מבזקים +
תל אביב 23°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 32°c
אשדוד 23°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 23°c
באר שבע 21°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 23°c
בני ברק 32°c
אשדוד 23°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

תוקפים, מתאבדים ואוספים מודיעין: הכטב"מים של חיזבאללה

חיזבאללה משתמש בסוגים שונים של כטב"מים למטרות תקיפה, עד כמה יכולה ההגנה האווירית של ישראל להתמודד עם האיום?

תוקפים, מתאבדים ואוספים מודיעין: הכטב"מים של חיזבאללה
מל"טים איראניים צילום: Iran international

מאמרים רבים שפורסמו בחודשים האחרונים סקרו בהרחבה את מערך הטילים שמצוי בידי ארגון חיזבאללה בלבנון, שמאיים על כל ערי ישראל. לצד טילים טיפשים, בידי חיזבאללה כמות משמעותית של טילים מדויקים שיכולים לפגוע בכל נקודה בישראל.

איום נוסף שיש בידי ארגון הטרור השיעי הם הכטב"מים. כלים זולים יחסית, קלים לתפעול וקיים קושי ממשי ליירטם.

ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מפרט על מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים שבידי חיזבאללה ומסביר על כמה הוא מאיים עלינו.

תחילה הוא מציין כי "היתרון המובנה של כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) – הבא לידי ביטוי בעיקר בגמישות בתפעול, בזמן פעולה ארוך ובעלות נמוכה - מאפשר לגורמי טרור, ובפרט לחיזבאללה במהלך המערכה הנוכחית בצפון, להשתמש בהם ככלי נשק אפקטיבי למטרות תקיפה ואיסוף מודיעין".

"במסגרת הלחימה בצפון", מסביר החוקר, "חיזבאללה משתמש בסוגים שונים של כלי טייס בלתי מאוישים למטרות תקיפה, תקיפת-התאבדות ואיסוף מודיעין. ההגנה האווירית של ישראל מתמודדת היטב עם הכטב"מים, אך לעתים יתרונותיו של הכטב"ם - מהירות טיסה איטית בגובה נמוך וחתימת מכ"ם נמוכה – "מערימים" על מערכות הגילוי וההגנה. כפועל יוצא ומכיוון שאין אף פעם הגנה הרמטית, יש מדי פעם חדירות של כלי טייס בלתי מאוישים לאתרים אסטרטגיים, לריכוזי אוכלוסייה, ולבסיסי צבא - לצרכי מודיעין או תקיפה.

"יתר על כן", הוא מזכיר, "בשבוע השלישי של חודש פברואר 2024 שני כלי טיס בלתי מאוישים חדרו לישראל ופגעו במפתיע במטרות אזרחיות מבלי שנתגלו כלל".

"אם כך מהם מאפייניהם של אותם הכטב"מים המאתגרים את מערכת הביטחון?". הוא מסביר כי "מדובר בעיקר בכטב"מים מתוצרת איראן, מתוצרת סין או מתוצרת עצמית שמתבססת על ידע איראני, המופעלים כבר זה למעלה מ-20 שנה למגוון משימות".

"הבולטים שבהם", הוא מפרט, "הינם כטב"מים תוקפים לטווח ארוך (2,000 ק"מ) ובעלי יכולות שהייה באוויר לזמן ניכר מסוג "שאהד" 101, 129, 136 ואחרים עם יכולת נשיאת מטענים של עד 150 ק"ג. לחיזבאללה גם כטבמ"ם מתאבדים מבוססים על הדגם "אבאביל 2T" הנושאים ראש נפץ בני 40-20 ק"ג, או גרסה משודרגת שלו, "מרצאד 1, בעל טווח תקיפה ארוך ויכולת נשיאת מטען נפץ רב".

"בנוסף", הוא מציין, "ברשותם כטב"מים מסוג "איוב" או "מרצאד 2", המשמשים לצרכי איסוף מודיעין חזותי ואלקטרוני או לפתיון והרוויית מערכות הגילוי והתקיפה".

החוקר מדגיש כי "חשוב לזכור כי לאיראנים יש גם כטב"מים חמקנים, והם הודיעו גם על מבצעיות של כטב"מים ארוכי טווח בעלי מנוע סילוני ואין להוציא מכלל אפשרות שכלים אלו יופיעו בשדה הקרב בעתיד בעימות זירתי או רב-זירתי".

בהתייחסו לתגובה לאיום הוא כותב: "מבלי לנדב מידע שימושי, פתרון אפשרי למצב הוא שדרוג הממד האלקטרו-מגנטי והדיגיטלי ושילובו במערכות AI מתאימות".

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום