מבזקים +
תל אביב 28°c
באר שבע 27°c
חיפה 27°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 33°c
אשדוד 28°c
כ"ז אלול התשפ"ד | 30.09.2024
תל אביב 28°c
באר שבע 27°c
חיפה 27°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 33°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

יועצו של ביידן הגיע כדי למנוע הסלמה של הקרבות עם חיזבאללה

שר הביטחון יואב גלנט דחף לפעולה צבאית רחבה יותר נגד חיזבאללה, ממשל ביידן הפעיל לחץ על ישראל להימנע מהסלמה בלבנון שיכולה לגרור את הצבא האמריקני עמוק יותר לתוך הקרבות

יועצו של ביידן הגיע כדי למנוע הסלמה של הקרבות עם חיזבאללה
טנק בגבול לבנון צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

ישראלים רבים המתגוררים בסמוך לגבול לבנון אומרים שהצבא לא יכול לסיים את הלחימה מבלי להבטיח להם שחיזבאללה לא יכול לעשות להם מה שחמאס עשה לישראלים בדרום. גורמי צבא ישראלים הגבירו את הלחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו לתת מכה נחרצת, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

הנושא הפך לנקודת מחלוקת בקבינט המלחמה בישראל, שר הביטחון יואב גלנט דחף לפעולה צבאית רחבה יותר נגד חיזבאללה, ובוושינגטון, שם ממשל ביידן הפעיל לחץ עקבי על ישראל להימנע מנקיטת צעדים בלבנון שיכולים לגרור את הצבא האמריקני עמוק יותר לתוך הקרב.

עמוס הוכשטיין, יועץ בכיר בממשל ביידן שנסע לאחרונה ללבנון, הגיע אתמול לישראל כדי להמשיך במאמצי ארה"ב למנוע הסלמה של הקרבות.

נתניהו נענה עד כה ללחץ האמריקני, אך גורמי צבא אומרים כי "ישראל רחוקה תקיפה קטלנית אחת של חיזבאללה ממלחמה כוללת בלבנון". נתניהו, אומרים מקורבים, מקווה שניצחון ברור על חמאס בעזה ידחוף את חיזבאללה למשוך חזרה את כוחותיו מגבולה הדרומי של לבנון עם ישראל.

"הזהרתי את חיזבאללה: אל תטעו ותכנסו למלחמה כי זו תהיה טעות חייכם", אמר נתניהו בתחילת החודש. "כניסה למלחמה תכריע את גורלה של לבנון".

עשרות אלפי ישראלים מ-42 יישובים סמוכים לגבול לבנון פונו בגלל חשש ששבועות של התקפות חיזבאללה על ישראל עלולות להתפרץ למלחמה מלאה. "אני חושב שיש לנו הזדמנות של פעם בחיים לעשות משהו רציני", אמר גדעון הררי, קצין צבא לשעבר בן 66 שנשאר להגן על היישוב, "אנשים לא יחזרו כי הם מפחדים, אז צריך לעשות את זה עכשיו".

בדרום לבנון, חשש ממלחמה דרבן עשרות אלפי אזרחים לברוח, כך על פי הערכות ממשלת לבנון.

נמרה אל-סייד, בת 85, יצאה מביתה כ-3 קילומטרים מגבול ישראל במהלך מלחמת לבנון השנייה ב-2006. הפעם היא מתגוררת כבר חודש במקלט זמני בעיירת החוף צור, ממתינה לגרוע מכל. "נמאס לנו ממלחמות שחוזרים על אותו מאבק", אמרה. "אף אחד לא רוצה את המלחמה" אמרה ל'וול סטריט ג'ורנל'.

גורמים ישראלים מעריכים כי לחיזבאללה יש יותר מ-150,000 טילים, בהם מאות המסוגלים לפגוע במטרות מדויקות. חיזבאללה עלול לירות 3,000 טילים ביום, כך מעריכים גורמים רשמיים, דבר שיפעיל עומס עצום על מערכת ההגנה האווירית של ישראל.

החשש המיידי יותר של תושבים רבים בצפון ישראל הוא מלוחמי חיזבאללה שיחצו את הגבול כדי להרוג נשים וילדים כפי שעשה חמאס ב-7 באוקטובר, אז נהרגו יותר מ-1,200 בני אדם, רובם אזרחים.

חיילים ישראלים הפכו עיירות וכפרים בגבול הצפון למחנות צבאיים לא רשמיים, עם טנקים ברחובות, כלי רכב משוריינים שחונים ליד מגרשי משחקים וחיילים ישנים באוהלים במטעי הדרים. גורמי ביטחון ביישובי הגבול מעריכים כי 100,000 חיילים ישראלים התייצבו על הגבול, נתון שצה"ל סירב לדון בו.

מאמנים מיוחדים נשלחו לכפרים כדי לרענן את כישורי הלחימה של חיילי מילואים, כולל בקרב יד ביד.

"מלחמה היא בלתי נמנעת", אמר צנחן ישראלי בן 25 מתל אביב בזמן שהיחידה שלו התמקמה ליד עצים של אשכוליות ותפוזים. "זה לא אם, זה מתי".

החייל אמר שישראל צריכה לעשות משהו עכשיו. "חיזבאללה מאומן ועוצמתי הרבה יותר מחמאס", אמר. "או שיהיו לנו הרבה נפגעים בצד שלנו, או שזה הרס מוחלט של ביירות ודרום לבנון".

תושב הגבול ליאור שלף ישן בילדותו במקלטים, וכבוגר, באמצע שנות ה-90, שירת כלוחם בדרום לבנון, שם נהרגו יותר מ-250 חיילים ישראלים בין השנים 1985-2000. אשתו ושלושת ילדיו הם בין אלה שעזבו את עיירתם הקטנה ליד הגבול.

"אני לא רוצה שהילדים שלי יגדלו כמו שאני גדלתי", אמר.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום