מחקר: כמה צפונים חווים פוסט טראומה וכמה רוצים לחזור הביתה

מחקר שנערך בימים אלה מציג נתון לפיו כמעט 90% מכלל תושבי הצפון נפגעו כלכלית עקב המלחמה, וטענתם המרכזית היא השבת הביטחון לגבול באמצעות החלטה 1701 שנחתמה לאחר מלחמת לבנון השנייה

קובי עוזיאלי | בריאות 22.1.2024 | 10:22

תקיפת צה"ל בלבנון | צילום: דובר צה"ל

מחקר ידע אזורי של אשכול גליל מזרחי והאקדמית תל-חי שמתפרסם הבוקר (שני) מציג תמונת מצב לגבי תושבי הצפון. בין עיקרי הממצאים נרשם כי כ-90% מהתושבים שלא התפנו מתכננים להמשיך ולהתגורר ביישובם, זאת לעומת כ-60% בלבד מקרב המפונים. כמו כן, תסמינים פוסט טראומתיים בקרב תושבים שנשארו בישובים עומד על 48%.

בנוסף, לפי ממצאי המחקר, תושבי הצפון טענו כי הגורם אשר יתרום לתחושת הביטחון הינו יישום החלטת 1701 - הרחקת החמושים בגבול הצפון, תוך וידוא שחיזבאללה לא יפעל באזור המפורז בלבנון ופגיעה בתשתיות הטרור. 88% מקרב בעלי עסקים ועצמאיים בגליל המזרחי דיווחו על פגיעה בהכנסותיהם בעקבות המלחמה. 50% מהעצמאיים בגליל המזרחי דיווחו על פגיעה חמורה במצבם הכלכלי, המתארת ירידה של לפחות 50% בהכנסותיהם בתקופה זו.

המחקר נערך בין כלל תושבי הגליל המזרחי, והשתתפו בו כ-2,000 נשאלים מכלל רשויות האשכול, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית הגליל המזרחי. 36% מכלל העונים הינם גברים ו- 64% הינן נשים. לסקר ענו תושבים מכלל הגילאים (מעל 18), כאשר הגיל הממוצע הינו 50.

כ-90% ממשתפי המחקר הזדהו כיהודים, והשאר הינם דרוזים, מוסלמים או נוצרים. כמו כן, כ-48% מהמשתתפים נשארו להתגורר בישוב מגוריהם, ואילו היתר (כ-52%) פונו או התפנו עצמאית מהאזור.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום