מבזקים +
תל אביב 28°c
באר שבע 26°c
חיפה 29°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 28°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 28°c
באר שבע 26°c
חיפה 29°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

שר האוצר מסרב להפקעת האדמות במתחם קבר הרשב"י

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתנגד להפקעת האדמות במתחם קבר הרשב"י והעברתן לבעלות המדינה. סמוטריץ' מתכוון להסדיר את ניהול המתחם על ידי הגורמים הקיימים כיוון שהוא חושש לאופיו האורתודוקסי של המתחם אם יעבור לבעלות המדינה

שר האוצר מסרב להפקעת האדמות במתחם קבר הרשב"י
מתחם ציון הרשב"י צילום: דוד כהן, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתנגד להפקעת האדמות במתחם קבר הרשב"י והעברתן לבעלות המדינה. זאת בניגוד להמלצה של ועדת החקירה לאסון מירון ומבקר המדינה שבחנו את הנושא, כך דווח ב'ישראל היום'.

היועמ"שית שלחה לסמוטריץ' שני מכתבים בבקשה לאשר את ההפקעה, אולם בישיבה שנערכה בנושא הודיע כי לא יאשר זאת כיוון שלא הוצג בפניו מודל ניהול ליום שאחרי ההפקעה.

סמוטריץ' אמר בדיון כי בכוונתו להסדיר את ניהול המתחם על ידי הגורמים הקיימים כיוון שהוא חושש לאופיו האורתודוקסי של המתחם אם יעבור לבעלות המדינה. השר קרוב לחתימה על הסכם חדש בין המדינה לבעלי ההקדשות בלא מעורבות משרד המשפטים וחרף התנגדות היועצת המשפטית לממשלה.

ביוני 2023 שיגרה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה מכתב לשר האוצר סמוטריץ' בו נכתב כי בעקבות האסון במירון, ולנוכח הכשלים החמורים של ועדת החמישה בניהול האתר וחוסר שיתוף הפעולה של הקדשות בעלי הקרקע עם המדינה, יש להניע מחדש את ההליך של הפקעת האדמות לטובת המדינה.

כותבי המכתב, המשנה ליועמ"שית כרמית יוליס והמשנה לפרקליט המדינה אורית קוטב, כתבו כי "סברו כלל הגורמים המקצועיים הממשלתיים שעסקו בנושא כי לא ניתן להמשיך בהסדר הזמני לניהול האתר, ושהדרך הנכונה לניהול האתר היא באמצעות חידוש הליכי ההפקעה".

המכתב מוען לשר האוצר כיוון שלפי החוק רק הוא רשאי לקבל את ההחלטה. סמוטריץ' לא השיב לפנייה, וכעבור חודשיים שוב נשלח אליו מכתב. בינתיים, כדי לקדם את ההליך, שיגרו מכתבי יידוע להקדשות בעלי האדמות בהר על כוונת המדינה להפקיע, ולמעט הקדש אחד, זכו להתעלמות.

במהלך חודש דצמבר האחרון סמוטריץ' נדרש לסוגיה וקיים פגישה בלשכתו עם השר לשירותי דת וגורמים נוספים במשרד, ובהם רב הכותל והמקומות הקדושים. יוליס וקוטב אמרו בישיבה כי נוכח המצב בהר והאסון "יש לקדם את ההפקעה בהקדם האפשרי".

סמוטריץ' אמר בדיון כי בעקבות פסק הדין של בג"ץ בנוגע לכותל, הוא חושש כי ישתנה אופיו האורתודוקסי של המתחם - עמדה שבה תמכו רב המקומות הקדושים והשר לשירותי דת.

יוליס וקוטב אמרו כי ממילא גם כיום המתחם מחויב לנורמות המשפטיות שנקבעו בבג"ץ בנוגע לחופש הפולחן. סמוטריץ' אמר כי בכל מקרה לא יחתום על הפקעה בלי שיוצג בפניו מודל ניהול ליום שלאחריה, ושבכוונתו לפתוח בהידברות עם בעלי ההקדשות המנהלים כיום את המתחם בנוגע לחלופות להפקעה.

בפגישה של סמוטריץ' עם בעלי ההקדשות הוסכם כי יש להימנע מהפקעת המתחם כדי לשמור על אופיו, אולם נדרש לשפר את הניהול. בכוונתו של סמוטריץ' לחתום בחודשים הקרובים על הסכם שיתוף פעולה חדש בין ההקדשות לבין המדינה.

נציגות היועמ"שית לא הגיעו לפגישה עם ההקדשות ומאז מנהלים באוצר משא ומתן ללא מעורבות היועמ"שית בהרב־מיארה.

כזכור, בשבוע שעבר קבעה ועדת החקירה לאסון במירון כי יש להשלים את הליך הפקעתו של המתחם ולהעבירו לידי המדינה. "במשך שנים רבות כשלו מתווים שונים להסדרת האתר. ההפקעה נדרשת כדי לפתור אחת ולתמיד את הכשלים". כך גם קבע עוד קודם לכן מבקר המדינה.

חברי הוועדה כתבו בדוח הסופי כי "בדיון בפנינו הודיעו באי כוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר ששוחחו עימו, כי הוא יקבל את כל ההחלטות הנחוצות לקידום הליך ההפקעה, כפוף לייעוץ המשפטי והמקצועי המתאים".

חבר ועדת מירון הרב מרדכי קרליץ סבר בדעת מיעוט כי יש להימנע מהפקעה ולתקן את הליקויים בדרכים אחרות.

גם לאחר פרסום המלצות הוועדה בכוונתו של סמוטריץ' לדבוק בדעת המיעוט של קרליץ.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום