המבקר במכתב חריף: "כשלים רבים בטיפול הממשלתי בעורף"

לאחר שהמבקר סייר ביישובי הצפון ובנגב, הוא שיגר מכתב לנתניהו בו הוא מציב בפניו את הליקויים הקיימים: "ההיערכות לחירום אמורה הייתה להיות כוללת, מפורטת, מתורגלת ומוכנה להפעלה"

ראובן כספי | חדשות בארץ 13.11.2023 | 19:23

מבקר המדינה אנגלמן | צילום: יהודה בן יתח

מבקר המדינה ביקר באזורים אליהם פונו התושבים בקרו הימות בצפון ובעוטף עזה ושדרות בדרום בסיומו הוא משגר מכתב בהול לראש הממלשה נתניהו ובו הוא מתריע 

המבקר מצביע על "כשלים ופערים רבים ניכרים בטיפול הממשלתי בעורף. אין הצדקה להתעוררות המאוחרת של ממשלת ישראל בטיפול בעורף", ו"המכנה המשותף של הליקויים הוא היעדר היערכות לשעת חירום".

עוד כתב כי "ניכרים כשלים ופערים רבים בטיפול הממשלתי בעורף. ממיפוי הליקויים והפערים השונים עולה כי המכנה המשותף הנוגע לרובם המוחלט הוא היעדר ההיערכות לשעת חירום וכן פערים ביישום בפועל. חלק מן הליקויים עלו בדו"חות מבקר המדינה בעבר, לדוגמה בתחומי המיגון, המקלוט ופינוי האוכלוסייה, בטיפול בנפגעי חרדה בשעת חירום בחינוך ולמידה מרחוק ועוד".

הוא מוסיף כי לדעתו  "ההיערכות הממשלתית לחירום אמורה הייתה להיות כוללת, מפורטת, מתורגלת ומוכנה להפעלה. זהו הרף המצופה אשר בהתייחס אליו יש לבחון את כלל הפערים והכשלים המסתמנים בתפקוד המערכות האזרחיות בחודש הראשון למלחמה. זהו גם הרף המצופה ממדינה שהיערכותה לחירום היא נדבך הכרחי ויסודי בעמידתה למול אתגריה הביטחוניים המורכבים. החודש הראשון של תקופת החירום אינו אמור להתאפיין בתהליך הדרגתי ואיטי של התארגנות ממשלתית, אלא בהפעלה מהירה של תוכניות ומערכים מוכנים". 

בפגישותיו של המבקר עם ארגוני ההצלה עלה גם ש"פינוי הפצועים והחללים בוצע ברובו ע"י אזרחים וע"י מתנדבים ממד"א, איחוד הצלה וזק"א אשר שמו נפשם בכפם ואף שילמו על כך בחייהם. מתנדבים פירטו בפני כיצד הם עצמם חילצו פצועים תחת אש. עלה כי בשעת הלחימה לא היה תיאום בין מד"א לארגוני הצלה אחרים דוגמת איחוד הצלה ומפעילי אמבולנסים פרטיים. היעדר התיאום עלה גם בנוגע להפעלת מסוקי פינוי הפצועים". בשל כך נרשם "כשל בפינוי תחת אש כאשר פצועים רבים דיממו למוות בשעה שזעקו לפינוי ללא מענה. נדרש לקיים תחקיר יסודי". 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום