דיווח: השיחות בין ביידן לנתניהו הפכו מתוחות יותר

לפי גורמים אמריקאים וישראלים, השיחות האחרונות בין ביידן לנתניהו הפכו מתוחות ואינטנסיביות יותר. אך אף אחד בסביבת ביידן לא ממש לוחץ על שינוי מדיניות דרמטי כמו השעיית אספקת נשק לישראל

יענקי פרבר | מדיני 1.1.2024 | 07:55

פעילות הכוחות בעזה | צילום: דובר צה"ל

השיחות האחרונות בין הנשיא ביידן לנתניהו הפכו מתוחות יותר. כל שיחה היא מתוחה ולפעמים חריפה, כך אמרו גורמים אמריקאים ל'ניו יורק טיימס'. אך "יחד עם זאת עניינית". ו"קשה אך בונה" ביטויים המשמשים לעתים קרובות את האמריקאים.

הטון המתואר על ידי מקורבים היה בנוסח, "תראה, בנאדם, אתה צריך לעשות יותר בקשר לזה או לקחת את זה יותר ברצינות". שני המנהיגים מכירים זה את זה עשרות שנים והם לא חברים אמיתיים, אבל מבינים את הפוליטיקה של זה ואת התלות ההדדית שלהם בשלב זה כשביידן מתמודד עם לחצים מבית להפחית את הסיוע לישראל וללחוץ על ישראל, ונתניהו מתמודד עם לחצים מבית משלו.

העיתון מדווח כי האמריקנים מכירים בכך שישראל נותרה בטראומה מה-7 באוקטובר, וישנה תמיכה כמעט בכל הקשת הפוליטית לפעולות קשות נגד חמאס ופחות דאגה מההשלכות האפשריות. ומבחינה אסטרטגית, לישראל לא אכפת יותר מדי אם שאר העולם יחשוב שהיא מגזימה עם כוח מוחץ. ישראל שרדה 50 שנה מאז מלחמת יום הכיפורים ב-1973 עם שכנותיה הערביות על ידי טיפוח תדמית הבלתי מנוצחת, תדמית שהתנפצה ב-7 באוקטובר. מנהיגי ישראל רוצים לשקם את ההרתעה שאבדה.

באשר לצוות של ביידן, הוויכוח האמיתי הוא על השפה שבה יש להשתמש ועד כמה לדחוף, אבל אף אחד לא ממש לוחץ על שינוי מדיניות דרמטי כמו השעיית אספקת נשק לישראל - אם לא בגלל סיבה אחרת מאשר שהם מבינים את הנשיא אינו מוכן לעשות זאת.

המסר של הממשל כולל ארבעה חלקים: לישראל יש זכות להגנה עצמית, יש למחוק את חמאס כאיום, יש להגביר את הסיוע ההומניטרי ולמזער את הנפגעים באזרחים. העיתון מדווח כי בעוד חלק מבכירי הממשל מדגישים את הנקודות האחרונות, הנשיא מדגיש בציבור בדרך כלל את הראשונות.

למרות אי ההסכמה, אין דיון רציני בממשל ביידן על ניתוק הסיוע לישראל או מתן תנאים לסיוע ביטחוני. ויעידו על כך אלפי ההפגזים ששלחה ארה"ב לישראל ללא אישור הקונגרס, דבר שהרגיז כמה דמוקרטים.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום