מבזקים +
תל אביב 28°c
באר שבע 26°c
חיפה 29°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 28°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 28°c
באר שבע 26°c
חיפה 29°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הסבלנות האמריקאית מול ההסלמה של החות'ים הולכת ואוזלת

התממשות האיום של החות'ים למנוע שיט של כל ספינה, בין שישראלית ובין שלא, שתעשה דרכה בים האדום, תוך התעלמות מאזהרותיה של ארצות הברית, צפויה להגביר באופן משמעותי את הלחץ על הממשל להרחיב את פעולותיו הצבאיות

הסבלנות האמריקאית מול ההסלמה של החות'ים הולכת ואוזלת
המשחתת האמריקאית בפעולה צילום: מתוך התיעוד

אלדד שביט, אל"מ (מיל') ששירת שנים רבות באמ"ן וכיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מפרסם מאמר בו הוא מפרט על הלבטים של הממשלה בוושינגטון כיצד לפעול מול החרפת הפעולות של המורדים החות'ים מתימן, זרוע ביצוע נוספת של המשטר האיראני.

הוא כותב: הממשל האמריקאי ניצב בימים אלה בפני הצורך לקבל החלטות באשר למדיניותו מול ההחרפה בפעולות החות'ים מתימן, ובכלל זה שיבוש נתיבי השיט הבינלאומי בים האדום והמשך התקיפות של יעדים אמריקאיים מצד מיליציות פרו איראניות בעיראק ובסוריה, כולל תקיפה של השגרירות האמריקאית בבגדאד. הממשל האמריקאי האשים ישירות את איראן כמי שאחראית לתקיפות שמבצעים שלוחיה. סגן היועץ לביטחון לאומי קבע כי משמרות המהפכה האיראנים מעורבים בתכנון, באישור ובביצוע של הפיגועים.

עד כה נהג הממשל במידה רבה של איפוק והסתפק במאמץ לסכל את ההתקפות של החות'ים על ידי יירוט הטילים והכתב"מים ששיגרו באמצעות כלי השייט האמריקאיים הנמצאים באזור, והורה לבצע מספר תקיפות ממוקדות על יעדי המיליציות שהוגדרו על ידי הפנטגון כתקיפה לצורך הגנה עצמית. מבחינת ארצות הברית המאמץ העיקרי צריך להיות ממוקד בהמשך המערכה להבסת החמאס ברצועת עזה והממשל אינו מעוניין להיגרר למלחמה במפרץ. כדי להוכיח את רצינותו ולשדר הרתעה משייטים באזור המפרץ נושאת המטוסים "אייזנהאואר" וכלי שייט רבים אחרים. ההכלה האמריקאית גררה ביקורת מצד גורמים במשרד ההגנה האמריקאי (כמדווח בתקשורת) שביקשו להחריף את התגובה האמריקאית.

נראה כי הממשל מבקש להימנע לפי שעה מלהרחיב את תגובותיו הצבאיות ודובריו מקפידים להדגיש כי האיום של החות'ים מציב איום על השייט הבינלאומי בכלל וכי הוא צריך להיות מטופל על ידי כוח המשימה המשולב 153 שחברות בו 39 מדינות (הוקם על ידי ארה"ב באמצע 2022) שמתמקד באבטחת השייט במצרי באב אל-מנדב בים האדום, במפרץ עומאן ובצפון הים הערבי. עוד מציינים הדוברים כי בעיראק, ממשלתה היא זו שאחראית להבטיח את שלומם של האמריקאיים הנמצאים על אדמתה. הממשל מקיים גם התייעצויות עם מדינות במפרץ, בדגש ככל הנראה על ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, באשר לתגובות הנדרשות מול החות'ים, מאחר וכל אסקלציה תשפיע בוודאי גם עליהן.

עם זאת, נראה כי התממשות האיום של החות'ים למנוע שיט של כל ספינה, בין שישראלית ובין שלא, שתעשה דרכה בים האדום, תוך התעלמות מאזהרותיה של ארצות הברית, צפויה להגביר באופן משמעותי את הלחץ על הממשל להרחיב את פעולותיו הצבאיות כדי למנוע מהם להפריע לשייט הבינלאומי, כולל אפשרות לתקיפה של יעדים בתימן ובכך לשגר גם מסר לאיראן. בד בבד, אפשר כי גם בעיראק יאלצו האמריקאים להגביר את פעילותם הצבאית נגד המיליציות אם ימשכו התקיפות, בדגש על השגרירות בבגדאד. התפתחות כזו תגביר את האי היציבות באזור, שבתורה עלולה גם להשפיע על המדיניות הממשל באשר להמשך המערכה בעזה.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום