עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
'צים' מודיעה על מאות דולרים התייקרות: כמה זה יעלה לנו?
המורדים החות'ים ממשיכים לאיים ולתקוף כלי שייט בים האדום | חברת צים הודיעה היום כי בכוונתנה לייקר את מחירי המכולות אותן היא משיטה זאת בשל המיעוט בזמינות מכולות
חברת הספנות הישראלית "צים" הודיעה כי מהיום מחיר למכולה מהמזרח יעלה במחיר בעוד 500-1000 דולר, לאור הביקוש הכבד והמיעוט במכולות פנויות בתקופה הזו. המיעוט במכולות נובע מהקפת כל יבשת אפריקה שחלק מן החברות נאלצות לעשות בשל האיום.
ישראל מייבאת כ-300 אלף מכולות מאסיה דרך המצרים בים האדום שמאוימים כעת על ידי החות'ים. ההתייקרות החודשית צפויה לעמוד על כ-114 מיליון שקלים, כלומר כ-400 שקלים בשנה למשפחה ישראלית. עלות התייקרות תשפיע על סחורה המיובאת במכולות - בין היתר מכוניות ומספוא לבעלי חיים. גורמים בענף הקמעונאות אומרים כי התייקרות השינוע היא איננה כזו שמחייבת עלייה דרמטית במחירי מוצרים.
עם זאת, לדברי גורמים כלכליים, ההתייקרויות בתקופת הקורונה היו גבוהות בהרבה יותר אחוזים ולמרות זאת המחירים לא זינקו בצורה משמעותית. לכן, הם מסבירים, אין סיבה שהדבר יקרה דווקא כעת בגלל האיום החות'י.
על ההשלכות של הודעות אלו עמד ד"ר אליקים בן־חקון מהפקולטה למדעי הנתונים בטכניון בראיון ל'כלכליסט'. "כ־99% מהסחורות (במונחי נפח מטען) מגיעות לישראל דרך הים, וכ־40% מהמטענים המגיעים לישראל עוברים בתעלת סואץ. המשמעות של עצירת מעבר האוניות בים האדום היא להקיף את אפריקה, מה שיוביל להתארכות של כשבועיים עד חודש בזמני האספקה, בהתאם לאזור יעד ההפלגה, מהירות השיוט וקטגוריית האונייה. בהערכה גסה, מדובר בעלות נוספת של 400 אלף דולר עד מיליון דולר לכל אונייה".