מבזקים +
תל אביב 30°c
באר שבע 28°c
חיפה 28°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 30°c
אשדוד 30°c
כ"ז אלול התשפ"ד | 30.09.2024
תל אביב 30°c
באר שבע 28°c
חיפה 28°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 30°c
אשדוד 30°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

דיווח: ישראל רוצה להשתלט על ציר פילדלפי

מאז יציאתה מרצועת עזה לפני כמעט שני עשורים, ישראל שלטה בכל גבולות עזה, למעט אחד. כעת ישראל רוצה להשתלט מחדש על הגבול הדרומי עם מצרים. ציר פילדלפי

דיווח: ישראל רוצה להשתלט על ציר פילדלפי
צלפים בגבול ישראל - מצרים צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מאז יציאתה מרצועת עזה לפני כמעט שני עשורים, ישראל שלטה בכל גבולות עזה, למעט אחד. כעת ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח כי ישראל רוצה להשתלט מחדש על הגבול הדרומי עם מצרים.

ראש הממשלה נתניהו, אמר שישראל חייבת להחזיק באזור הגבול, "ציר פילדלפי", כדי לחסום את חמאס מלהבריח נשק לרצועה. זה חלק מהאסטרטגיה של ישראל להביס את חמאס ולמנוע חזרה על המתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר.

"מסדרון פילדלפי צריך להיות בידיים שלנו, צריך לסגור אותו", אמר נתניהו בסוף השנה שעברה. "ברור שכל הסדר אחר לא יבטיח את פירוק הנשק שאנו רוצים".

בכירים ישראלים הודיעו למצרים שהם מתכננים מבצע צבאי בגבול, כך מסרו לעיתון גורמים ישראלים בהווה ובעבר ובכירים מצריים. המבצע יכלול ככל הנראה הצבת כוחות ישראליים לאורך השטח הנושק גם לישראל וגם למצרים לכיוון הים התיכון כ-15 קילומטרים מצפון-מערב, כך אמרו הגורמים הרשמיים.

מבחינתה של ישראל, שליטה בגבול תהווה מכה אסטרטגית נגד חמאס. היא תאפשר לישראל לחסום את המנהרות של חמאס באזור, להגביל את זרימת הנשק שלה, למנוע מהמחבלים להימלט מרצועת עזה ולהסיר כל שליטה שיש לארגון הטרור על נקודת המעבר.

מצרים חוששת שזה עלול לפגוע בתנאי הסכם השלום מ-1979 בין שתי המדינות, המציב מגבלות על מספר החיילים ששתי המדינות יכולות להציב ליד הגבולות באזור. מבצע צבאי ישראלי גם מסתכן בירי בטעות בתוך שטח מצרים. גורמים ישראלים אומרים שהם פועלים להתמודד עם החששות הללו על ידי תיאום תוכניותיהם לפלישה בצד העזתי עם מצרים.

מצרים דחתה בימים האחרונים הצעה ישראלית שתכלול הצבת אנשי ביטחון ישראלים בצד המצרי של הגבול לקיום סיורים משותפים עם מצרים, ואמרה כי היא תפר את הריבונות המצרית. מצרים אמרה לישראל שהיא מחזקת את המחסומים בגבול ומתקינה עוד מגדלי שמירה ומצלמות מעקב, אבל היא לא תעביר עדכוני מעקב עם ישראל, כך אמרו גורמים מצריים.

בתגובה לשאלות בנוגע לתוכניות למבצע צבאי ברפיח, אמר דובר צה"ל לעיתון כי הצבא "יפגע בחמאס בכל מקום שיידרש", אך סירב להגיב עוד על התכנון המבצעי. גורמי צבא ישראלים אמרו כי ימנעו ממבצע טיהור רחב היקף ברפיח כמו זה שביצעו בצפון עזה.

"ישראל לא רוצה להיות אחראית על עזה בטווח הארוך, אבל השאלה היא איך מוודאים שעזה תישאר מפורזת?" אמר בכיר בצה"ל "זו דילמה אמיתית. הדרך היחידה לשלוט באזור גיאוגרפי היא לשלוט במה שנכנס ויוצא".

"כרגע בטווח הקרוב, בעשורים הקרובים, ישראל צריכה לשלוט בגבולות בגלל בעיות הביטחון", אמר הבכיר.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום