עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
לא נעים: הנהגים מהעיר הזו במקום הראשון במעורבות בתאונות דרכים
בירושלים, 3,264 נהגים צעירים (עד גיל 24) היו מעורבים בתאונות דרכים בעשור האחרון מהם היו מעורבים בתאונות קטלניות ו-527 היו מעורבים בתאונות קשות | בשנת 2023 היו מעורבים 281 נהגים צעירים בתאונות דרכים בעיר, שניים מתוכם היו מעורבים בתאונות קטלניות ו-50 היו מעורבים בתאונות קשות
נהגים צעירים נפגעים בתאונות דרכים בשיעור גבוה יותר מחלקם במצבת הנהגים אך נתונים חדשים חושפים כי הם לא רק נפגעים בשיעור גבוה אלא גם פוגעים.
120 נהגים צעירים (עד גיל 24) היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (הרוג אחד לפחות) בשנת 2023 – 20% מכלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות באותה שנה. נהגים צעירים מהווים כ-15% מכלל בעלי הרישיונות אך מעורבותם בתאונות דרכים קטלניות גדולה ב-33% מחלקם במצבת הנהגים, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.
1,097 נהגים צעירים עד גיל 24 היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בעשור האחרון (2023-2014) בהן נהרג אדם אחד לפחות- מעל 100 נהגים צעירים מעורבים בתאונות קטלניות בכל שנה בממוצע.
יותר ממחצית מהנהגים הצעירים שהיו מעורבים בתאונות דרכים - בתחום העירוני
2,997 נהגים צעירים (עד גיל 24) היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023, למעלה מחצי מהם (57%) היו מעורבים בתאונות בתחום העירוני – 1,716 נהגים צעירים. מבין הנהגים הצעירים שהיו מעורבים בתאונות דרכים בתחום העירוני, 45 היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות שבהן נהרג אדם אחד לפחות ו-434 היו מעורבים בתאונות דרכים קשות.
בעשר השנים האחרונות (2023-2014) כ-25,500 נהגים צעירים היו מעורבים בתאונות דרכים במעורבות בתחום העירוני בלבד. מעל 3,300 מהן אירעו בירושלים, 3,281 נוספות התרחשו בתל אביב-יפו, ובחיפה קרוב ל-1,400 תאונות.
ירושלמים צעירים מעורבים ביותר תאונות דרכים מתל-אביבים צעירים
בירושלים: 3,264 נהגים צעירים (עד גיל 24) היו מעורבים בתאונות דרכים בעשור האחרון (2023-2014), 55 מהם היו מעורבים בתאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד) ו-527 היו מעורבים בתאונות קשות. בשנת 2023 היו מעורבים 281 נהגים צעירים בתאונות דרכים בעיר, שניים מתוכם היו מעורבים בתאונות קטלניות ו-50 היו מעורבים בתאונות קשות.
הסיבות המרכזיות להיפגעות ולמעורבות הגבוהה של נהגים צעירים בתאונות דרכים מצביעות על חוסר ניסיון, היעדר יכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש, עודף ביטחון עצמי, לחץ חברתי וסף גירוי נמוך. כל אלה מגדילים את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ומגבירים את חומרת הפגיעה.
היסח דעת משפיע באופן ישיר על איכות הנהיגה ומגביר את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים
לפי דו"ח של עמותת אור ירוק, תאונות שנגרמות כתוצאה מהיסח דעת בולטות יותר בקרב נהגים צעירים בשל חשיפה גבוהה יותר לגורמים מסיחי דעת. למרות הסכנה שבכך, נהגים צעירים נוטים לפקפק בהשפעות המסוכנות של היסח דעת ובעלי סיכוי גבוה יותר לביצוע פעולות מסיחות דעת בזמן נהיגה לעומת נהגים ותיקים.
הגורמים הנפוצים ביותר להיסח דעת בנהיגה כוללים שימוש בטלפון הנייד, נוכחות של נוסעים נוספים ברכב והתרחשויות בתוך הרכב, האזנה למוזיקה או לרדיו, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או חומרים אסורים ושלטי חוצות דיגיטליים.
לנהגים צעירים ישנה נטייה גבוהה יותר לנהוג בצורה מסוכנת כשהם נמצאים בסיטואציות בעלות השפעה חברתית, כתוצאה מהשפעת לחץ חברתי. למשל, הסיכון לתאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים גובר באופן משמעותי כאשר נוכח ברכב נוסע צעיר בגיל הנהג (עד גיל 24), בפרט בקרב נהגים מתבגרים.
הימצאות נוסעים צעירים ברכב מסיחה את דעתו של הנהג הצעיר ועשויה לעודד אותו לנהוג במהירות מופרזת או באופן מסוכן, בייחוד אם מדובר בחבריו.