חבר הקונגרס הרגיז את הקטארים: "רוצים לוודא שהחטופים לא יחזרו?"

חבר הקונגרס הדמוקרטי סטני הוייר, קרא לקטאר להפעיל לחץ על חמאס להסכים להפסקת אש ושחרור חטופים וקרא "לשקול מחדש" את היחסים עם קטאר. הקטארים זועמים: "להאשים ולאיים על המתווכת זה לא צעד בונה"

יענקי פרבר | מדיני 17.4.2024 | 07:35

קטאר | צילום: שאטרסטוק

סטני המילטון הוייר, חבר המפלגה הדמוקרטית ומייצג את מרילנד בבית הנבחרים של ארצות הברית מאז 1981 ומבכירי המפלגה הדמוקרטית בקונגרס, העביר ביקורת על קטאר שנעלבו מאד.

"מנהיגי חמאס התנגדו להצעה משמעותית נוספת לשחרור חטופים ולהפסקת אש זמנית עם דרישות אבסורדיות ובלתי ניתנות לביצוע. כפי שעשה חמאס פעמים רבות מאז פתח במתקפת הטרור הנוראית שלו על ישראל ב-7 באוקטובר, ארגון הטרור מוכיח שוב שאין לו עניין ליצור או לאפשר שלום או להחזיר את החטופים הישראלים שנותרו. במקום זאת, חמאס מאריך את סבלם של אזרחים פלסטינים חפים מפשע, תוך שימוש בייסוריהם כמנוף במשא ומתן".

עוד אמר: "במשא ומתן השקיעו זמן ואנרגיה כדי לגבש את ההסכמים. למרות שישראל אמרה שהיא תקבל את ההצעות הללו, חמאס או דחה אותן או חזר לשולחן בדרישות שערורייתיות פעם אחר פעם. חמאס ביקש גם להשתמש במתווכת שלו קטאר - שסייעה זה מכבר לממן, לגבות ולארח את ראשי ארגון הטרור שדורשים ויתורים גדולים יותר מישראל".

חסר הקונגרס העביר ביקורת: "במקום זאת, קטאר צריכה להבהיר לחמאס שיהיו השלכות אם היא תמשיך לבלום את ההתקדמות לקראת שחרור החטופים והפסקת אש זמנית. ההשלכות צריכות לכלול ניתוק מימון לחמאס או סירוב להעניק למנהיגי חמאס מקלט בדוחא. אם קטאר לא תצליח להפעיל את הלחץ הזה, על ארצות הברית לשקול מחדש את יחסיה עם קטאר".

"בכל פעם שחמאס דוחה אחת מהעסקאות המוצעות הללו, הוא מאריך את המלחמה הזו, מחריף את המשבר ההומניטרי בעזה ומערער עוד יותר את היציבות באזור. התנהלות חמאס מסוכנת במיוחד בעקבות מאמצי איראן להסלים ולהרחיב את המלחמה הזו ב-48 השעות האחרונות. אם אנחנו רוצים להחזיר את החטופים ולהניח את היסודות לשלום, עלינו להבהיר שהדרך של חמאס הוא בלתי נסבלת".

 

תגובת הקטארים | צילום: שגרירות קטאר בארה"ב

שגרירות קטאר בארה"ב הגיבה בחריפות בהודעה רשמית:

"קראנו בעניין את הצהרתו של חבר הקונגרס סטני הוייר בנוגע לחטופים בעזה, אנחנו מופתעים מהאיום שלו "לשקול מחדש" את מערכת היחסים עם קטאר. אנו שותפים לתסכולו על כך שחמאס וישראל לא הגיעו להסכמה על שחרור החטופים שנותרו".

עוד נמסר: "קטאר היא רק מתווכת, אנחנו לא שולטים בישראל או בחמאס.  ישראל וחמאס אחראים לחלוטין להגיע להסכם. כדאי לזכור את זה, קטאר ממלאת את תפקיד המתווכת רק בגלל שהתבקשנו על ידי ארצות הברית ב-2012 למלא את התפקיד הזה. מאז, למרבה הצער, ישראל וחמאס מסרבים לדבר זה עם זה ישירות".

קטאר טוענת כי הגישור של הנסיכות הביא לתוצאות, כולל הפסקות אש ב-2019 ו-2021, ושחרור של למעלה מ-100 חטופים במשבר הנוכחי. כמובן, ההתקדמות האחרונה הייתה איטית, ו"חבר הקונגרס הוייר אינו לבד עם תסכול".
 ‏
הקטארים הזועמים המשיכו: "אבל להאשים ולאיים על המתווכת זה לא צעד בונה, במיוחד כשהמטרה היא חבר ובעל ברית מרכזי שאינו נאט"ו, המארח כיום 10,000 חיילי צבא ארה"ב".

הקטארים ציטטו את דבריו של הסנאטור כריס מרפי, בשבוע שעבר. "זה נכון שבעל ברית שלנו מנהל מערכת יחסים עם חמאס. אבל זה הגיע מבקשת ארצות הברית וישראל, וחיוני לחלוטין  לשחרר את החטופים".

לסיום נכתב: "אתה רוצה לוודא שהחטופים לעולם לא ישוחררו? אז תנתק את תפקידה של קטאר בתור מתווכת. כמו תמיד, נשוחח מקרוב עם עמיתינו בארצות הברית ואחרים באזור, לעת עתה, קטאר לא מוותרת על החטופים".

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום