הסערה סביב בית החיים העתיק באומן צוברת תאוצה

הפגנות יומיות מול הקונסוליה האוקראינית ברמת גן בעקבות רשויות אוקראינה מתכוננים לאשר תכנית אדריכלית הכוללת הכחשת קיומה של בית החיים באומן. רבנים ועסקנים: הסערה בתחילתה, בימים הבאים יפורסם על גל מחאות אדירות נגד השלטון האוקראיני בכל רחבי תבל, אשר כמוהו לא זכורה שנים רבות

משה ויסברג | חרדים 25.1.2024 | 14:44

הפגנה מול שגרירות אוקראינה | צילום: אבשלום שושני - פלאש 90

השמועה המחרידה כי רשויות אוקראינה מתכוננים לאשר תכנית אדריכלית הכוללת הכחשת קיומה של בית החיים באומן – גוררת סערה ציבורית נרחבת, במיוחד כאשר מתברר שהרשויות ממשיכות לשטות בציבור כאילו הם ממשיכים להאמין שקברו של רבי נחמן נמצא במקום, על מנת להמשיך לגרוף הון.

לאחר שנשמע בימים האחרונים על חידוש החפירות האינטנסיביות באומן בשטח בית החיים העתיק בו קבורים 30,000 הקדושים שנהרגו על 'קידוש ה' בשנת תקכ"ח, בעבור בניית מלונות ושטחי מסחר, פרצה הסערה בקרב כל רובדי הציבור החרדי, שנתעוררו לנקוט בפעולות מחאה נרחבות.

אולם ככל שהתחילו הפעולות, נוכחו לראות שהפשע הוא הרבה יותר חמור מכפי שהעלו על דעתם מתחילה.

כפי המתברר לא מדובר רק בהתעלמות חמקנית על ידי הרשויות האוקראיניות מגופים ומעצמות עולמיים שפנו אליהם  לבירור המתחולל באומן, שגם התחמקויות אלו העלו חשד כבד שמדובר בעסק מכור מראש תמורת שלמונים לגורמים שונים במקום. אלא אט אט מגיעים ידיעות כי מדובר בפעולות יזומות ומתוכננות על ידי הרשויות המקומיות להפקעת שטח בית העלמין באופן מוחלט, תוך התעלמות מהכרזת השטח כ"איזור היסטורי מוגן", על ידי השתמשות במחקרי 'דמה' שבוצעו במקום ע"י גופים שכורים בידי הרשויות המוניציפאליות שאישרו - לפי הזמנה מראש, ש'אין ממצאים' לקיומו של בית העלמין במקום, תוך התכחשות בוטה ותמוהה בעובדות הידועות מאות בשנים, ומעולם לא היה חולק על כך שרבי נחמן  מברסלב נטמן במקום דווקא מחמת היות המקום בית עלמין קדוש של עשרות אלפי קדושים שנהרגו בידי פורעי גנטה, מה גם שהמקום שימש כבית העלמין הותיק לקבורת הנפטרים בעיר.

החלק המוזר ביותר בסיפור הוא בכך שרשויות אומן וטשרקס הגיעו להמצאה 'גאונית' הסותרת את עצמה, בכך שטוענים ששטחו של האתר ההיסטורי המוכרז הצטמצם לחלקים שסביבות מצבתו של רבי נחמן בלבד, ודבקים בגרסה ללא בושה, כאשר הדו"ח שהוזמן על ידם מכחיש גם את מציאותו של קברו של רבי נחמן במקום, ואילו הם ממשיכים לדבוק בגירסה העתיקה שהוא טמון במקום, כדי שלא להפסיד את המיליונים הזורמים לרשויות, ע"י ביקורם של רבבות עולי הרגל שמגיעים מדי שנה לקברו של הצדיק.

לא יאומן לאיזה שפל אפשר להגיע בעד בצע כסף, מציינים הרבנים בזעם, הכחשת עבדות אלו הינם כהכחשת השמש בצהריים, ואיננו מתכוננים להחריש נגד כך.

כבר מתחילת השבוע התבטאה הסערה במחאות יומיות מול הקונסוליה האוקראינית ברמת גן, כשלאלו שתמהו על העיתוי המתאים לקיומן של מחאות אלו בעיצומן של ימי מלחמה באוקראינה הסבירו המוחים כי אם יש לממשלת אוקראינה את הזמן והמשאבים לתת יד לעקירת בית עלמין ענק קדוש ועתיק – במחי יד, מקום שהוכרז מזה עשרות שנים כ"אתר היסטורי מוגן", יהיה להם גם זמן ואפשרות להתייחס לתחנוני האנושות להפסקת הפשע.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בימים הקרובים מתוכננים גל מחאות המוניות בכל ריכוזי היהדות החרדית בעולם, וכבר בימים אלו נעשות ההכנות האחרונות למעמד מחאה גדולה בראשות גדול הרבנים ומנהיגי היהדות באחת מהערים המרכזיים באירופה, כמו כן מתוכננות מחאות גדולות בארה"ב, ובישראל שם כבר ננקטו, כאמור פעולות מחאה יומיות מול הקונסוליה האוקראינית, שלדברי הפעילים זה הוא קצה הקרחון מהסערה הקרבה והולכת בימים הקרובים.

אחד מהגורמים שטיפל בסוגיה מול ממשלת אוקראינה ציין בתמיהה, כי העובדה שהמדינה שמקבלת תמיכה עולמית גורפת במלחמה הנוכחית בה היא עסוקה, לא תתייחס לפניות חוזרות ונשנות מגופים עולמיים, מעלה חשש שמדובר בעסקאות אפילות המזכירים את תקופת השלטון הרקוב טרום עלייתו של זלנסקי לשלטון.

הפגנה מול שגרירות אוקראינה | צילום: אבשלום שושני - פלאש 90
 
הפגנה מול שגרירות אוקראינה | צילום: אבשלום שושני - פלאש 90
 
הפגנה מול שגרירות אוקראינה | צילום: אבשלום שושני - פלאש 90
 
הפגנה מול שגרירות אוקראינה | צילום: אבשלום שושני - פלאש 90
 
הפגנה מול שגרירות אוקראינה | צילום: אבשלום שושני - פלאש 90
 

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום