מבזקים +
תל אביב 30°c
באר שבע 28°c
חיפה 28°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 30°c
אשדוד 30°c
כ"ז אלול התשפ"ד | 30.09.2024
תל אביב 30°c
באר שבע 28°c
חיפה 28°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 30°c
אשדוד 30°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הקשר ההדוק בין חמאס, איראן ודרום אפריקה

באסם נעים, חבר בלשכה המדינית של החמאס, הוביל את המשלחת בדצמבר לדרום אפריקה, שכללה את נציג הארגון באיראן. באוגוסט 2023, חתמו איראן ודרום־אפריקה על הסכם שיתוף פעולה נרחב. ימים ספורים לאחר ה-7 באוקטובר ביקרה נלדי פנדור שרת החוץ הדרום אפריקאית באיראן

הקשר ההדוק בין חמאס, איראן ודרום אפריקה
טרוריסטים בעזה צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90

מנהיגי דרום אפריקה פגשו בכירי חמאס בביקורים רשמיים בארצם לאחר מתקפת הטרור הקטלנית ב-7 באוקטובר על ישראל, כך חושף ה'דיילי מייל'. משלחת חמאס ביקרה בדרום אפריקה בדצמבר, בזמן שאפילו מדינות ערב בחרו להתרחק מארגון הטרור, שטבח ב-1,200 ישראלים וחטף כ-240 ישראלים לעזה במהלך הזוועות ב-7 לאוקטובר.

זה גם מסביר מדוע החליטה ממשלת דרום אפריקה האנטישמית ותומכת הטרור להאשים את ישראל ברצח עם בבית הדין הבינלאומי בשבוע שעבר.

באסם נעים, חבר בלשכה המדינית של החמאס, הוביל את משלחת בדצמבר לדרום אפריקה, שכללה את נציג הארגון באיראן, עלי אל-קדומי. הקבוצה ביקרה בפרלמנט הדרום אפריקאי ובקונגרס הלאומי האפריקאי, וכן ערכה מסיבת עיתונאים לזכרו של נשיא המדינה לשעבר, נלסון מנדלה.

שרת החוץ של דרום אפריקה, נלדי פנדור, שוחחה עם בכיר חמאס, איסמעיל הנייה, מספר ימים לאחר הפיגוע ב-7 באוקטובר. היא גם נפגשה עם נשיא איראן אברהים ראיסי בביקור באיראן. בהמשך הבהיר משרד החוץ של דרום אפריקה כי השיחה לא נועדה להראות תמיכה בחמאס, אלא לאשר מחדש את סולידריות הממשלה עם העם הפלסטיני.

בהודעה של המשרד נכתב: "השרה פנדור ומנהיג חמאס הניה דנו כיצד להשיג את הסיוע ההומניטרי הדרוש לעזה ולחלקים אחרים של השטחים הפלסטיניים".

תמיכתה של ממשלת דרום אפריקה בחמאס פילגה הן את הפוליטיקאים והן את הציבור במדינה, שני קורבנות הפיגועים ב-7 באוקטובר היו יהודים אזרחי דרום אפריקה.

לפני כ-6 חודשים הוגשה תביעה לבית המשפט בדרום אפריקה על ידי חברות שונות שתבעו כ-120 מיליון רופי (650.000 דולר) מהמפלגה השולטת ANC. לדברי התובעים, המפלגה האנטישמית והאנטי ישראלית שעומדת מאחורי התביעה בהאג, חייבת כסף רב לעובדים ולא מסוגלת לשלם את קמפיין הבחירות הקרוב בדרום אפריקה.

בשנה שעברה המפלגה לא הייתה מסוגלת לשלם משכורות לעובדים במשך מספר חודשים. ימים ספורים לאחר ה-7 באוקטובר ביקרה נלדי פנדור שרת החוץ הדרום אפריקאית באיראן. הממשלה הדרום אפריקאית הביעה סולידריות עם הפלסטיני בפומבי וזה שודר בטלוויזיה. באורח פלא לפני כ-3 שבועות התביעה נגד המפלגה השלטת נמחקה, המפלגה פרסמה הצהרה שהבעיות הפיננסיות שלה הסתיימו והיא מוכנה לרוץ בבחירות הקרובות במדינה, וטענה כי כל החובות שולמו.

האם איראן סייעה למפלגה השלטת בדרום אפריקה לשלם את החובות כדי שהיא תוכל להתמודד בבחירות? אין לכך שום אינדיקציה, אבל הביקורים של חמאס בדרום אפריקה, והביקור של דרום אפריקה באיראן, מעוררים חשד שיש כאן יותר מסתם ביקורים.

באוגוסט 2023, חתמו איראן ודרום־אפריקה על הסכם שיתוף פעולה נרחב. בהצהרה שפרסם משרד החוץ האיראני הודגש הצורך בשיתוף פעולה כלכלי ופוליטי בין שתי המדינות. ואז שלושה שבועות אחר כך, כבר אירחה דרום־אפריקה את כנס מדינות ה'בריקס' הכוללת את ברזיל, רוסיה, הודו, סין והמצטרפת הטרייה דרום־אפריקה, איראן מעוניינת להצטרף לקבוצת המדינות הללו בניסיון להתגבר על משטר הסנקציות שהטילו ארה"ב והמערב.

איראן תמכה בתביעה שהגישה דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי בהאג המאשימה את ישראל ברצח עם ברצועת עזה. בהצהרה, משרד החוץ האיראני מסר כי טהראן "תומכת באופן מלא בפעולה האחראית, האמיצה והמכובדת של ממשלת דרום אפריקה נגד ישראל על פשעיה בעזה ובגדה המערבית".

המגעים הרשמיים בין דרום אפריקה לחמאס מתוארכים לפחות ממאי 2007, זמן קצר לפני שהחמאס השתלט על רצועת עזה, כאשר שר המודיעין דאז של דרום אפריקה הזמין משלחת חמאס לבקר במדינה. ב-2015 הוזמן ראש הלשכה המדינית דאז של חמאס, מוסא אבו מרזוק, לדרום אפריקה יחד עם סגנו וקיים פגישות עם הממשלה ועם מנהיגי המפלגה השלטת ANC. בשנת 2017, חמאס הוזמן להשתתף בוועידה הלאומית ה-54 של ה-ANC, בה נבחר סיריל רמאפוסה, נשיא דרום אפריקה הנוכחי, למנהיג המפלגה.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום