגדה', ושאר שיעורים מציאותיים.

התשובה היא שדווקא בליל סדר ישנה כזו המלצה, כי חז"ל אומרים: "חייב אדם לראות את עצמו, כאילו הוא יצא ממצרים" (פסחים קטז/ב). בספרים על הגדה של פסח ישנן המלצות כיצד לעשות זאת, מחברי הספרים הללו מציעים הרבה המחשות, דוגמאות ורעיונות, כדי לסחוף את הדמיון, אל הימים המרוממים ההם.

אנו הרי מתכוננים לפסח, חודש תמים, כבר מיום הפורים בעצמו (משנה ברורה  תכט/ב). במשך כל הזמן מדברים על פסח מכל זוית אפשרית, נקיונות, קניות, הכנות פיזיות ונפשיות, כשלבסוף מגיע ליל הסדר, זה אמור להיות משהו חי, מרגש וסוחף. כשנרדמים מתוך זה, זה ממשיך ונכנס אל תוך החלום. בחלום הכל הרבה יותר גדול, מוחשי ועוצמתי. לכאן מגיע היין. ארבע כוסות יין במשך זמן ארוך לא ישכרו, אבל ישלטו בהחלט על מצב הרוח, אחר סוף ההגדה, בשתים או שלוש בלילה, חצי ישן ורבע מעורבב עם יין, מיטשטש הגבול שבין מציאות לחלום, ולהירדם מתוך כזו אוירה ומחשבות, זה ממש מסלול המראה, לאופן ויזואלי בו יכול כל אחד ואחד לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים. מגאולה זו בחלום, יתקיים בנו  'בְּשׁוּב ה' אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים', ומחלום למציאות, במהרה בעזרת ה'. אמן.

לחיים ופסח כשר ושמח!

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.

http://kosher-wine.co.il

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום