"האיראנים בשיכרון חושים. הם מכינים עוד טילים"

כיצד תיראה התגובה הישראלית למתקפה האיראנית, אם בכלל? בני סבטי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי: "הם נמצאים בהיבריס"

מאיר גלבוע | חרבות ברזל 17.4.2024 | 12:10

איראן, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

כוננות נרשמת באיראן בימים אלה לנוכח הדעה הרווחת בישראל על תגובה למתקפה האיראנית במוצאי שבת, זאת בדמות שיגור של למעלה מ־200 טילי שיוט, טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים לשטח ישראל. בני סבטי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, שוחח עם אודי סגל וענת דוידוב והתייחס לעימות המסלים מול האיראנים.

"לגבי שר החוץ האיראני, לפני חיסולו של סולימאני המנהיג אמר 'איזה יופי שיש לנו שתי כנפיים', הזרוע המדינית והכנפיים של סולימאני. אם זה לא מזכיר לכם את הזרוע המדינית והצבאית של חמאס, נראה לי שצריך לטפל בזיכרון", טען והכריז: "איראן צועדת להיות ארגון טרור, את זה צריך לזכור ממש".

באשר למתיחות השוררת בין ישראל לאיראן, אמר: "הם נמצאים בהיבריס, בסוג של שיכרון חושים, ויכול להיות שהם מכינים עוד טילים, היו גם דיווחים בעיקר של האמריקנים בעניין. אני כן מאמין לאמריקנים, הם רוצים לבלום את המתקפה של שני הצדדים. יכול להיות שהם יכולים להגיב בעוד סט של כלים מאוד מאוד מיושנים, את זה אנחנו צריכים לזכור, הטכנולוגיה שלנו עולה עליהם פי כמה וכמה. אנחנו צריכים לקחת את זה ברצינות, לנהוג בחוכמה".

"אם היית אומר לי לפני שנה שנהיה בעימות מול האיראנים, כאיראני לשעבר, לא הייתי מאמין", הודה. "אנחנו צריכים לקחת את זה בצורה חכמה, אני לא מבין למה ישראל שפעם אחרי פיגוע מינכן, ומבחינתי זה עוד פיגוע, לקחנו כמה שנים עד שאחד אחד טיפלו, ואני רומז בנושא הזה לראשים, הראשים הם הבעיה. הברזלים לא יורים את עצמם, הם לא הבעיה".

כמו כן, כאשר נשאל על האיומים האיראניים של שימוש בנשק שלא הפעילו עד כה, הבהיר סבטי: "אין להם מטוסים, אין להם כלים מתוחכמים, אף אחד לא משווק להם. גם הרוסים נמנעו מלמכור להם את המטוסים, כי גם הרוסים נופלים בטכנולוגיה. בואו נשים את הצד הזה של העולם, ציר הרשע, במאזניים ונראה איפה אנחנו ואיפה הם וניתן לעצמנו קצת כבוד. מההיכרות שלי עם כמה שיש לאיראנים, אני לא יודע ולא רואה מה הם יכולים לשלוף מהשרוול".

"תודה להם אין להם נשק כימי, נשק גרעיני, שזה גם ייאמר למדינות המערב שסיכלו פה ושם. בסך הכול זה יכול להיות עוד טיל, קצת יותר גדול, קצת יותר ארוך טווח, שמגיע אולי מלב איראן לעבר ישראל", אמר. "הבעיה היא ההיבריס, בגלל זה אנחנו צריכים לדכא את ההיבריס הזה שהם נתקעו איתו. בגלל שאיראן הופכת יותר ויותר לארגון טרור, לא השכלנו לתפוס את האיראנים בגרון הרבה לפני, והיום הם נמצאים איפה שהם נמצאים".

לסיום הדגיש סבטי כי "אם אנחנו לא עוצרים את העניין כמה שיותר מהר, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו במלחמה מול עוד ארגון. אנחנו חייבים להביא את משמרות המהפכה לסנקציות הרבה יותר קשות, שיפסיקו לנסוע לכל מיני מקומות בעולם, ואם הם נוסעים שלא יחזרו הביתה".

עריכה: שני רומנו

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום