ניצול השואה בכנסת: ראיתי 8000 אנשים נכנסים למשרפות

ניצול השואה, מנחם הברמן אמר בוועדה המיוחדת לטיפול בניצולי השואה: "עבדתי במשרפות ובכל יום ראיתי 8000 אנשים נכנסים פנימה עם כיפה ובלי כיפה, עם זקן ובלי זקן, כולם נרצחו באותה צורה; יש רק דרך אחת לנצח את הרוצחים - להיות מאוחדים". שר הרווחה, ח"כ מרגי: "אני לא אותו אדם אחרי ה-7 לאוקטובר"

יענקי פרבר | חדשות בארץ 30.1.2024 | 17:15

השר מרגי וסגן השר מקלב בועדה | צילום: נעם משוקוביץ, דוברות הכנסת

ישיבה מיוחדת לציון יום השואה הבינלאומי 2024 בסימן ניצולי השואה לאור מלחמת "חרבות ברזל" - ממשבר לצמיחה, נערכה היום בוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה, בראשות ח"כ מירב כהן.

בישיבה השתתפו ניצולי שואה שבני משפחתם בשבי, ניצולי שואה מעוטף עזה, שר הרווחה יעקב מרגי, סגה"ש במשרד רוה"מ אורי מקלב ושגרירים זרים. בישיבה סיפרו השורדים על הטראומה הכפולה והזיכרונות הקשים בעקבות אירועי השביעי לאוקטובר.

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן אמרה בדיון: "לפני פחות מארבעה חודשים, הציפה מחדש טראומות וכאבים של שורדי השואה, בכל מקום בארץ, ובמיוחד בקרב תושבי עוטף עזה, בתקופה הזו 1,894 שורדי שואה פונו מבתיהם מאז ה-7 באוקטובר, מתוכם 554 תושבי עוטף עזה. שורדי השואה הולכים ומזדקנים, רבים מהם נפטרים בכל שנה, ואין לנו עוד הרבה זמן כדי לדאוג ולוודא שגם בסוף חייהם יוכלו לחיות בכבוד. דווקא שפוגשת שורדי שואה אני שואבת אופטימיות, צמיחה ותקווה ואהבה למדינת ישראל. מי שהגיע לארץ לא ביקש רק לשרוד בגופו אלא ביקש לבנות חברה ערכית, סובלנית ומלאה סולידריות. ברגעים אלו אנו נמדדים כמה יש סולידריות וערבות הדדית להשיב את החטופים שברגעים אלו עוברים את השואה שלהם".

שר הרווחה, ח"כ יעקב מרגי: "אני לא אותו אדם אחרי ה-7 לאוקטובר, אני איש של ממסד, אני איש של אמונה, של אמון, חשבתי שאני חי בעולם נאור, בכל נאומיי בימי הזיכרון לשואה ולחללי צה"ל תמיד הזכרתי "לא עוד". את החשבון הפנימי שלנו בתוך מדינת ישראל אנחנו נעשה, ונעשה חשבון נוקב. אבל יש לי גם חשבון נוקב עם העולם שבכלל אנחנו נדרשים לתת הסברים. חשבנו שהעולם עבר כברת דרך, אבל לצערי הרב העולם הולך בכיוון הפוך – מרכין ראש לטרור, נכנע לטרור, נכנע למדינות שממנות טרור בעבור אינטרסים, בעבור נזיד עדשים. אני בוש ונכלם שאני שייך לאנושות הזאת, ליקום הזה. אנחנו נדרשים לתת הסברים ולהתנצל על זה שאנחנו מגנים על עצמנו? אומרים עולם "נאור" אני לא חי בעולם "נאור"! גם יום השואה הבינלאומי לא היה מובן מאליו, מדינת ישראל היתה צריכה לעבוד קשה כדי שהאו"ם יקבל את ההחלטה לציין את היום הזה".

סגן השר במשרד ראש הממשלה, אורי מקלב הממונה על הרשות לניצולי השואה: "היום יותר מתמיד אנחנו צריכים לציין את יום השואה על רקע הנסיונות להכחשת שואה, השואה הייתה בלתי אנושית, ניסיונות להשמדת עם, בשביעי לאוקטובר חווינו מהאכזריות והרע שהאנושות יכולה להגיע במסווה של אידיאולוגיה והסתה ולמרות שיש הרבה מוטיבים דומים אין להשוות את הפשעים הנוראים של החמאס למאורעות השואה הנוראית. המלחמה פגעה בכולם, ניצולי השואה חוו שבר גדול. הרשות לניצולי שואה נותנת מעטפת מלאה לניצולים, קרוב לאלפים ניצולי שואה פונו מבתיהם בקווי החזית בדרום ובצפון. מאז תחילת המלחמה התקבלו שמונים אלף פניות במוקד של הרשות לניצולי השואה. בשבועות האחרונים הגענו להסכמה עם ממשלת גרמניה למענק חד פעמי לכלל הניצולים בארץ בהיקף של 25 מילוני שקלים את המענק תחלק בזמן הקרוב ועידת התביעות לכלל הניצולים. בימים הללו אנחנו מעניקים גם את הקצבה השנתית שחצה לראשונה השנה את רף השבעת אלפים שקלים לניצול, ואנחנו ממשיכים בסיוע יחד עם הארגונים והעמותות שמסייעים לניצולים".

ניצול השואה, מנחם הברמן בן ה-96 סיפר על התלאות הרבות שחוו משפחתו בשואה ועל התקומה והתקווה בארץ ישראל. הברמן תיאר בוועדה כיצד בכל יום היה עובד במשרפות ומול עיניו חלפו 8000 איש ביממה. הברמן סיפר על המראות הקשים שראה במשרפות. "ראיתי אנשים נכנסים עם כיפה ובלי כיפה, עם זקן ובלי זקן", הוא אמר. "הם כולם נרצחו באותה צורה". הברמן הדגיש את החשיבות של אחדות כדרך לנצח את הרוע. "יש רק דרך אחת לנצח את הרוצחים", הוא אמר. "זה להיות מאוחדים מאוחדים מאוחדים. רק ככה ננצח את הרוצחים".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום