מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 24°c
ירושלים 26°c
בית שמש 26°c
בני ברק 27°c
אשדוד 26°c
כ"ז אלול התשפ"ד | 30.09.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 23°c
חיפה 24°c
ירושלים 26°c
בית שמש 26°c
בני ברק 27°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

פרס ישראל לגבורה אזרחית הוענק ל'צוות אלחנן'

שר החינוך יואב קיש הודיע כי פרס ישראל בתחום תקומה וגבורה אזרחית, יוענק השנה למנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר, שנלחמו בעוטף עזה כחלק מ"צוות אלחנן". אלחנן הי"ד נפל בקיבוץ בארי בלחימה עם מחבלים כשהציל אזרחים רבים

פרס ישראל לגבורה אזרחית הוענק ל'צוות אלחנן'
צוות אלחנן צילום: באדיבות המשפחה

שר החינוך יואב קיש הודיע כי יוענק פרס ישראל לתקומה וגבורה אזרחית ל"צוות אלחנן". מנחם קלמנזון, אחיו אלחנן הי"ד, ואחיינם איתיאל זוהר שיצאו מביתם בעתניאל, בשמחת תורה, להציל חיים של תושבי הישובים בעוטף עזה.

על אף שאמרו להם שהם לא נצרכים, הם הגיעו לקיבוץ בארי ונכנסו פעם אחר פעם אחר פעם, במשך שעות ארוכות, לתוך הקיבוץ המותקף וכך הצילו עשרות מתושבי הקיבוץ. בבית האחרון אליו נכנסו, ארב מחבל שירה והרג את אלחנן קלמנזון הי"ד.

אלחנן קלמנזון הי"ד | צילום: באדיבות ישיבת עתניאל

שלומית, אלמנתו של אלחנן קלמנזון, אמרה בשיחה עם Ynet: "קיבלתי את ההודעה ברגשות מעורבים. התרגשות, געגוע וגאווה. יש כאן התרגשות מאוד גדולה. אלחנן כל כך אהב את המדינה וכל כך מגיע לו לקבל את הפרס הזה. זה המקום שלו בשרשרת הדורות של עם ישראל. ברמה האישית הוא כל כך חסר".

שר החינוך יואב קיש אמר כי "אנו אומה של גיבורים, אל לנו לשכוח זאת. היה לי הכבוד לשוחח הבוקר עם בני משפחתם של מנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר ולבשר להם על הענקת הפרס. הודיתי להם על המשפחה המופלאה והגיבורים האדירים שיצאו מקרבם המהווים מגדלור של גבורה לכולנו ומקור של אחדות וגאווה לאומית".

כזכור כפי שדיווחנו, האחים אלחנן ומנחם והאחיין איתיאל הפכו ל"צוות אלחנן", הם מצאו באזור הקרבות בעוטף ג'יפ ממוגן וציוד נטוש, הוא יחד עם אחיו ואחיינו חילצו יותר מ-100 תושבים, כאשר שלושת בני המשפחה נקראו "צוות אלחנן". הם נכנסו ויצאו, נכנסו ויצאו, כך במשך 14 וחצי שעות.

"אזרחים רבים היו נצורים, זקנים, ילדים, וכך במשך שעות רבות הוא נכנס שוב ושוב אל התופת תוך כדי לחימה. בהתחלה כמה מהתושבים סירבו להאמין להם שהם יהודים, עד שהם שרו שירי שמחת תורה, שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד, וזיהו את עצמם כיהודים דתיים בצורה ששכנעה את המסתגרים. בכל חילוץ נכנסו לג'יפ של ארבעה מקומות כ-11-10 בני אדם. בשלב מסוים אלחנן נורה. מנחם, שגם הוא נפצע, חילץ אותו ביחד עם איתיאל. הפציעה של מנחם הייתה קלה, של אלחנן הייתה אנושה", סיפר אביהם הרב בני קלמנזון, נשיא ישיבת עתניאל בדמעות בהספד.

'צוות אלחנן' גילה בבתים משפחות שהסתתרו, וחילץ אותן בצפיפות בג'יפים קטנים. האחיין איתיאל זהר הורוביץ (23) אברך בישיבת עתניאל ובוגר יחידת יהל"ם סיפר: "היו מקומות שהגענו ולא היה את מי להציל, אבל לרוב היה את מי להציל. האזרחים שמצאנו היו בממ"דים ולא השתכנעו בקלות שאנחנו לא מחבלים. רק לאחר שכנועים רבים הם פתחו לנו לבסוף. היו בתים שרופים עד פחם, אבל בתוך הממ"ד המשפחה שרדה. הגענו אליהם בזמן והוצאנו אותם בריאים ושלמים. כך במשך 14 שעות חילצנו אנשים בלי הפסקה".

הוא הוסיף לספר על התופת: "היו מראות קשים. המון לחימה וירי, וכל הזמן נפילות מסביבנו, מראות לא פשוטים בכלל. לא רצינו להילחם או להיות גיבורים, רק להוציא את האזרחים בשלום מהתופת הזאת. אחרי כל חילוץ מהבתים הוצאנו את האזרחים מחוץ לטווח הסכנה בבארי".

הוא סיפר על רגע הנפילה של אלחנן הי"ד: "עברנו בבתים, ובבית האחרון הותקלנו ממחבל שירה עלינו מתוך הבית. אנחנו היינו באזור המואר, והוא היה בחושך. השבנו מיד באש, אך אלחנן נפל במקום".

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום