שיטה בת אלפי שנים - כך חמאס מגלגל מיליוני דולרים

 בעזרת ה"חוואלה", שיטה בת אלפי שנים – זורם לרצועה כסף שמשמש כמנוע של מכונת הטרור. אז איך תופסים אותו - לפני שהוא הופך לנשק קטלני?

ישראל לפקוביץ | חרבות ברזל 17.4.2024 | 12:22

אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

ארגון הטרור חמאס מגלגל מיליוני דולרים בכל רגע נתון. הכסף יוצא מאיראן, מתורכיה או מלבנון, הופך לפריטי מסחר תמימים, ולבסוף מגיע לרצועת עזה ולאיו"ש ומממן נשק קטלני ומשכורות לשאהידים. אבל איך הכסף הזה מועבר בצורה כל כך 'פשוטה'? וכיצד כל כך הרבה אנשים מוכנים לסחור בו? מדובר בשיטה בת אלפי שנים – ה"חוואלה".

כדי להבין איך המנגנון הזה עובד, נצטרך לחזור כ-1,500 שנה אחורה. אז עוד לא היה "ביטקוין" או "קריפטו", וכדי להעביר סכומי כסף גדולים מבלי להשאיר עקבות נדרשה שיטה מיוחדת. וכך, התפתחה בעולם המוסלמי ה"חוואלה" - מעין מערכת כספים בלתי פורמאלית, שמאפשרת העברת סכומים מאדם לאדם דרך רשת סבוכה ומורכבת של חלפנים.

מאז שהחוואלה הומצאה חלפו כבר מאות שנים, אבל השיטה נשמרה, והיום ארגוני טרור רבי עוצמה הפזורים בעולם כולו משתמשים בה. הסוחרים שנעו על גבי שיירות גמלים או ששטו בים האדום, הפכו לגורמי טרור מתוחכמים; והכסף ששימש לסחר לגיטימי, הפך למיליארדי דולרים שמשמשים לאמל"ח קטלני, ובין השאר - למימון חמאס כולו.

אגף המודיעין של צה"ל משרטט את נתיב הכסף. המטרה הסופית של הכספים היא שגשוג והתעצמות ארגוני הטרור, והמקורות מהם הם מגיעים מגוונים: כוח קודס שבאיראן, מתורכיה, מסוריה ומלבנון, ואפילו כסף מטעם ארגונים פרטיים וגיוס עממי. כל אלו, אוספים ומעבירים כסף במעגל של "יד לוחצת יד" ובמטרה ברורה: לשלוח אותו בסופו של דבר לרצועה.

מכך, אפשר להבין שהתחקות אחר הכספים הללו (שאין להם שום תיעוד או חותמת דיגיטלית) ואחר הגורמים שמעבירים אותם, היא מורכבת. לעיתים, המעקב עשוי לחצות גבולות גיאוגרפיים וגם מדיניים. 

אבל למרות הקושי, אגף המודיעין מבין דבר פשוט: המטרה היא לא רק לחסל בכירים או לסכל אמל"ח, אלא למוטט ארגון, וכדי לעשות את זה – צריך בין השאר למנוע ממנו לצבור הון כלכלי. לשם כך, אמ"ן עוקב אחר דפוסים חשודים, ופועל ללא הרף נגד רשת החלפנים.

רק בחודשים האחרונים בוצעה תקיפה נגד חמישה חלפנים ופעילי כספים, וכן שני משרדי חלפנות ברצועת עזה. הבולט מביניהם שחוסל הוא צבחי פרואנה, איש כספים מרכזי שהיה מעורב יחד עם אחיו, במשרד החלפנות "המסאת" שהעביר עשרות מליוני דולרים לזרוע הצבאית של חמאס. 

הכספים שמשו להתעצמות ארגון הטרור, תשלום משכורות למחבלים בזמן המלחמה, ומימון הפעילות המלחמתית של חמאס. פרואנה שהה בלב רפיח, וכחלק מפעילות ממוקדת, כוחות חיל האוויר, בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ"ן חיסלו אותו.

פעיל כספים נוסף שסוכל הוא מחמד ג'ודה, פעיל צבאי שהיה מעורב בהברחות ציוד צבאי ובירי רקטי לעבר ישראל. במהלך המלחמה הוא לקח חלק מרכזי בהעברות כספים רבות מחלפנים שונים ברצועה, אסף את הכספים וחילק אותם לפעילים צבאיים של הגא"פ כמשכורת.

חלפן שלישי, שחוסל רק בשבוע האחרון, הוא נאצר יעקוב גאבר נצר, אשר שימש כמנהל חלפנות "אבן חלדון" ברפיח. נאצר פעל להעברת כספים רבים עבור ארגון הטרור חמאס, ואף סייע לחלפנות "אלופאק", ארגון טרור מוכרז, להעביר כספים עבור חמאס דרך רפיח..

 החלפנים פועלים בשיטות שעשויות להיראות לכאורה לגיטימיות לחלוטין. הם מחזיקים ברחבי הרצועה במשרדי חלפנות, מעין חנויות אקסצ'נג' שבהן ניתן גם להמיר כספים, ואלו - מאפשרות להם לקלוט לקוחות בקלות ובצורה נעימה, לנהל את העברות הכספים ולשמור את המזומנים שלהם בכספות.

למעשה, המשרדים החלו לשמש את החלפנים מאז תחילת הלחימה כתשתית מאפשרת לפעילותם. לכן, כוחות צה"ל קיבלו מידע מודיעיני מדויק על מספר חלפנויות שהיו מעורבות בהעברות כספים לארגוני הטרור, ופשטו עליהן או תקפו אותן מהאוויר.

אבל זירת הכספים, כאמור, חוצה גבולות גיאוגרפיים, וממש לא מסתיימת רק ברצועה. גם באיו"ש צה"ל ושב"כ פועלים, וחמאס, הופתע לגלות בוקר אחד כי כוחותינו פשטו על עשרות איתורים של חלפנויות במרחב ותפסו כספים רבים שהיו מיועדים לארגוני הטרור. רבים מבעלי החלפנויות נלקחו לחקירות ויועמדו לדין על כך שמימנו טרור.

ובאשר למשרדי החלפנות ולחלפנים שעוד לא סוכלו – הם כבר על הכוונת. במישור חשוב נוסף, ניתן להגביל את פעילותם. משום שהחלפנים משתמשים בעיקר בדולרים, ניתן לאתר אותם ולהגביל באופן משפטי את יכולתם להשתמש במטבע. כך, קרה עם חלפנים שמעבירים כספים לטרור, כמו החלפנויות של משפחת שמלח' ושל משפחת חרזאללה.

עוד לפני המלחמה, אגף המודיעין החל להתחקות אחר חלפנים, לנסות למצוא את מקורות הכסף ולסכל את הרשת המסועפת שדרכה הוא מועבר לתוך הרצועה. כל דולר שמגיע לשם נחשד ככזה שילך לארגוני טרור, והוא מאפשר לחמאס להמשיך לשמש כריבון ברצועת עזה, להתעצם באמל"ח ולשלם משכורות לפעילי טרור. כדי למוטט את הארגון, צריך לסגור את ברז הכספים אחת ולתמיד, וכך - המערכה הכלכלית מול חמאס תופסת תאוצה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום