חג פורים 2024 מתי פורים? ואיך חוגגים את החג לפי המסורת היהודית?

חז"ל בתקופת נס פורים קבעו שרוב הערים בעולם יציינו את יום הפורים בי"ד אדר משום שהמלחמה מול האויבים היתה ביום י"ג אדר, ואילו הניצחון אירע למחרת יום י"ד, ואת החג קבעו ביום המנוחה

כתבה מקודמת | שיווק ופרסום | תוכן שיווקי 18.3.2024 | 13:15

אילוסטרציה | צילום: pexels

מתי פורים השנה תשפ"ד 2024?

השנה חג פורים מתחיל במוצאי שבת 23/03/2024 ונמשך ליום ראשון י"ד אדר ב' 24/03/2024 החג מסתיים בסוף היום.

בעקבות כך שפורים חל השנה ביום ראשון ואי אפשר לצום בשבת, מקדימים את צום תענית אסתר ליום חמישי 21/03/2024.

בירושלים חוגגים את החג למחרת, החג מתחיל במוצאי יום ראשון 24/03/2024 ונמשך ליום שני ט"ו אדר ב' 25/03/2024 החג מסתיים לקראת סוף היום.

את הלכות ומנהגי חג הפורים אפשר ללמוד בעיון במגוון ספרי הלכה החל מהשולחן ערוך ומשנה ברורה, ועד לספרי הקיצורים שמתמצתים את ההלכות בשפה ברורה ונוחה כמו כן אפשר ללמוד את הלכות החג דרך האינטרנט באתר חג פורים בכתובת https://chabad-purim.org.il.

מדוע יש הבדל בתאריך של חגיגות חג הפורים?

חז"ל בתקופת נס פורים קבעו שרוב הערים בעולם יציינו את יום הפורים בי"ד אדר משום שהמלחמה מול האויבים היתה ביום י"ג אדר, ואילו הניצחון אירע למחרת יום י"ד, ואת החג קבעו ביום המנוחה.

לחילופין בשושן הבירה המלחמה נמשכה גם ביום י"ד אדר ולכן נחו מהאויבים רק ביום ט"ו ולכן קבעו לחגוג בשושן הבירה ביום ט"ו, עוד קבעו החכמים שכל הערים שהיו מוקפות חומה מימות יהושוע בן נון יחגגו את החג גם כן ביום ט"ו כמו שושן הבירה זה הסיבה שמכנים את החג של יום ט"ו בירושלים בשם "שושן פורים".

חשוב לציין ירושלים זה עיר שוודאי היתה מוקפת חומה ולכן לכל הדעות חוגגים שם את פורים ביום ט"ו באדר, ישנם ערים שיש ספק אם היו מוקפות חומה לדוגמא חברון, טבריה, צפת ועוד ערים נוספות שבהם חוגגים את יום י"ד אדר כעיקר חג הפורים ואת יום ט"ו באדר מחומרא.

לעיתים מגיעים לכל מיני סיטואציות שמאתגרות מבחינה הלכתית מה קורה אם אדם שגר בעיר רגילה נסע לעיר מוקפת חומה וכן להיפך, אדם מירושלים נסע לעיר רגילה, איך לחגוג את פורים? ובאיזה תאריך?

לעיתים התשובה היא ברורה לחגוג באחד הימים, ולפעמים פסק ההלכה קובע שיום אחד הוא היום שחוגגים בו את החג מצד הדין והיום הנוסף גם כן יחגגו בו פעם שנייה אבל רק מחומרא ולא מעיקר הדין.

לעיתים יכול להיות מצב [שאמנם לא רצוי מבחינה הלכתית וכתוב שאדם לכתחילה לא יביא את עצמו לסיטואציה שכזו] וזה להיות פטור משני ימי הפורים.

הרבה דיו נשפך על סוגיות אלו וישנם שיטות רבות וחילוקי דעות בהלכה בקשר לפסק ההלכה, בכל שאלה מעשית כדאי מאד להתייעץ עם רב מורה הוראה.

ארבע מצוות פורים

בפורים מצווה לקיים 4 מצוות שהם מקרא מגילה, מתנות לאביונים, משתה ושמחה ומשלוח מנות ונפרט:

קריאת המגילה

את המגילה קוראים בלילה ושוב פעם למחרת ביום יש חובה הלכתית לשמוע את כל המילים של המגילה, חובת המגילה חלה על גברים ונשים כאחד משום שגם הנשים היו באותו הנס של חג הפורים.

מנהג ישראל להכות בשעה שמזכירים את המן ולעשות רעש בדרך כלל המנהג להרעיש על ידי הרעשנים.

מתנות לאביונים

ההלכה מחייבת לתת לכל הפחות שתי מתנות לשני אביונים, אפשר לתת לעני אוכל או כסף יש לתת לכל הפחות 2 פרוטות, אדם שנתן 10 אג' לכל עני יצא ידי חובה מעיקר הדין. כתב הרמב"ם שעדיף להרבות במתנות לעניים מאשר להרבות בסעודה ובמשלוח מנות.

את המתנות לאביונים צריך לתת בו ביום של חג פורים ועד שקיעת החמה, אנשים רבים מקיימים את המצווה על ידי תרומה לעמותה אשר מחלקת לעניים בו ביום של חג הפורים ומכוונת לזכות את התורמים לצאת ידי חובת המצווה.

גם ברשת האינטרנט קיימים אתרים של הרבה עמותות שמאפשרות לקיים את המצווה באמצעותם. אחד האתרים הבולטים ברשת הוא "פורים עם חבד" שמאפשר לקיים אונליין את מצוות מתנות לאביונים דרך האתר של חב"ד .

משלוח מנות

מצוות משלוח מנות מחייבת כל איש ישראל לתת לאחד החברים לכל הפחות 2 מנות אוכל כדי להרבות אחווה ושלום בין החברים.

משתה ושמחה

מצווה לערוך סעודה גדולה לחגוג באמצעות שתיית יין עד כדי שכתוב בגמרא ונפסק להלכה שיש מצווה להשתכר בחג הפורים עד שאדם לא יבחין בין ארור המן לברוך מרדכי.

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום