העתירו בתפילה עבור הרבנית פרומט חווה בת צ'יערלא, אשת חבר לרבינו הגדול ראש הישיבה הגרי"י נויבירט זצוק"ל מחבר ספר שמירת שבת כהלכתה לרפו"ש בתוך שאר חולי ישראל.
סוגיה מרתקת: מי אחראי לתאונה של מכונית אוטונמית?
העובדה שיש מכונית שיודעת לנסוע לבד מעלה את השאלה מי יהיה האחראי אם המכונית פוגעת במשהו או במישהו
מי אחראי בתאונה עם רכב אוטונומי? השאלה הזאת עולה לראשונה בדו"ח מפורט שפרסמו בשבוע שעבר משרד המשפטים ורשות שוק ההון אשר עוסק בנושא "אסדרת המשטר הנזיקי והביטוחי" שמפרסם משרד המשפטים.
למי שאינו מכיר, מכוניות אוטונומיות הן מכוניות שמסוגלות לנסוע ללא נהג, או לפחות עם נהג אשר משגיח על המכונית בזמן שהיא נוסעת. אבל דווקא העובדה שיש מכונית שיודעת לנסוע לבד מעלה את השאלה מי יהיה האחראי אם המכונית פוגעת במשהו או במישהו: האם מי שמשגיח על המכונית האוטונומית הוא האחראי? האם זה היצרנית של המכונית? האם זהו בעל הרכב?
בכל מקרה, מדוע הדו"ח הזה מתפרסם כשאין כאן מכוניות אוטונומיות? התשובה היא "ליום שבו אכן יהיו". או כפי שקובעים המחברים שלו- כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה בנושא משפט אזרחי ואוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון: "להגביר את הוודאות של השחקנים השונים בשוק ביחס לסוגיות היסוד המשפטיות שמתעוררות בעקבות כניסתם לשוק של רכבים עצמאיים ובכך להזניק קדימה את החדשנות בשוק הנהיגה העצמאית ואת חדירת רכבים אלה לשוק".
ומה אומר הדו"ח? שרוב הקיים הוא שיהיה. במקרה תאונת דרכים, נזק לגוף או לרכוש הצוות ממליץ "שלא לסטות מההסדר הקיים במישור היחסים שבין בעל הרכב ומבטחת הרכב לבין הניזוק בנזק גוף בתאונת דרכים".
אם מדובר ברכב שנמצא בניסוי - ההמלצה היא "שלא לסטות מההסדר הקיים". כלומר ניתן יהיה לבטח את הרכבים בביטוח צד ג' או מקיף לפיצוי בגין נזקי רכוש לפי תנאי הפוליסה.
ואם מדובר ברכב שנמצא בעיצומו של ניסוי - חברות ביטוח יוכלו לתבוע את יצרן הרכב או את המפעיל.