מבזקים +
תל אביב 0°c
באר שבע 15°c
חיפה 0°c
ירושלים 14°c
בית שמש 14°c
בני ברק 0°c
אשדוד 20°c
כ' תשרי התשפ"ה | 22.10.2024
תל אביב 0°c
באר שבע 15°c
חיפה 0°c
ירושלים 14°c
בית שמש 14°c
בני ברק 0°c
אשדוד 20°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

חרדה בלבנון: מלחמה עם ישראל תהיה קטסטרופלית

בעוד לבנון מתמודדת עם משבר כלכלי חמור, הלבנונים חוששים כי מלחמה עם ישראל תהיה קטסטרופלית ותרסק את המדינה סופית. המטבע המקומי איבד יותר מ-90 אחוז מערכו מאז 2019

חרדה בלבנון: מלחמה עם ישראל תהיה קטסטרופלית
גבול לבנון - מלחמת חרבות ברזל צילום: דוד כהן, פלאש 90

השכר לחיילי לבנון כל כך נמוך, שרבים מהחיילים נאלצים לעבוד בעבודה נוספת, נהיגה בחברת אובר או עובדים כסדרני חניה. קמפיין תרומות הושק לתמיכה בכוחות החירום במדינה. אזרחים שהפקידו כספים בבנקים זועמים כי הכספים לא משוחררים, בביירות אזרחים תקפו בנק גדול בזיקוקים כי הבנק סרב לשחרר את חסכונותיהם.

עוד לפני מלחמת ישראל-עזה, לבנון הייתה במשבר כלכלי: מאז 2019, התוצר המקומי הגולמי של המדינה ירד ב-50%, והעוני פוקד כיום 80% מהאוכלוסייה.

על רקע התכתשויות מתמשכות בין ישראל לארגון חיזבאללה הנתמך על ידי איראן לאורך גבולה הדרומי של לבנון, מלחמה עם חיזבאללה תהיה קטסטרופלית עבור לבנון (גם לישראל).

סימני ההתפוררות נמצאים בכל מקום. המדינה ללא נשיא כבר שנה, המטבע הלבנוני איבד יותר מ-90 אחוז מערכו מאז 2019.

ה'ווושינגטון פוסט' מדווח כי הבנקים חדלי הפירעון של לבנון לא מאפשרים למפקידים למשוך את כספם במלואו, איגוד הבנקים בלבנון אמר שלמוסדות אין מספיק מזומן כדי להחזיר למפקידים.

אחד המרכיבים היחידים שנותרו בנוסחה המסורתית של לבנון להישרדות הוא הלבנונים עצמם - או ליתר דיוק אלה החיים בחו"ל. האו"ם בשנת 2023 העריך כי העברות כספים לתוך לבנון מבחוץ בממוצע של 6.5 מיליארד דולר בשנה, הכסף מהווה יותר משליש מהתמ"ג.

דברי סיימון נעימה, פרופסור לכלכלה באוניברסיטה האמריקאית של ביירות, הלבנונים מותשים. "זה מה שהחזיק את המשק בפעילות, זהו המקור העיקרי של מטבע חוץ כיום מלבד הכנסות מועטות מתיירות. אנחנו לא מייצאים הרבה - אנחנו מייבאים הרבה", אמר נעימה. אבל אם תפרוץ מלחמה, הוא אמר, "יהיה קשה מאוד לפזורה הלבנונית להמשיך לשלוח כספים מחו"ל" אמר.

"אין לנו ציוד לחלץ מישהו מתחת להריסות. אנחנו עושים את זה ידנית באמצעות הידיים שלנו ועם מכשירים פרימיטיביים", אמר חוסיין פאקה, ראש ההגנה האזרחית בדרום לבנון. "מלחמה פוטנציאלית רחבה עם ישראל בהחלט תשפיע על העבודה שלנו עם היכולות המוגבלות", הוסיף.

הצבא הלבנוני מסתמך על מימון זר משמעותי, למרות שהצבא קיבל סיוע צבאי מארצות הברית בסכום כולל של יותר מ-3 מיליארד דולר מאז 2006, הצרכים עדיין עצומים.

ארצות הברית שלחה 72 מיליון דולר ב-2023 עבור תמיכה כספית זמנית במשכורות לחיילים. באותה שנה, קטאר תרמה 30 מיליון דולר בדלק ובשנת 2022 שלחה 60 מיליון דולר למשכורות, כמו גם 70 טון מזון, צרפת סיפקה ציוד רפואי.

"לא יכולתי להאכיל את המשפחה שלי. פעם הרווחתי 1,500 דולר לחודש מהצבא, ואז פתאום זה נהיה רק 60 דולר, אמר ל'וושינגטון פוסט' חייל לשעבר, שעבד כנהג מונית באובר בזמן ששירת. "הצטרפנו לצבא כדי שנוכל לגדל את הילדים שלנו, אבל זה הגיע למצב שלא יכולנו להרשות לעצמנו לעשות את זה", בסופו של דבר הוא פרש לפנסיה מוקדמת ועזב את הצבא, ואמר שחיילים מרגישים מושפלים.

בחדרי חרדים

 צבע אדום