ביקורת בארה"ב על שיתוף המודיעין "חסר התקדים" עם ישראל

שיתוף המודיעין עם ישראל מעורר ביקורת בקרב פוליטיקאים דמוקרטיים שחוששים כי המידע שמשותף עם ישראל גורם להריגתם של אזרחים בעזה

יענקי פרבר | מדיני 31.3.2024 | 14:59

אילוסטרציה | צילום: תקשורת שב"כ

מזכר סודי שפורסם על שיתוף המודיעין של ארצות הברית עם ישראל לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר הוביל לחששות גוברים בוושינגטון בשאלה האם המידע תורם למותם של אזרחים, כך לפי אנשים שמכירים את הנושא ושוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'.

החששות הם בעיקר על כך שאין פיקוח עצמאי שמאשר כי המודיעין שסופק על ידי ארה"ב אינו משמש לתקיפות שהורגות אזרחים שלא לצורך או פוגעות בתשתיות.

"מה שאני מודאג לגביו הוא לוודא ששיתוף המודיעין שלנו עולה בקנה אחד עם הערכים שלנו והאינטרסים הביטחוניים הלאומיים שלנו", אמר חבר הקונגרס ג'ייסון קרואו הדמוקרטי חבר ועדת המודיעין של בית הנבחרים.

קרואו ציין כי הוא נפגש בנפרד עם אישיות צבאית ישראלית בכירה וגורמי מודיעין אמריקאים ואמר שיש "כמה סתירות די גדולות" בתשובות של שני הצדדים לגבי מותם של אזרחים.

שיתוף המודיעין עם ישראל מתנהל במסגרת מזכר סודי שהבית הלבן הוציא זמן קצר לאחר הפיגועים של חמאס ב-7 באוקטובר ותוקן כמה ימים לאחר מכן, כך אמרו גורמים אמריקאים לעיתון. בערך באותו זמן, ארה"ב הרחיבה את איסוף המודיעין שלה על עזה, לאחר שבשנים האחרונות הסתמכה במידה רבה על ישראל כדי לרגל אחר הנעשה ברצועה.

ה'וול סטריט ג'ורנל' דיווח כי התמיכה של סוכנויות ריגול אמריקאיות בישראל מכוונת בעיקר לסייע באיתור מנהיגי הזרוע הצבאית של חמאס, מציאת חטופים המוחזקים על ידי הארגון וצפייה בגבולות ישראל, כך אמרו גורמים אמריקאים ואחרים שמכירים את הנושא. לדבריהם, ארה"ב משתפת את מה שמכונה מודיעין גולמי, כגון עדכונים מרחפנים לאיסוף מודיעין מעל עזה, עם סוכנויות הביטחון הישראליות.

ארה"ב אינה משתפת מידע מודיעיני המיועד לפעולות תקיפה קרקעיות או אוויריות במערכה הצבאית של ישראל בעזה, כך אמרו מקורות שמכירים את הנושא. "שיתוף המודיעין שלנו מתמקד במאמצי גילוי חטופים ובמניעת פלישות עתידיות לישראל. זה כולל מעקב אחר תנועה ליד הגבול", אמר גורם בממשל.

גורמים אמריקאים המכירים את התזכיר הסודי של אוקטובר אמרו כי ישראל נדרשת להבטיח שהמודיעין האמריקני לא יהיה בשימוש באופן שיביא לאבדות אזרחיות או לנזק לתשתיות אזרחיות.

עם זאת לדבריהם, קשה לדעת כיצד נעשה שימוש במודיעין שסופק על ידי ארה"ב ברגע שהוא משולב עם הנתונים של ישראל עצמה.

"ישראל מספקת הבטחות שפעולות שנעשות משימוש במודיעין אמריקאי מתנהלות באופן התואם את החוק הבינלאומי, לרבות חוק הסכסוך המזוין, הקורא להגנה על אזרחים", אמר גורם בכיר במודיעין האמריקני.

העיתון דיווח כי כאשר וושינגטון חולקת מידע מודיעיני עם בעלות ברית, היא מעריכה תחילה מה השותף יכול לעשות עם המידע הזה - כמו תקיפה - ומחליטה אם זה יהיה חוקי עבור ארה"ב לעשות את אותו הדבר. בהתבסס על קביעה זו, ארה"ב עשויה לבקש הבטחות נוספות מבעל הברית לגבי מה היא תעשה עם המודיעין לפני שתשתף אותו.

"איננו יכולים לספק מידע בר-פעולה שעלול להוביל להשלכות קטלניות על-ידי מדינה, אלא אם כן אנו בעצמנו מורשים לבצע את אותה פעילות", אמר דגלאס לונדון, קצין מבצעים בדימוס של ה-CIA וחוקר במכון המזרח התיכון.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום