דפנה ליאל: סאגת המעונות הערב (ד) לאחר עבודת מטה יסודית של כלל הגורמים והייעוץ המשפטי, מנכ״ל המשרד ישראל אוזן חתם על מבחני התמיכה וכבר ניתן להגיש בקשה לזכאות לסבסוד במערכת המקוונת באתר משרד העבודה. השר בן צור: ״הסבסוד במעונות יום הוא הנדבך החשוב ביותר בעידוד תעסוקת נשים במעגל העבודה. השנה, לאחר מאמצים רבים, יותר נשים עובדות יהיו זכאיות לסבסוד, מהלך שיתרום הן לרווחתם של המשפחות והן לחיזוק הכלכלה.״
תשכחו מ-BYD סינית: בקרוב היא תהיה הונגרית
יצרנית הרכב BYD תקים בקרוב מפעל ייצור אירופי ראשון בהונגריה. המהלך של BYD אינו מהלך חדש: גם סוזוקי מייצרת כיום מכוניות בהונגריה
יצרנית הרכב הסינית BYD שמכוניותיה הן גם המכוניות החשמליות הנמכרות ביותר בישראל מודיעה על צעד חשוב: לפי פרסומים רשמיים של BYD, היצרנית תקים בקרוב מפעל ייצור אירופי ראשון בהונגריה.
המהלך של BYD אינו מהלך חדש: סוזוקי מייצרת כיום מכוניות בהונגריה, טויוטה מייצרת בצרפת ופורד מייצרת בתורכיה ויש לכך סיבה: יצרני הרכב האלה רצו בשעתו לחדור לשוק הרכב האירופי וגם לשווקים נוספים באמצעות נמלי הים, אבל במקרה של BYD מדובר גם במהלך חשוב מבחינה רגולטורית: השלטונות באירופה הכריזו השנה על "מלחמה" ביצרני הרכב הסינים והודיעו כי יטילו מכסי יבוא על מכוניות שמיוצרות בסין ומאיימות על התוצרת המקומית.
הפתרון של BYD הוא פשוט למקם את כל המפעל באירופה – ועוד במדינה שמבטיחה ל-BYD שיתוף פעולה כלכלי פורה, כלומר נותנת ליצרנית תמריצים יפים. BYD מצידה תעניק מקומות עבודה לאלפי הונגרים וכמובן גם תביא פרנסה לעסקים נוספים.
לעת עתה BYD עדיין לא מספרת לנו אילו דגמים היא תייצר במפעליה אבל מן הסתם אלה יהיו דגמים חשמליים. עוד נקודה חשובה נוגעת כמובן לשוק הרכב הישראלי: כיום לארצות אירופה יש עם ישראל הסכם סחר, כלומר אין מכס בגובה 7%. לסינים אין איתנו הסכם סחר וגם המשלוח של הרכבים מסין יקר יותר. אם וכאשר מכוניות של BYD האירופית יגיעו לישראל, העלות תהיה יותר זולה, אם כי בשלב זה לא ניתן להמר על האם ההנחה תגיע לצרכנים או שהרווח יישאר אצל היבואן.