מאחורי הקלעים של העסקה לשחרור החטופים

בימים האחרונים נערכו 14 שיחות בין ביידן לנתניהו בדרך לעסקה עם החמאס. יחד עם זאת, ראש ה-CIA וראש המוסד עבדו בשיתוף פעולה שאותו הגדיר גורם בממשל האמריקני כ"קריטי" למו"מ

שלו שינברג | חרבות ברזל 22.11.2023 | 10:49

כיכר החטופים והשבויים | צילום: באדיבות המצלם

מאחורי הקלעים לעסקה עם החמאס במסגרתה ישוחחרו כ-50 חטופים עומד שיתוף פעולה עם ארה"ב ומדינות ערביות באזור שהחל ביום חמישי, ותוכנו נחשף הבוקר ב"ווינט".

גורם בממשל ביידן ציין כי הנשיא ג'ו ביידן עצמו שוחח בנושא 14 פעמים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרך לעסקה. יחד עם זאת, ראש המוסד דדי ברנע וראש ה-CIA ויליאם ברנס עבדו בשיתוף פעולה שהוגדר על ידי אותו גורם כ"קריטי למו"מ".

במקביל לשיחותיו עם נתניהו, הנשיא ביידן פעל מול מנהיגי מדינות ערב ושוחח שלוש פעמים עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ופעמיים עם אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני.

ממשלת ישראל אישרה את המתווה לשחרור החטופים

ביום שישי האחרון ביידן התקשר לאמיר קטאר - ואמר שהגיע הזמן לסגור עסקה. צוות אמיריקני שישב בקטאר עבד פנים אל פנים מול הקטארים ויחד הם דייקו את הפרטים ועבדו עליהם.

אחרי שוושינגטון קיבלה תשובה חיובית מהחמאס לגבי העסקה, היא עדכנה על כך את ישראל ביום ראשון וקבינט המלחמה אישר את העסקה והוסיף לה מספר דרישות.

עסקת שחרור החטופים אושרה הלילה במליאת הממשלה בתום דיון ארוך של כשש שעות, 35 שרים תמכו לעומת שלושת שרי 'עוצמה יהודית' שהצביעו נגד. בחמאס מאשרים מצידם כי הם נכונים להסכם ופרסמו את הסעיפים שסוכמו בהם הכנסת דלק והמשך סיוע המוניטרי, שחרור 50 נשים וילדים ישראלים עד גיל 19 תמורת שחרור 150 אסירות וקטינים פלסטיניים.

לפי ההסכם המסתמן החטופים הראשונים ישוחררו כבר ביום חמישי בשעות הצהריים-ערב. לפי הודעת ממשלת ישראל, קודם ישוחררו החטופים הישראליים ואז אם ישראל תראה שחמאס עומד בהסכם ישוחררו בתמורה האסירות והקטינים הכלואים בישראל.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום