תופעה מכוערת של פריצה וביזה לרכבי חיילי מילואים ולבתי הישובים שנעזבו

ארגוני הפשיעה והפושעים לא נעלמו מאז השבעה באוקטובר אלא אף מנסים לנצל את המציאות בה אנו נמצאים | עדויות על תופעה מכוערת של פריצה וביזה לרכבי אנשי מילואים או לחלק מהיישובים שנעזבו מהם ולשטחים החקלאים

קובי ברקת | חדשות בארץ 10.1.2024 | 08:13

עוטף עזה | צילום: באדיבות המצלם

הוועדה לביטחון לאומי, קיימה אתמול (שלישי) דיון גלוי וחסוי בנושא הפשיעה הפלילית בזמן המלחמה. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל כי "מה- 7 באוקטובר אנו נמצאים בלחימה ונראה לנו שתשומת לב הפלילית יורדת בזמן הלחימה. אין ספק שארגוני הפשיעה והפושעים לא נעלמו אלא אף מנסים לנצל את המציאות בה אנו נמצאים. כך למשל תופעה מכוערת של פריצה וביזה לרכבי אנשי מילואים או לחלק מהיישובים שנעזבו מהם והשטחים החקלאים, היו ניסיונות שכאלה. "מקרים אלה הדליקו אצלי נורה אדומה. מטרת הדיון היא לבחון את התופעות והמאפיינים של פשיעה בזמן מלחמה ללמוד כדי שנוכל לגבש המלצות כיצד נכון להתמודד עם סוג כזה של עבירות". 

בנוסף ביקש יו"ר הוועדה, להציג את נתוני הפשיעה הנוגעים לעניין אלימות במשפחה ועבירות נשק שנגנב משטחי כינוס ומאירועי ה-7 באוקטובר. ח"כ חמד עמאר שאל: "דובר על גניבת רכבים מהאזורים שננטשו ביום האירוע. או גניבת נשקים מחיילים ואף ארגוני פשע שלוקחים דמי חסות ( פרוטקשן) בצורה גבוהה בגלל שהמשטרה עסוקה במלחמה ולא בארגוני הפשע יש לכם נתונים על כך כי קיבלתי תלונות על כך?"

רפ"ק ליאורה סולטן יעבץ, חטיבת החקירות במשטרת ישראל, ציינה כי אין בחוק העונשין עבירת ביזה אלא רק זה הצבאי. "אנחנו מדברים על עבירות רכוש. אנו מקדמים הצעת חוק כדי שעבירת הביזה תיכנס בעבירות האזרחיות". במענה לשאלות חברי הכנסת ציינה כי מה- 7 לאוקטובר ועד היום הנתונים של עבירות נגד הגוף כגון: רצח, שוד ואלימות בכל היישובים שפונו בדרום למשל הם מאד מאד נמוכים. מדובר בעשרות אין מאות". היא הוסיפה כי כל הנתונים שנבדקו הם נתונים המצביעים שהאוכלוסייה בישראל היתה עסוקה באירוע הטראומטי הקשה שעברנו ולא בניסיון לבצע עבירות רכוש או גוף. בנושא גנבי הרכב משטחי העוטף לאחר האירוע אמרה " כל מי שאותר הובא לדין ויש כתבי אישום". 

רפ"ק אופיר לישנסקי, מחטיבת המודיעין, הוסיף לגבי ניצול עברייני של המלחמה. "אכן היו מקרים של ניצול בהצטיידות של אמצעי לחימה לא חוקיים החל מבזיזה של שטחים בהם הופקרו נשקים של מחבלים ועד לגניבות שבוצעו מהצבא וזו בעיה שנאלץ להתמודד איתה. במגוון רחב של עבירות בהם רכוש היו ירידות משמעותיות בתחילת המלחמה אבל בחודש האחרון אנו רואים עלייה שוב במגוון עבירות כמו: אלימות ורציחות ועבירות נוספות. אין שינוים מהותיים בנושא של עבירות רכוש מפני שאנחנו מסתמכים על סטטיסטיקה של תלונות המגיעות אלינו ובהינתן לכך שאנשים טרם חזרו. תופעה מכוערת אחרת הן עבירות הונאה של עבריינים על רקע ה- 7 באוקטובר החל מבקשות לתרומות לטובת כביכול חטופים, נעדרים ומשפחות נרצחים ומעשים של התחזות ובקשות של פיצויים כנפגעי מלחמה. לא מדובר באירוע בודד וזה מטופל על ידי המשטרה.

יאיר רביבו, ראש עירית לוד, אמר כי הפשיעה הפלילית והלאומנית הם בני דודים קרובים ושומר החומות הוכיח ששניהם גואים באותה מידה. "אדם שבז לחוק בישראל כמו הפשיעה בחברה הערבית אני מחשיב כפשיעה לאומנית. אם אדם יכול לירות ברחבי העיר מבחינתי הוא מחבל. אני מציע להפעיל תקנות שעת חירום לפיהם ניתן לבצע מעצרים מנהליים בזמן מלחמה ולהחמיר את העונשים". לדבריו בחודשיים הראשונים לאחר אירועי אוקטובר היו אפס אירועי ירי בעיר, לאחריהם בעקבות שחרור פלוגות המילואים אותם מראות שחווה העיר חזרו בהם: ארבעה מקרי רצח ומטעני חבלה וזה מתווסף לחשש ולפאניקה לאחר אירועי אוקטובר. הוא ביקש להחזיר את כוחות המילואים לערים המעורבות לחודשי פברואר- מרץ בהם יתקיימו בחירות וחודש הרמדאן. 

 איציק אסרף, מנהל אגף שיטור עירוני רמלה, סיפר כי בחודש וחצי הראשונים היו דממת אלחוט והיו כוחות גדולים ולא היו אירועים כמו חיסולים ויריות בין חמולות. עם זאת, חודש וחצי לאחר מכן כאילו נפתח זרם והחלו חיסולים ואירועים פליליים כולל גניבות ופריצות. הוא ציין כי מישור הלאומני היו פחות אירועים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום