מבזקים +
תל אביב 28°c
באר שבע 26°c
חיפה 29°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 28°c
כ"ד אלול התשפ"ד | 27.09.2024
תל אביב 28°c
באר שבע 26°c
חיפה 29°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

איראן מנסה לסייע לחמאס, אך מאמציה עולים בתוהו

"איראן מובילה מהיום הראשון למלחמה מערכה דיפלומטית שנועדה להציל את חמאס, בעיקר תוך ניסיון לכפות הפסקת אש...ככל שעובר הזמן והלחימה נמשכת, גובר התסכול בטהראן וגובר גם הלחץ שהיא מפעילה על מדינות האזור לפעול נגד ישראל"

איראן מנסה לסייע לחמאס, אך מאמציה עולים בתוהו
עלי חמינאי צילום: מתוך רשת X

סימה שיין, ראש תכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ובכירה לשעבר במוסד, מסבירה כי איראן עושה מאמצים כבירים ברמה הדיפלומטית להציל את החמאס מאז החלה המלחמה, והיא משלבת לחץ על המדינות הערביות המתונות לנתק את היחסים עם ישראל, כולל איומים עליהם דרך שלוחיה. אך לדבריה שיין, איראן מאוכזבת שהציר נותר איתן והמערכה נמשכת.

היא כותבת: במסגרת "חלוקת העבודה" בחזית ההתנגדות, איראן מובילה מהיום הראשון למלחמה מערכה דיפלומטית שנועדה להציל את חמאס, בעיקר תוך ניסיון לכפות הפסקת אש. במסגרת המערכה, מפעילה איראן מכבש לחצים דיפלומטי על מדינות ברחבי העולם, ובראשן המדינות האסלאמיות, כחלק מהפעילות הכוללת של שלוחיה באזור. ככל שעובר הזמן והלחימה נמשכת, גובר התסכול בטהראן וגובר גם הלחץ שהיא מפעילה על מדינות האזור לפעול נגד ישראל.

לאחר שהאיראנים לא הצליחו להביא להחלטה על פי דרישותיהם בכינוס ארגון הוועידה האסלאמית בריאד, פנה המנהיג העליון חאמנהאי למדינות המוסלמיות בדרישה לנתק את יחסיהן הפוליטיים עם "המשטר הציוני", לפחות לתקופה מוגבלת - אמירה שמופנית בעיקר למדינות הנורמליזציה ובעיקר למדינות המפרץ שיחסיהן עם ישראל מעוררים כעס גדול בטהראן.

ניכר כי המלחמה עם חמאס מנוצלת ע"י האיראנים גם כדי לחזור ולהדגיש כי יחסים עם ישראל אינם גורם של ביטחון, ברמז ברור לסעודים אותם הם מנסים להזהיר מפני נורמליזציה עם ישראל. זאת ועוד, ביממה האחרונה מסתמנת עליית מדרגה באיום ישיר שפרסמה אחת המיליציות העיראקיות כלפי בחריין. המיליציה פרסמה תמונה של מטוס תובלה אמריקאי בבחריין שלטענתה מעביר סיוע לישראל והזהירה כי "תחתוך את הידיים" למי שמסייע לארה"ב ולישראל.

למרות שהאיראנים חוזרים ומבהירים כי המיליציות השונות – חיזבאללה, המיליציות העיראקיות והח'ותים - פועלות על דעתן וללא הכוונה איראנית, נשמעו דבריו של המנהיג חאמנאהי בימים האחרונים כהכוונה ברורה כאשר הבהיר כי משימתן העיקרית של מדינות מוסלמיות היא לנתק את העורק החיוני של ישראל ולמנוע הגעת סחורות ואנרגיה.

דבריו אלה מתקשרים לאמירה של מפקד משמרות המהפכה לפני כשבוע לפיה איראן שולטת על שני "צווארי בקבוק" ימיים ויכולה להפגין שם עוצמה וכוח. בעקבות כך הצהירו הח'ותים על כוונתם לפגוע בכלי שיט ישראליים ואתמול השתלטו על ספינה שנמצאת בבעלות חלקית של גורם ישראלי.

מדיניות זהה נוקטת איראן גם מול ארה"ב, אותה היא מזהה כגורם מפתח המסייע לישראל להמשיך בלחימה. תוך המשך ההכחשות לחלקה, היא מעודדת את המיליציות העיראקיות לפעול כנגד הנוכחות האמריקאית בסוריה ובעיראק. עד כה התבצעו קרוב ל-60 תקיפות, בשלב זה, ללא נפגעים בנפש מהצד האמריקאי. וגם בזירה הבינלאומית, מסתמנת מעורבות של גורמי משמרות המהפכה בהפגנות למען החמאס, בעיקר בבירות באירופה.

בחדרי חרדים

 

art

 צבע אדום