דיווח: ארצות הברית מקדמת תכנית שתקשה על נתניהו לסרב לה

ארה"ב מקדמת 'קבוצת קשר' עם בעלות ברית במזרח התיכון כדי לתכנן את עזה לאחר המלחמה. מספר מדינות ידונו במאמצים לקדם רפורמה ברשות הפלסטינית, לספק ביטחון לרצועת עזה. ארה"ב לוחצת על רמאללה להצטרף למאמץ, אבו מאזן מצידו מסכים אך בתנאים מסוימים

יענקי פרבר | מדיני 29.1.2024 | 07:35

הנשיא ג'ו ביידן | צילום: אריה לייב אברהמס, פלאש 90

ארה"ב מקדמת "קבוצת קשר" עם בעלות ברית במזרח התיכון במטרה להתלכד סביב מדיניות מאוחדת לניהול רצועת עזה לאחר מלחמת ישראל-חמאס, כך אמרו בכיר בממשל ביידן ודיפלומט ערבי בכיר ל'טיימס אוף ישראל'.

מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן קידם את הרעיון אצל מנהיגים מירדן, מצרים, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, קטאר וטורקיה כשביקר באזור מוקדם יותר החודש וקיבל אישור מכל מדינה להתקדם עם היוזמה, כך אמרו הבכירים.

ארה"ב מבקשת ממנהיגים אזוריים למלא תפקיד בשיקום וניהול עזה לאחר המלחמה, ומקווה ש'קבוצת הקשר' תעלה רעיונות וקידום בפורום אחד, כך אמר בכיר הממשל.

הדיפלומט הערבי הבכיר אמר כי ממשל ביידן מקווה שבאמצעות הקמת 'קבוצת הקשר' הוא יוכל לאחד את האזור סביב תוכנית לאחרי המלחמה שניתן יהיה להעביר לאחר מכן לראש הממשלה נתניהו. בין הרעיונות הנידונים שינויים ברשות הפלסטינית שיחלישו את אחיזתו של הנשיא אבו מאזן בשלטון, כסף לשיקום רצועת עזה ההרוסה וקשרים ארוכי טווח בין ירושלים לריאד.

"זה יכלול את שיקום עזה, רפורמה ברשות, יצירת נתיב למדינה פלסטינית והסכם נורמליזציה סעודי", הסביר הדיפלומט.

על כל מדינה הוטל לבחור נציג בקבוצת הקשר, כאשר עוזרת מזכיר המדינה לענייני המזרח הקרוב, ברברה ליף, היא הנציגה של ארה"ב. הפורום צפוי להתחיל לקיים פגישות וירטואליות בחודש הבא.

בין הסעיפים המובילים בסדר היום של קבוצת הקשר, סיוע לרשות הפלסטינית לשלוט ברצועת עזה, כאשר המדינות מכירות בכך שברמאללה יצטרכו לקדם תחילה רפורמות משמעותיות.

ארה"ב מקווה שאבו מאזן ישתף פעולה עם המאמץ, ומנהיג הרשות הפלסטינית נתן התחייבות לממשל ביידן שהוא יהיה מוכן לבנות מחדש את הקבינט שלו, כך לפי הדיפלומט הערבי הבכיר ובכיר שלישי שמכיר את הממשל.

דגש מיוחד הוא לארגן מחדש את היררכיית המנהיגות של הרשות הפלסטינית כדי להעביר רבות מסמכויות אבו מאזן לראש ממשלה חדש, שיוכל ליישם רפורמות נחוצות. עבאס ישמור על תוארו כנשיא אך ייקח על עצמו תפקיד טקסי יותר, כך אמרו הבכיר האמריקני והדיפלומט הערבי הבכיר.

ארה"ב גם דחפה להקמת 'קבוצת קשר' נפרדת עם שותפים אירופיים כדי לקיים דיונים דומים בנוגע ל"יום שאחרי" בעזה עם דגש מיוחד על מימון, אמר בכיר הממשל, והוסיף כי הפורום עשוי לכלול גם נציג ישראלי.

"בכירים דנו ברעיון שהנשיא ביידן יגיע לאזור או יזמין מנהיגים לבית הלבן כדי לסכם את ההסכם הסופי", אמר הדיפלומט הערבי הבכיר, והניח כי לנתניהו יהיה קשה לומר "לא". בתנאים כאלה.

בהצהרה ל"טיימס אוף ישראל", דובר מחלקת המדינה לא הכחיש את קיומה של קבוצת הקשר, ואמר: "אנו ממשיכים לתקשר עם מגוון בעלי עניין בנושאים רבים הקשורים לסכסוך בעזה, כולל נושאים שלאחר הסכסוך".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום