במעונו של הרבי מבעלזא: גיגית עם דגים חיים לפסח

כפי מנהג שנהוג מימי קדם בחצר חסידות בעלזא, נוהגים להביא לאדמו"ר דגי קרפיון חיים בערב פסח בכדי שיראה אותם בעיניו. החסידים מביאים לרבי בכל שנה את הדגים שיראה שהם חיים כפי הנהוג בחג הפסח. משה ויסברג על המנהג ומה מצאו בדגים שמתו?

משה ויסברג | חרדים 18.4.2024 | 12:10

הרבי מבעלזא בודק את הדגים | צילום: א.מ.ש

למעונו של האדמו"ר מבעלזא הוכנסו השבוע גיגיות עם דגי קרפיון חיים שהובאו במיוחד מטבריה. 

בבעלזא מקפידים לאכול בפסח רק דגים שראו אותם בחיים, מאותה סיבה שבמקומות שונים נהגו שלא לאכול דגים, בגלל החשש שהניחו אותם באלכוהול לשמור עליהם לאחר שמתו.

 

ראש החברה של החסידות הרב בערל קליין, האחראי על כל מערך הלוגיסטיקה של האוכל, נסע לטבריה כמידי שנה להביא את הדגים החיים, כשהחסידים עוקבים אחריהם כל הדרך שלא ימותו. 

בבעלזא מספרים שהרה"ח רבי משה זילברמן ז"ל הגיע פעם לביתו של מרן האדמו"ר רבי אהרן מבעלזא זצ"ל ואמר לו המשב"ק הרה"ח ר' זלמן הופמן ז"ל, שבחדר האמבטיה ישנם דגים חיים עבור הרבי לימי חג הפסח, אך כמה מהם כבר מתו, ואם הוא רוצה הוא יכול לקחתם לעצמו, כי הרבי לא יאכל בפסח כל זמן שלא ראה בעצמו שהדגים חיים.

רבי משה שמח על שקיבל כמה דגים, שהיו פריט יקר המציאות באותם ימים. אך כשפתח את הדגים, ראה דבר פלא, שבכל הדגים שמתו נמצאו שאריות מזון חיטים בתוכם, ויהי לפלא.

בחצר חסידות ויז'ניץ עדיין שומרים על המנהג שלא לאכול דגים בפסח, ופעם אחת שהאדמו"ר מבעלזא ביקר בחול המועד פסח אצל חמיו הרבי ה'ישועות משה' זצ"ל אמר לו ה'ישועות משה' בסעודה, שמעיקר הדין היום כבר היו יכולים לבטל את אי אכילת הדגים בפסח, אבל מנהג לא מבטלים ובפרט בימי הפסח. 

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום