מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 23°c
חיפה 27°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 29°c
אשדוד 27°c
כ"ז אלול התשפ"ד | 30.09.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 23°c
חיפה 27°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 29°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

תסכול עמוק: הנשיא ביידן חושף דיונים מקבינט המלחמה

ביידן לא הסתיר את תסכולו מממשלת נתניהו. הוא סיפר כי כאשר קרא לישראל לנהוג בזהירות בלחימה בעזה בפני חברי קבינט המלחמה בישראל כשביקר בארץ, הם השיבו שאמריקה הפציצה את גרמניה ושיטחה אותה במלחמת העולם השנייה

תסכול עמוק: הנשיא ביידן חושף דיונים מקבינט המלחמה
ביידן ונתניהו צילום: חיים צח\לע"מ

בחצות הלילה של ה-7 באוקטובר, חדר המצב בבית הלבן קיבל הודעה דחופה מגורמי הביטחון הלאומי: "מטח רקטות כבד שוגר מעזה". עד 12:48 בחצות, "חמושי חמאס חדרו לישראל מעזה דרך היבשה, האוויר והים". מייקל הרצוג, שגריר ישראל בוושינגטון, שלח את המסר: "זו מלחמה".

כמו נשיאים רבים קודם לכן, ביידן הגיע לתפקיד בתקווה להימנע מדרמות במזרח התיכון. "אין פרויקטים חדשים", כפי שניסח זאת אחד העוזרים למגזין 'ניו יורקר'. אבל, לאחר שחמאס טבח בישראלים, ביידן הרחיב את משלוחי הנשק לישראל, שיגר ספינות ודיבר בזעם על השתוללות ההרג והחטיפות וכינה זאת "מעשה של רוע צרוף".

בהמשך כשהגיעו התמונות מההרס וההרג בעזה, ביידן היה פחות נלהב בתמיכה הפומבית בישראל.

כתב המגזין 'ניו יורקר' שאל את ביידן אם בכוונתו להפעיל לחץ נוסף על ישראל. "אני מבין את הכעס והזעם שהתעוררו ב-7 באוקטובר", אמר. "אבל אתה לא יכול לתת לזעם לכבוש אותך עד לנקודה שבה אתה מאבד את הרמה המוסרית".

ביידן לא הסתיר את תסכולו מממשלת נתניהו. הוא סיפר כי כאשר קרא לישראל לנהוג בזהירות בלחימה בעזה בפני חברי קבינט המלחמה בישראל כשביקר בארץ, הם השיבו שאמריקה הפציצה את גרמניה ושיטחה אותה במלחמת העולם השנייה. ביידן אמר שהוא הגיב, "זו הסיבה שסיימנו עם האו"ם וכל הכללים האלה לגבי לא לעשות את זה שוב" (האו"ם הוקם בשלהי מלחמת העולם השנייה. י.פ).

ביידן עדיין עם תקווה להסכם הקמת מדינה פלסטינית, בתמורה ליחסים עם סעודיה - שישראלים רבים רואים בו צעד חיוני לקראת ביטחון ארוך טווח. הוא תיאר זאת כדרך של ישראל להדוף את תוקפיה מבלי לגרום סבל מיותר: "נוכל להציב נסיבות שבסופו של דבר הן ימשיכו לנוע - כפי שעשינו עם בן לאדן - נגד מנהיגי חמאס, אבל לא נניח שכל פלסטיני הוא תומך של חמאס". הוא הוסיף, "לחצתי מאוד על ממשלת ישראל להעניש מתנחלים שיצאו משליטה". (בפברואר, ביידן הטיל סנקציות על ארבעה מתנחלים שהואשמו בתקיפת פלסטינים ופעילי שלום ישראלים).

"אני לא רוצה לראות אף פלסטיני נהרג - אני חושב שזה מנוגד למה שאנחנו מאמינים כאמריקאים", אמר ביידן לכתב המגזין. הוא הפציר במבקריו להמתין. "אני חושב שהם צריכים לתת לזה רק קצת זמן, להבין את המצב עם חמאס".

כתב המגזין אוון אוסנוס סיפר כי הוא נפגש עם מוחמד קאזאז, פלסטיני אמריקאי שמתגורר בדירבורן, מישיגן, ובעל עסק לקפה. "נפגשנו ב-2020, כשהוא היה תומך נלהב של ביידן. עכשיו הוא זעם". הוא אמר: "יש פה אנשים דמוקרטים, אבל הם לעולם לא יצביעו לביידן שוב", אמר. "חלקם למעשה אומרים שהם יצביעו לטראמפ כי הם רק רוצים לדפוק את כל המערכת. לדפוק את המדינה הזאת אם היא חושבת שאנחנו כלבים".

קאזאז אמר שהוא לא יכול להצביע לטראמפ, אבל הוא מתכנן לכתוב על הפתק בנובמבר הקרוב "תשוחרר פלסטין".

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום