מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 23°c
חיפה 27°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 29°c
אשדוד 27°c
כ"ז אלול התשפ"ד | 30.09.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 23°c
חיפה 27°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 29°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

נפגעי הסנקציות האמריקאיות פתחו בהליכים משפטיים

לאחר שהוטלו סנקציות אישיות חמורות נגד ארבעה מתנחלים, בטענה שהם מפעילים אלימות נגד פלסטינים מיו"ש, המתיישבים פנו למפקח על הבנקים במכתב התראה במסגרת מיצוי הליכים. בעקבות הצו הצטרפו גם בריטניה וצרפת והטילו סנקציות

נפגעי הסנקציות האמריקאיות פתחו בהליכים משפטיים
חיילי צה"ל לצד מתנחלים צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

ארבעת המתיישבים שעליהם הטיל הממשל האמריקאי סנקציות, פנו היום (רביעי) למפקח על הבנקים במכתב התראה במסגרת מיצוי הליכים.

הפנייה היא תגובה להחלטת המפקח על הבנקים לגַבות את הבנקים הישראלים שהקפיאו את חשבונותיהם של ארבעת הישראלים ובני משפחותיהם. הפניה הוגשה על ידי עוה"ד ד"ר יחיאל וינרוט, מאיר אברהם ויגל דוד ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות', אליהם הופנה התיק על ידי ארגון 'חוננו', המעניק סיוע משפטי בתיקים בעלי אופי לאומי.

"למרבה האכזבה, בנק ישראל העניק גיבוי לפעולות החסימה שביצעו הבנקים, וזאת ללא שמץ של הסתייגות ולמרות שנחסמו גם חשבונות פרטיים של בנות זוגם של מי שנגדם הופנה הצו", הסביר עו"ד מאיר אברהם ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות', המייצג את ארבעת המתיישבים, "בפנייה הדחופה למפקח על הבנקים הבהרנו שמדובר בפעולות שנוגדות את הדין ואת ההלכה הפסוקה ולמרבה האבסורד, אפילו את הוראותיו של מערך הפיקוח על הבנקים עצמו. פנייתנו למפקח היא פעולה ראשונה במסגרת ההליכים המשפטיים שבדעתנו לנקוט, ככל שלא תתוקן הפגיעה הקרדינלית עליה הצבענו" ציין.

כזכור, הצו האמריקאי הדרמטי הטיל סנקציות אישיות חמורות נגד ארבעה מתנחלים, בטענה שהם מפעילים אלימות נגד פלסטינים מיו"ש. בעקבות הצו הצטרפו גם בריטניה וצרפת והטילו גם הן עיצומים על ישראלים תושבי יהודה ושומרון.

במכתב מצביעים פרקליטי המתיישבים על כך שהנחיות קודמות של הפיקוח על הבנקים ופסיקות של בתי המשפט בישראל הבהירו שבמקרה של עיצומים שמוטלים על לקוחות ישראלים, על הבנקים לאזן בין חובתם ללקוחות לבין ההתמודדות עם הדרישה האמריקאית, אלא שבמקרה של ארבעת המתיישבים, "הבנקים ועמם הפיקוח על הבנקים בחרו לרמוס את זכויותיהם של הלקוחות ברגל גסה". לדברי עורך הדין אברהם, הבנקים לא עמדו בחובתם לנמק על בסיס נהלים ברורים ומפורטים את הצעדים הספציפיים שננקטו נגד אותם לקוחות, ובמקום זאת ביצעו הקפאה גורפת של חשבונותיהם.

המכתב מתייחס גם לפגיעה הדרקונית של הבנקים בנשותיהם של ארבעת המתיישבים: "הותרת נשות מרשינו, ללא חשבונות בנק פעילים שבאמצעותם תוכלנה לכלכל את ילדיהן הרכים – הוא מעשה קיצוני החורג הרבה מעבר לגבולות הסביר והמידתי ויש גם בו כדי ללמד על חוסר הפעלת שיקול דעת, ולו הבסיסי, של הבנקים בפעולותיהם הפוגעניות והמפלות כנגד מרשינו".

ביניים: החלטה שיפוטית ראשונה

כחלק מאותה פרשה, נתן היום בית המשפט המחוזי בתל אביב צו מניעה נגד חברת 'כאל', שביקשה לבטל פרויקט גיוס המונים שנערך עבור בני משפחתו הקטינים של אחד המתיישבים, מר ינון לוי.
במסגרת הפרויקט נתרם כבר לטובת משפחת לוי סכום מצטבר של כ-500,000 שח. אלא שאתמול נודע למארגנים שחברת כ.א.ל מתעתדת, לצד ביטול הפרויקט, גם למנוע מהכסף להגיע ליעדו וזאת תוך פגיעה בוטה ובלתי נסבלת בזכויותיהם האלמנטאריות\ בין היתר של הקטינים התובעים.

בית המשפט קיבל את עמדת התובעים, אותם ייצגו עוה"ד מאיר אברהם ויגל דוד ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות', והעניק להם סעד זמני בדמות צו מניעה האוסר על חברת כ.א.ל. וחברה פיננסית נוספת, לפגוע בקטינים ולאיין את ההתרמה באמצעות השבת הכספים לתורמים.

חברת כאל ביקשה למעשה להרחיב ולהחיל את הסנקציות האמריקאיות לא רק על מושא הצו, מר לוי, אלא גם על ילדיו הקטינים ובני משפחתו.  ניסיון זה של חברת כ.א.ל. נבלם הבוקר בהחלטת בית המשפט ומדובר למעשה בפעם הראשונה בה ניתנת החלטה שיפוטית שעניינה היישום הוראות הצו האמריקאי בישראל.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום